گیاه یولاف(جو دوسر)

0

گیاه یولاف(جو دوسر) در بیشتر نقاط کشور رویش دارد و دانه های آن خاصیت دارویی فراوانی دارند. دانه های این گیاه دارای اسیدهای چربی مانند اسید پالمتیک، اسید اولئیک و اسید لینولئیک است و به میزان زیادتری هیدرات های کربن مانند نشاسته را در ترکیبات خود داراست.

گیاه یولاف(جو دوسر)

عمده‌ترین مصرف این گیاه برای تغذیه‌ی دام‌هاست. دانه‌ی یولاف، یا جو دو سر، به طور مستقیم مورد استفاده‌ی اسب، گوسفند و پرندگان قرار می‌گیرد و به عنوان مهمترین غله در تغذیه‌ی اسب شناخته شده است.

 گیاه یولاف(جو دوسر)

نکات کلیدی در کاشت گیاه یولاف(جو دوسر)

۱. تاریخ کاشت

مهم ترین فاکتور رسیدن به عملکرد بالا در این گیاه، کشت در تاریخ مناسب هر منطقه است. اگر شما تاریخ کاشتن بذرها را درست انتخاب نکنید، قطع به یقین عملکرد مناسبی ندارید .

زیرا گیاهان مزرعه شما قبل از استقرار مطلوب، با سرما و شرایط جوی ناپایدار روبرو شده و بخش زیادی از مزرعه را از دست می دهید.

اما اگر تاریخ کاشت مناسب با منطقه باشد، رشد مطلوب گیاهچه ها و در ادامه بوته های مزرعه شما باعث شده تا چندین چین برداشت داشته باشید.

مزیت مهم دیگر تاریخ کاشت مناسب، پنجه زنی و تولید خوشه بارور بیشتر است که فاکتور بسیار مهمی در رسیدن به عملکرد بالا در این گیاه است. 

تاریخ کاشت این گیاه در مناطق گرمسیر از اواخر مهرماه تا اوایل آبان است و در مناطق سردسیر از اواخر زمستان تا اواسط بهار است.

۲. انتخاب بذر یولاف متناسب با اقلیم منطقه

کشاورزان محترم به عامل بسیار مهم در افزایش عملکرد این گیاه یعنی بذر مناسب توجه ویژه داشته باشید، زیرا اگر بذر خوبی ندارید، انتظار بهبود عملکرد هم نداشته باشید.

معمولا در هر منطقه ارقام محلی برای کشت این گیاه وجود دارد که طی سال ها سازگاری خوبی با شرایط اقلیمی آن منطقه داشته اند. یک سری ارقام اصلاح شده هم بصورت وارداتی مورد کشت و کار برخی مناطق کشور است که باید طی سال ها با همان منطقه سازگار شوند.

اولین فاکتور در بحث بذر مناسب، خالص بودن بذور است و یعنی هیچ بذر از گیاهان دیگر و یا بذور علف های هرز در توده بذری شما نباشد.

فاکتور مهم دیگر جداسازی بذور ریز و درشت است که باید بذرهای درشت تر را با بوجاری کردن از بذرهای ریز جدا کنید چون هر چه بذر بزرگتر باشد جوانه زنی و استقرار بهتری هم دارد و به اصطلاح سبز شدن در مزرعه یکنواخت تر خواهد بود.

۳. تقویت قدرت یا توان بذر یولاف قبل از کاشت

توجه ویژه به تقویت بنیه بذر باعث سبز شدن یکنواخت مزرعه می شود. کشاورزان محترم با انجام یک سری تکنیک ها مانند بذرمال می توانید استقرار سریع تر و مناسب تری را برای بذور خود فراهم آورید.

اگر قبل از کشت یولاف از این تکنیک ها استفاده کنید، عناصری مانند روی، تاثیر بسزایی بر درصد و سرعت جوانه زنی بذرها داشته و همین امر به قوی تر شدن گیاهچه ها نیز کمک شایانی خواهد کرد.

۴. عمق کاشت بذر یولاف

بذور این گیاه کوچک هستند و اگر عمیق بکارید یا بذرها از خاک بیرون نیامده یا اگر سبز شوند، گیاهچه ها بسیار ضعیف هستند. عمق کاشت بسیار کم هم باعث مشکلاتی مانند استقرار بسیار ضعیف گیاهچه و عدم رشد قوی آن می شود.

در هر صورت عمق کاشت بذر آن باید استاندارد باشد تا هم رشد گیاهچه و هم استقرار آن مناسب باشد و در نهایت نیز اثرات مثبتی بر عملکرد داشته باشد.

عمق مناسب کاشت برای این گیاه به شرایط خاک و دما منطقه بستگی دارد، اما توصیه میشود که عمق کاشت حدود ۲ تا ۳ سانتیمتر باشد.

۵. تراکم یا مقدار بذر مصرفی در کاشت یولاف

منظور از تراکم، مقدار بذر مصرفی است که برای داشتن گیاهچه هایی قدرتمند و عملکرد بالا نیاز داریم.

تراکم بیشتر و کمتر از حد، در هر صورت باعث کاهش عملکرد می شود، پس دقت کنید که تراکم کشت مزرعه شما مناسب باشد تا عملکرد مناسبی هم داشته باشید.

بسته به شرایط منطقه، پیشنهاد می شود میزان بذر مصرفی بین ۱۴۰ تا ۱۶۰ کیلوگرم در هکتار باشد. در شرایط دیم معمولا این میزان بذر مصرفی کمتر خواهد بود.

سایر مطالب:

راههای تشخیص علف هرز از جوانه گیاه اصلی

۶. کاربرد همزمان کودهای زیستی (میکروبی) و شیمیایی در کاشت یولاف

هر چند کودهای شیمیایی دارای عناصر اصلی و موردنیاز گیاهان هستند اما مصرف بیش از نیاز این کودها برای گیاه و خاک مضر است.

به همین دلیل باید همسو با مصرف کودهای شیمیایی، کودهای زیستی نیز به برنامه کودی این گیاه اضافه شود تا کشاورز عزیز نتیجه مطلوب را دریافت کند.

ضرورت مصرف کودهای زیستی از جهت افزایش جذب کودهای شیمیایی توسط گیاه و بهبود پتانسیل خاک برای افزایش عملکرد است.

بطور کلی کودهای زیستی دارای باکتری های مفید و حل کننده عناصر هستند که به زنده کردن خاک و تامین عناصر توسط گیاه کمک قابل توجهی می کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )