سوسک شاخک بلند روزاسه ، قاتل خاموش برای درختان

0

مسئول بهبود تولیدات گیاهی زیرکوه با اشاره به این‌که این آفات نوعی قاتل خاموش برای درختان است، گفت: فعالیت اصلی این سوسک‌ها در درون شاخه‌ها است و در ظاهر وجود آن برای کشاورزان محسوس نیست.

«محمود مشاوری‌نیا» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، سوسک شاخک بلند روزاسه از خانواده  cerambycide و راسته سخت بالپوشان است که یکی از خطرناک‌ترین حشرات چوبخوار در کشور است.

وی ادامه داد: این حشره که یک نسل در سال دارد زمستان را به‌صورت لارو کامل داخل شاخه‌های درختان به‌ویژه زرد آلو سپری می‌کند و در اوایل بهار تبدیل به شفیره شده و پس از شفیره حشره کامل خارج و روی شاخه‌ها و سرشاخه‌ها مستقر می‌شوند و بعد از تغذیه و جفتگیری روی سرشاخه‌ها و محل اتصال برگ‌ها به شاخه تخم‌ریزی می‌کنند و پس از خروج از تخم وارد شاخه‌ها شده و شروع به تغذیه از چوب شاخه‌ها می‌کنند و پس از مدتی سرشاخه‌ها ضعیف و در نهایت منجر به شکستن شاخه‌ها می‌شوند.

مسئول بهبود تولیدات گیاهی زیرکوه افزود: این آفت در مناطق آبیز، اسفاد، محمدآباد، تجنود، گزخت، حسین‌آباد و روستاهایی که درختان میوه از خانواده رزاسه دارند دیده می‌شوند.

مشاوری‌نیا با اشاره به این‌که این آفات نوعی قاتل خاموش برای درختان است، تصریح کرد: فعالیت اصلی این سوسک‌ها در درون شاخه‌ها است و در ظاهر وجود آن برای کشاورزان محسوس نیست.

وی در خصوص راه‌های جلوگیری از خسارت به درختان گفت: کوددهی و آبیاری به‌موقع هرس شاخه‌های آلوده پس از مشاهده لاروها و سوزاندن شاخه‌های آلوده، از بین بردن لاروها به‌وسیله فرو بردن میله‌های مفتولی درون سوراخ‌های لارو، استفاده از خمیر و قرار دادن در سوراخ‌های لارو مثل خمیر زئوزران، کاشت گیاهان دارای گل‌های سفید به عنوان گیاهانی در اطراف درختان مثل هویچ و ازبک، رهاسازی زنبور پاراتیزوئید لارو بنام  xoridescorcyrebsis از خانواده Ichenumonida از جمله راه‌های جلوگیری از خسارت این سوسک هبه درختان است.

مسئول تولیدات گیاهی زیرکوه خاطرنشان کرد: این آفت مبارزه شیمیایی، اما در صورت نیاز فوری از این روش باید در زمان ظهور کامل حشرات و پیش از تخم‌ریزی نسبت به مبارزه شیمیایی اقدام کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )