حلقه برداری شاخه انگور با هدف درشت تر کردن میوه

2

حلقه برداری شاخه انگور عبارتست از برداشتن یک لایه پوست درخت و یا زخم کردن ان که باعث بالابردن باردهی و کیفیت انگور میشود. قطر این لایه حدود ۲ میلیمتر و کلفتی ان به ضخامت پوست بدون صدمه زدن به چوب میباشد.حلقه برداری بر روی شاخه نازکتر به علت تاخیر در ترمیم زخم و مشکل بودن عمل توصیه نمیشود.اثر حلقه برداری بر روی تنه در تمام گیاه ظاهر میشود اما اگر بر روی بازو انجام شود فقط همان بازو تحت تاثیر قرار میگیرد.

حلقه برداری شاخه انگور

در حلقه برداری پوست تنه باید به طور کامل برداشته شود به طوری که رابطه پوست بالا با پایین به طور کامل قطع شود.اثر انی حلقه برداری این است که مانع جریان شیره پرورده از پایین به بالا میشود. مواد خامی که توسط ریشه جذب میشود و از طریق اوند چوبی بالا میرود در برگ به شیره پرورده تبدیل شده و در مسیر برگشت که از طریق اوند ابکش صورت میگیرد به مانع برخورد کرده و در بالای محل زخم انباشته میشود.در اثر این فرایند قند و هورمون های گیاهی ونشاسته بیشتری به قسمت بالای زخم میرسد.

زخم را به گونه ای باید ایجاد کرد تا سریع التیام پذیرد یعنی قطر حلقه نباید زیادتر از ۲تا۳ میلمتر باشد در غیر اینصورت مدت زیادی برای بهبودی زخم لازم است و ممکن است درخت ضعیف یا خشک شود.به طور معمول ۱یا ۲ماه بعد زخم توسط لایه زاینده التیام پذیرد.

حلقه برداری شاخه انگور

هدف حلقه برداری شاخه انگور

جلوگیری از ریزش گل : زمان انجام چند روز پیش از ظهور گلها یا پس از دوران گلدهی. پس از انکه ریزش طبیعی شروع شد اثری ندارد.

بزرگ شدن حبه : زمان انجام باید با بزرگ شدن حبه ها همزمان باشد این زمان نمی پس از ریزش طبیعی گلهاست.

تسریع در رسیدن میوه : در اوایل دوره رسیدن حبه ها یعنی هنگامی که انباشت مواد قندی اغاز شده است.

اشکال مختلف حلقه برداری

تکه‎ برداری

یعنی با نوک چاقوی پیوند، تکه کوچکی از پوست شاخه، در زیر یک یا چند جوانه برداشته شود.

شکاف زنی

یعنی شکاف‎های کوتاه و موازی در زیر جوانه به وسیله چاقوی پیوند ایجاد شود.

حلقه‎ زنی

یعنی به کمک چاقوی تیز یا اره دندانه‎ریز، شکافی سراسری به شکل دایره بدون حذف قسمتی از آن، در پوست قاعده شاخه یا تنه ایجاد شود. به این روش تیغ زنی هم گفته می‎شود. با این کار مسیر شیره پرورده به ریشه که در آوندهای آبکش در جریان است (پوست درخت)، قطع شده و در نتیجه رشد درخت متوقف خواهد شد.

طوقه ‎برداری

یعنی نواری دورتادور ساقه یا تنه به عرض پنج میلی‎متر حذف شود یا با استفاده از سیم، حلقه‌ای به دور ساقه برای مدت ۶ ماه بسته شود.
این دو روش نسبت به روش شکاف زنی کارآیی بیشتری دارند.
درختان بالغ و قوی به حلقه‌زنی یا طوقه‌برداری واکنش خوبی نشان می‌دهند؛ اما درختان بسیار جوان پاسخ خوبی به این عمل نمی‌دهند.

پوست واژگونی

یا معکوس کردن پوست: برای تقویت شاخه و درشت شدن میوه‌های آن می‌توان نوار باریکی به عرض حداکثر نیم سانتی‌متر به‌صورت حلقه از پوست شاخه حامل میوه را بریده و جدا نمود. به‌منظور ترمیم سریع‌تر محل برش می‌توانید پوست برداشته شده را به‌صورت واژگون در همان محل مجددا قرار دهید. عمق برش نباید از حد پوست تجاوز کند. در اثرعمل حلقه‌زنی، آوندهای آبکش قطع‌شده و در نتیجه شیره پرورده نمی‌تواند از شاخه خارج شود و تماما به‌مصرف میوه‌های همان شاخه می‌رسد.

سایر مطالب:
آشنایی با انواع هرس درختان و فواید آن‌
مهمترین شکل های هرس و پیرایش درختان
زمان و روش هرس زمستانه ی درختان
اهمیت انواع هرس درافزایش باردهی باغ انگور
راه‌های درشت شدن میوه در درختان

نکته:

استفاده از هر یک از این روش‎ها بستگی به شدت ضعف یا قوت گیاه دارد که در تمامی آن‎ها گیاه بی‎درنگ آغاز به تولید بافت پینه‎ای و ترمیم قسمت قطع شده می‎کند و پس از مدتی، که در طی آن گیاه فرصت کافی برای تولید سرآغازه‎های گل در جوانه پیدا کرده، به حالت عادی برمی‎گردد.

در شرایط معمولی، زمان لازم برای این نوع هرس، درمورد شکاف‎زنی و حلقه‎زنی ۴-۲ هفته و در مورد طوقه‎برداری و پوست‎واژگونی ۳-۲ ماه می‎باشد. در روش طوقه‌برداری باید دقت شود که عرض نوار برداشت‎شده از حداکثر پنج میلی‎متر تجاوز نکند، چون در غیر این‎صورت ممکن است درخت قادر به ترمیم قسمت حذف شده نگردد و شاخساره آن خشک شود.

صورت اخیر همان حالتی است که معمولا در نواحی سردسیر در اثر حمله زمستانه جوندگان و از بین رفتن پوست درخت به‎وجود می‎آید و غالبا منجر به خشک شدن درخت می‎گردد.

۲ نظرات
  1. کریم می گوید

    خیلی عالی تشکر

  2. Amin می گوید

    اگه برای هر حالت یه تصویر میزاشتین خیلی بهتر میشد ( برای افراد مبتدی ) .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )