آفت حلزون‌ها و لیسک‌ها و معرفی بهترین آفت کش برای کنترل آن ها

0

آفت حلزون‌ها و لیسک‌ها یکی از آفت‌های اصلی گلخانه‌ها می‌باشند که می‌توانند به گلخانه شما آسیب زیادی بزنند. افزایش این موجودات در گلخانه‌ها می‌تواند آسیب‌های فراوانی را به این مکان‌ها بزند و در رشد گیاهان یا میوه‌های موجود در گلخانه اختلال ایجاد کند.

آفت حلزون‌ها و لیسک‌ها

حلزون‌ها و لیسک‌ها به محیط‌های مرطوب بسیار علاقه‌مند هستند و بیشتر در اطراف سنگ‌ها یافت می‌شوند.

کدام آفت کش برای مبارزه با آفت حلزون‌ها و لیسک‌ها کاربرد دارد؟

آفت کش‌های مختلفی در بازار مصرفی وجود دارند، اما همه‌ی آن‌ها برای دفع حلزون و لیسه ها کاربرد ندارند. به همین در این قسمت قصد داریم این موارد را به شما معرفی کنیم.

 آفت حلزون‌ها و لیسک‌ها

معرفی سم کش حلزون و لیسه فریکول

یکی از آفت کش‌های بسیار مفید برای کشتن حلزون‌ها و لیسه‌ها، سم حلزون کش فریکول است که علاوه بر کشتن حلزون‌ها و لیسه‌ها به رشد گیاهان نیز کمک زیادی می‌کند.

ماده اصلی سم فریکول حاوی مواد معدنی است و ماده اصلی تشکیل دهنده‌ی آن فسفات آهن یک صدم درصد است. این آفت کش حلزون و لیسه در بازار به شکل پلت‌های سه میلی‌متر عرضه می‌شود.

مکانیسم عملکرد این سم با سم‌های شیمیایی بسیار متفاوت است و در اصل فریکول یک آفت کش حلزون و لیسه ارگانیک است. هنگامی که حلزون یا لیسه این آفت کش را می‌خورد، تغیراتی در دستگاه گوارشش ایجاد می‌گردد که باعث می‌شود تا این حلزون دچار مشکلات غذایی شود و در طی ۳ الی ۶ روز از بین برود.

حلزون‌ها و لیسه ها پس از خوردن سم فریکول به سمت زیر خاک می‌روند و در آن‌جا می‌میرند. دیگر به سمت گیاه شما نمی‌روند که باعث می‌شود تا بتوانید از شر این آفت‌ها به طور کلی راحت شوید.

 نحوه استفاده از سم فریکول

هنگامی که قصد استفاده از حلزون و لیسه کش فریکول را داشتید، باید دو الی پنج گرم آن را به صورت دایره‌ای در اطراف گیاهان گلخانه‌ای خودتان بریزید.

بهتر است که برای بازدهی بیشتر این کار را در حوالی غروب که هوا خنک‌تر است یا هنگامی که خاک مرطوب است، انجام دهید. زیرا حلزون‌ها و لیسه‌ها در این مواقع از خاک بیرون می‌آیند و به سمت گیاهان حرکت می‌کنند.

در هنگام استفاده از این آفت کش‌ها دقت کنید که مقدار بسیار زیادی از آن‌ها را استفاده نکنید. زیرا مقدار بسیار زیاد این آفت‌کش‌ حلزون می‌تواند به جای کمک به گیاه گلخانه‌ای به آن آسیب بزند.

سایر مطالب:

انواع سموم حشره‌کش ،معرفی و آشنایی با آن ها

مقابله با آفات و بیماری‌های گلخانه ای تولید نشا

راه های کنترل کنه در گلخانه

معرفی سم کش حلزون و لیسه متالدهید

یکی دیگر از آفت کش‌های حلزون و لیسه موجود در بازار، آفت کش متالدهید یا متالان جی است. این سم یک سم جزو آفت‌کش‌های است که هم از طریق تماس و هم از طریق گوارشی، حلزون‌ها و لیسه‌ها بکشد و شر آن‌ها را از گلخانه شما کم کند.

این سم در دسته سم‌های پلمیری قرار می‌گیرد و در رطوبت‌ها پایین قابل استفاده و کاربرد است. شما می‌توانید این آفت کش حلزون و لیسه را هم به صورت دستی و هم با استفاده از دستگاه پخش کود در خاک خودتان پخش کنید.

همچنین می‌توانید آن را با بذر مخلوط کنید و درون خاک قرار دهید که روش آسان‌تری برای استفاده از این سم است.

سمیت آفت کش متالدهید نسبت به آفت کش‌های هم رده‌ی خودش بسیار پایین‌تر است. به دلیل اندازه و قطر بسیار خوبش، سطح تماس بیشتری نسبت به بقیه آفت کش‌ها دارد.

این آفت کش پلمیری حلزون و لیسه از ماندگاری بسیار خوبی برخوردار است و در برابر کپک زدگی و آب بسیار مقاوم می‌باشد.

آفت کش حلزون و لیسه متالدهید دارای نوعی از پروتئین است که باعث می‌شوند تا این سم دارای خاصیت جذب شوندگی بسیار بیشتری نسبت به دیگر سم‌ها باشد. حلزون‌ها پس از خوردن این سم با ترشح مقدار زیادی مایع لزج، خشک می‌شوند و از بین می‌روند.

متالدهید با ورود به بدن این موجودات به استالدهید تبدیل می‌گردد. استالدهید یک نوع الکل است که افزایش مقدار آن در بدن حلزون‌ها باعث تحت تأثیر قرار گرفتن سلول‌های مخاطی آن‌ها و نابود شدنشان می‌گردد.

نحوه استفاده از آفت کش حلزون یا لیسه متالدهید

میزان استفاده از این سم به درخت یا گیاه شما مربوط می‌شود. اگر قصد دارید که این آفت کش را برای از بین بردن حلزون‌های درختان مرکبات موجود در گلخانه یا مزارع به کار ببرید. باید میزان بیست الی بیست و پنج کیلوگرم آن‌ها را در هر هکتار بریزید.

اگر قصد دارید که از آن‌ها برای صیفی جات استفاده کنید. باید درصد آن را بالاتر ببرید و بیست الی بیست و پنج کیلوگرم متالدهید شش درصد در هر هکتار گلخانه یا مزرعه خودتان پخش کنید.

برای افزایش بازدهی توصیه می‌شود که از این سم در اواخر فصل و به صورت دو نوبتی استفاده کنید. حتما به رطوبت خاک توجه کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )