سیستم آبیاری سنترپیوت

0

سیستم آبیاری سنترپیوت به دلیل هزینه کم کارگری، انعطاف پذیری زیاد، راحتی اجرا و بهره برداری آسان، یک سیستم آبیاری مناسب در امر کشاورزی است.

سیستم آبیاری سنترپیوت

وقتی که سیستم آبیاری سنترپیوت درست طراحی شود و به پخش ­کننده­ های آب با راندمان بالا تجهیز شود، می تواند در منابع پردازش خود( آب ، انرژی ، زمان ) صرفه جویی نماید. از انواع مختلف این پخش کننده ­ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حالت پخش اسپری در ارتفاع متوسط (mid-elevation spray application)
  • حالت پخش اسپری در ارتفاع کم( low-elevation spray applicator )
  • حالت پخش دقیق با انرژی کم( low energy precison application)

 حالت آبیاری موضعی زیرسطحی (subsurface drip irrigation )، به علت راندمان بالا، با روش های ذکر شده قابل قیاس است. راندمان یکنواختی بالای آبیاری که منجر به تولید محصول و راندمان آب مصرفی بالا می شود، بهترین وسیله مقایسه روش های آبیاری برای مناطق و محصولات ویژه است. 

در آزمایشات مختلف محققان روش­های آبیاری LEPA ، MESA ، LESA ، SDI با ۵ نرخ آبیاری ناقص (۰I، ۲۵ I ،۵۰I ، ۷۵ I و ۱۰۰I) به صورت نسبت آب تهیه شده به مقدار آبیاری کامل برای گیاهان مختلف، مورد ارزیابی قرار می گیرد ،که نرخ آبیاری کامل بر اساس ET پتانسیل محاسبه شده از ET گیاه مبنا و اعمال ضریب گیاهی محل تعیین می گردد.

سیستم آبیاری سنترپیوت

نحوه عملکرد سیستم آبیاری سنتر پیوت

این سیستم همانطور که از نامش پیداست، روشی برای آبیاری مزارع کشاورزی است که در آن تجهیزات به دور یک محور می چرخند و بوسیله آبپاش ها آبیاری می شوند. در این شیوه یک منطقه دایره ای شکل آبیاری می شود و معمولا وقتی از بالا به آن نگاه کنید، یک الگوی دایره ای در محصولات ایجاد می کند.

محرک های این سیستم قادر به استفاده از کود، مواد شیمیایی، سم و علف کش ها هستند و این قابلیت چند کاربردی موجب افزایش بهره وری و کیفیت محصول می شود. شعاع محور های مرکزی این دستگاه معمولا کمتر از ۱۶۰۰ فوت (۵۰۰ متر) می باشد که متداول ترین آن ۴۰۰ متر است که هر دستگاه با شعاع ۴۰۰ متر می تواند ۱۲۵ هکتار زمین را پوشش دهد.

اکثر دستگاه های محور مرکزی از انرژی برق، ژنراتور و یا منبع تغذیه عمومی استفاده می کنند. پیوت ها با دو جریان ۱۲۰ و ۴۸۰ ولت جریان متناوب (VAC)، کار می کنند که ۱۲۰ VAC، به عنوان مدار کنترل، تغذیه کننده مدار ایمنی و حرکت محور ها استفاده می شود. ۴۸۰ VAC، مدار قدرت است و انرژی مورد نیاز برای حرکت دستگاه را تامین می کنند.

اجزای اصلی سیستم آبیاری سنتر پیوت

این دستگاه آبیاری بارانی شامل ۴ قسمت اصلی می باشد:

دهانه ها (Spans)

دهانه قطعات تشکیل دهنده لوله فرعی (لاترال) یا بازوی دستگاه هستند. هر دهانه دارای چندین لوله گالوانیزه است که در فواصل ۶ یا ۱۲ متری بهم متصل شده اند. آب پاش ها در محل هایی که بر روی لوله ها تعیین شده است، نصب می شوند. طول دهانه ها با توجه به شرایط طراحی بین ۳۰ تا ۷۰ متر در نظر گرفته می شود که در محل اتصال آن ها دریچه تخلیه قرار دارد.

برج مرکزی

برج مرکزی توسط بست هایی محکم بر روی یک سکو بتنی قرار دارد که آب مورد نیاز دستگاه را تامین می کند.

بنابراین برج مرکزی شامل تجهیزات مکانیکی اعم از : شیر فلکه، کنتور، زانوی چرخش، صافی و…می باشد.

تجهیزات برقی مانند: تابلو کنترل، کلکتور و…نیز در برج مرکزی قرار دارند.

برج ها

برج ها در محل اتصال دو دهانه قرار دارند که برای حفظ تعادل، تحمل وزن دهانه ها و حرکت دستگاه به کار می روند و از نبشی ها و میله های فولادی تشکیل شده اند.

آب پاش ها

آب پا ش ها در محل های تعیین شده بر روی میله دهانه ها قرار می گیرند. اندازه و فواصل آب پاش ها با توجه به اندازه دستگاه و طراحی آن متفاوت است. تنظیم کننده فشار برای آبپاش ها امری ضروری است که موجب یکنواختی در پاشش می شود. همچنین استفاده از آبپاش های بزرگ در انتهای لوله لاترال می تواند قسمت های بلا استفاده زمین را نیز آبیاری کند.

سایر مطالب:

مزایا و معایب آبیاری تحت فشار
قطره چکان در آبیاری قطره ای و نقش و اهمیت آن

مزایای سیستم آبیاری چرخشی

  • افزایش راندمان آبیاری
  • یکنواختی در پاشش آب
  • کاهش هزینه های عملیاتی و کارگری
  • عدم نیاز به تقسیم بندی اراضی
  • کاربرد چندگانه و استفاده از سموم، کود ها و…همراه با آبیاری
  • آبیاری با میزان دقیق و به موقع
  • قابلیت استفاده در شرایط آب و هوایی مختلف و انواع خاک، آب و محصول
  • قابلیت جا به جایی به سایر زمین ها و مزارع
  • آسان تر کردن عملیات خاک ورزی، کاشت، داشت و برداشت محصول در سال های آینده

معایب سنتر پیوت

  • آبیاری سطح بصورت دایره ای و بلا استفاده ماندن اطراف زمین ( البته در طراحی های جدید این ایراد تا حد زیادی بر طرف شده است)
  • ایجاد روان آب در انتهای زمین و گود شدن مسیر چرخ ها به خصوص در خاک های سنگین
  • متغیر بودن شدت پخش در طول لوله های فرعی( لاترال)
  • سرعت خطی لوله های فرعی (لاترال) متناسب با فاصله از مرکز است در نتیجه عرض خیس شده در نقطه مرکزی کمتر از انتهای آن است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )