بیماری آنتراکنوز گردو و نحوه مبارزه با آن

0

بیماری آنتراکنوز گردو ، اولین بار در ۱۸۱۵ از اروپا گزارش شد. در بیشتر مناطق گردو خیز ایران ازجمله تهران، قزوین، اردبیل، آذربایجان شرقی و غربی، گلستان، مازندران، گیلان، کرمانشاه، کردستان، خراسان و برخی از نواحی استان سمنان شیوع دارد. در استان های همدان، مرکزی، اصفهان و کرمان دیده نشده است.

بیماری آنتراکنوز گردو

بیماری آنتراکنوز می تواند یکسری لکه ها را برای گردو و برگ ها ایجاد می کند.این بیماری می تواند کیفیت گردو را به حداقل ممکن برساند.به سرشاخه ها برگ و دمبرگ ها حمله می کند.لکه هایی به رنگ قهوه ایذ ایجاد می کند.

وقتی درخت گردو با این بیماری دچار می شود در ابتدا لکه ها بصورت خیلی ریز بوده سپس اینها بزرگ شده و کلی از برگ را فرا می گیرد.

از عواملی که این بیماری می تواند به دنبال داشته باشد ریزش شدید برگ ها می باشد که در مغز گردو نیز بی کیفیتی زیادی ایجاد می کند.رنگ مغز گردو را به سمت تیره می برد و همانطور که میدانید رنگ تیره نمی تواند فروش خوبی را در گردو به همراه داشته باشد.

میوه های نهال گردویی که به این بیماری دچار شده اند در زمان رسیدن میریزند و رشد خوبی را به همراه نخواهند داشت.این بیماری دارای عاملی است که عامل آن قارچ می باشد.

بیماری آنتراکنوز در دم برگ ها و یا داخل برگ ها لکه های قهوه ای ایجاد می کند که متمایل به قهوه ای و خاکستری می باشد.اندازه لکه ها به ۲ میلیمتر می رسد.بیشتر این بیماری را در شاخه های جوان مشاهده خواهید کرد تا شاخه هایی که سن بسیار بالایی دارند.معمولا از ۱۵ سالگی بیشتر این درخت درگیر بیماری می شود.

بیماری آنتراکنوز گردو

علائم بیماری

بیماری آنتراکنوز گردو به برگ ، دمبرگ ، سرشاخه ها و میوه های جوان حمله می کند. روی برگ ها لکه های کوچک قهوه ای قرمز با مرکز قهوه ای خاکستری تشکیل می شوند. بعداً از اردیبهشت تا اوایل خرداد در متن این لکه ها نقاط سیاه رنگی در زیر برگ به وجود می آید که آسروول های قارچ عامل بیماری هستند. روی سر شاخه ها زخم های بیضوی و فرورفته به رنگ قهوه ای مایل به خاکستری پدیدار می شوند. روی میوه ها لکه های گرد نامنظم و فرو رفته ایجاد می شوند. میوه های جوان آلوده ممکن است بریزند. لکه های پیشرفته ممکن است سبب ایجاد لکه های بافت مرده ی تیره رنگ در مغز گرده شوند.

عامل بیماری

بیمارگر آنتراکنوز گردو  Gnomonia leptostyla  نام دارد. این قارچ در راسته ی Diaporthales و رده ی Pyrenomycetes قرار دارد. در راسته ی مذکور پریتس ها داخل بافت میزبان به تعداد زیاد تشکیل میشوند. انتهای آسک حلقه ای است که با ید آبی رنگ نمی شود. اندام تولید مثل غیر جنسی قارچ آسروول است که کنیدی های دو سلولی را تولید می کند. پایه ی کنیدی ها تخت است. در آسروول علاوه بر کنیدی ها میکرو کنیدی ها نیز تشکیل می شوند.

چرخه ی بیماری و اپیدمیولوژی: این قارچ به شکل پریتس در برگ های آلوده ی کف باغ، یا به ندرت به شکل آسروول در زخم های سرشاخه ها زمستان گذارنی می کند. آسکوسپور ها در اوایل بهار از پریتس ها خارج شده بیماری زایی می کنند. کنیدی های تشکیل شده در برگ های آلوده با باد و ترشحات بارانی پخش می شوند ودر طول فصل موجب انتشار بیماری می گردند. رطوبت هوا و مرطوب بودن محیط بیماری را تشدید می کند.

مطالب مرتبط:

چگونه می توان از سیاه شدن مغز گردو جلوگیری نمود؟

درباره بیماری کپک سفید گردو و راههای مقابله

مبارزه با بیماری

اقدامات زراعی:

انهدام برگ ها و میوه های آلوده ی ریخته شده روی زمین یا دفن آنها. رعایت فاصله ی بین درختان برای جریان هوا و کاهش بیماری و منابع بیماری زا. استفاده از ارقام مقاوم.

سمپاشی:

قارچ کش های بنزیمیدازول در کنترل این بیماری موثرند. قارچ کش های آروماتیک نیتریل، دی تیوکاربامات ها، و ترکیبات مسی در کاهش شدت بیماری موثرند. سمپاشی با سم زینب در ایران بیماری را به طرز رضایت بخشی بهتر از ترکیبات مسی کنترل کرده است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )