همه چیز در مورد سرخرطومی گیلاس

0

سرخرطومی گیلاس با نام علمی Rhynchites Auratus ، این حشره آفت گیلاس ، زردآلو، آلو و عده دیگری از درختان میوه هسته دار بوده و حشره ماده به منظور تخمریزی در روی میوه سوراخهایی ایجاد می کند.

آفت سرخرطومی گیلاس

این سوراخها تا نزدیکی سطح هسته امتداد دارند و لاروهای جوان پس از خروج از تخم از دیواره نرم هسته وارد آن شده و موجب از بین رفتن کامل هسته می گردند.

در عین حال میوه های آلوده به طور عادی رشد می کنند ولی سوراخهای تخم ریزی در سطح میوه نمایان است. این آفت از اکثر باغهای میوه در ایران گزارش شده است و همچنین در بعضی از کشورهای اروپایی و شرق دریای مدیترانه و جنوب روسیه انتشار دارد.

سرخرطومی گیلاس

مشخصات ظاهری :

حشره کامل سرخرطومی گیلاس به رنگ سبز با جلای فلزی ، به طول ۸-۷ میلیمتر، مفصل های شاخک در انتها برجسته است. روی بالپوشها نقاط ریز ممتد و منظم وجود دارد. لارو بالغ به طول ۱۳-۱۰ میلیمتر و به رنگ سفید با سر قهوه ای رنگ و خمیده می باشد.

زیست شناسی:

سرخرطومی گیلاس زمستان را به صورت لارو کامل در داخل هسته میوه های آلوده ریخته شده روی زمین یا در خاک سپری می کند با مساعد شدن شرایط آب و هوا لارو تبدیل به شفیره شده و در بهار همزمان با تشکیل میوه حشره کامل ظاهر و بعد از کمی تغذیه از برگ در گوشت میوه سوراخی ایجاد کرده و یک عدد تخم در سطح هسته قرار می دهد.

حشره ماده پس از آن دیواره حفره را جویده و با قسمتهای خرده شده روی تخم را می پوشاند و به این ترتیب مانع خشک شدن آن می گردد تخم ها پس از یک یا دو هفته تفریخ شده و لاروهای جوان وارد هسته شده و سبب از بین رفتن آن می گردند لارو پس از رشد کامل میوه را ترک کرده و در خاک تبدیل به شفیره می شوند هر حشره ماده در طول عمر خود قادر است تا ۱۵۰ عدد تخم بگذارد.

دوره رشد جنینی حدود یک هفته طول می کشد و لاروهای جوان وارد هسته شده و سبب از بین رفتن آن می گردد این حشره در سال فقط یک نسل دارد.

روش خسارت سرخرطومی گیلاس

این گونه به گیلاس ،زردآلو،آلبالو و بادام وحشی خسارت می زند نحوه خسارت به دو گونه است خسارت اول مربوط به حشره کامل می باشد که از جوانه ها،برگها و میوه ها تغذیه می نماید تغذیه مستقیما از عضو مورد حمله صورت گرفته و در این راستا قسمت مورد حمله از بیرون خرده می شود تغذیه روی برگ هم در حواشی و هم در پهنه ان انجام می گیرد بدین شکل که لبه های برگ به طور نامنظم خرده شده و در پهنه هم سوراخهایی به اندازه و شکلهای مختلف ایجاد می گردد.

تغذیه روی میوه گیلاس و زردآلو بسیار مشخص می باشد بدین صورت که دورتادور آن گودالهای کوچک و بزرگی ایجاد می شود حشره کامل برای تخم ریزی با خرطوم خود در میوه گودالی ایجاد نموده و سپس تخم خود را کف آن گودال قرار می دهد به عبارت دیگر تخمگذاری این افت نیز خود نوعی خسارت محسوب می شود خسارت عمده آفت مربوط به لارو بوده و چون به هسته حمله می کند اغلب باعث ریزش میوه ها می گردد.

سایر مطالب :

آفت مگس یا کرم گیلاس و چگونگی کنترل آن

دلایل خشک شدن درخت گیلاس

روشهای مبارزه

بهترین زمان مبارزه با این آفت هنگامی است که حشرات کامل ظاهر می شوند و مختصری از برگ و میوه تغذیه نمایند.

۱-شخم عمیق در زیر درختان در پاییز و زمستان برای از بین بردن لاروهای زمستان گذران

۲-استفاده از سموم تماسی پس از ریزش گلها (۵ تا ۶ روز بعد) برای از بین بردن حشرات کامل

۳-اندوسولفان EC 35% و ۵/۱ در هزار

۴-دیازپتون wp 40% و ۱در هزار

۵-گوزاتیون EC 20% و ۲ در هزار

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )