بیماری پیچیدگی برگ (لب شتری) درخت هلو

0

بیماری پیچیدگی برگ (لب شتری) درخت هلو که به نام های دیگری همچون لب شتری هلو یا باد سرخ نیز مشهور است یکی از مهمترین بیماری های قارچی و حائز اهمیت در مناطق سرد و مرطوب می باشد و منجر به پیچیدگی و تورم و تغییر رنگ شاخه و میوه می گردد.

بیماری پیچیدگی برگ (لب شتری) درخت هلو

این بیماری در مناطق گرم و خشک از اهمیت زیادی برخوردار نمی باشد. بیماری پیچیدگی برگ هلو در کشورهای آمریکای شمالی و جنوبی، استرالیا، آفریقا، ژاپن، چین، ایران و بسیاری از کشورهای اروپای غربی انتشار دارد.

این بیماری در استان ها و شهرهای مختلف ایران از جمله:

اصفهان، گرگان، آذربایجان، زنجان، خراسان و قسمتهای مرکزی ایران به وفور مشاهده می شود.

بیماری پیچیدگی برگ (لب شتری) درخت هلو

عامل بیماری پیچیدگی برگ (لب شتری) درخت هلو

عامل این بیماری قارچی به نام Taphrina deformans است و میزبان های متعددی دارد از جمله:

  • هلو
  • بادام
  • شلیل
  • زردآلو

قارچ عامل بیماری پیچیدگی برگ هلو بیشتر به برگ های جوان حمله می کند و برگ های مسن نسبت به این بیماری از مقاومت بیشتری برخوردار می باشند. چنانچه مبارزه به موقع با این بیماری صورت نگیرد در اواسط تابستان درخت عاری از برگ می شود و در طول زمستان درخت در برابر تنش های دمایی و سرما آسیب پذیر تر می شود.

انجام محلول پاشی فروت ست پس از برداشت محصول و همچنین چالکود زمستانه به منظور مقاومت درختان در برابر تنش های مختلف به خصوص تنش های دمایی در طول زمستان قابل توصیه می باشد.

سیکل زندگی عامل بیماری پیچیدگی برگ هلو:

مرحله آغازین زندگی قارچ عامل بیماری پیچیدگی برگ هلو بدین صورت می باشد که در اوایل فصل بهار و در زمان تورم جوانه ها، آسکوسپور ( اسپور جنسی، هاگ ) از آسک خارج شده و مانند یک مخمر شروع به جوانه زدن می کند. در نتیجه تعداد بسیاری سلول به نام بلاستوسپور به وجود می آید.

 نفوذ قارچ Taphrina deformans از طریق کوتیکول و روزنه های هوایی با ورود مستقیم قارچ و یا حل کردن دیواره سلولی با استفاده از آنزیم هایی مانند سلولاز انجام می شود. رشد میسیلیوم ها به صورت بین سلولی بوده و با افزایش تقسیم سلولی باعث بد شکلی و پیج خوردگی بافت آلوده می گردند. در ادامه با رشد میسیلیوم در میان کوتیکول و اپیدرم، آسک های حاوی ۸ آسکوسپور تشکیل می شوند.

اسپور های تولید شده در سطح اندام های آلوده توسط باد و باران پراکنده شده و به برگ ها و سرشاخه های جوان و حساس می رسند. در صورت وقوع بارندگی و طولانی شدن هوای سرد در زمان ظهور برگ ها شدت بیماری پیچیدگی برگ هلو افزایش می یابد.

نشانه های بیماری:

نشانه های بیماری پیچیدگی برگ هلو در تمام بخش های گیاه قابل مشاهده بوده اما علائم آن در برگ ها نمایان تر است. پیچیدگی، تورم،تغییر رنگ،خشکیدگی سر شاخه، ضعف عمومی درخت از جمله نشانه های بارز این بیماری می باشد.

نشانه های بیماری بر روی شاخه ها:

بر اثر این بیماری شاخه ها دچار تورم بافت، پیچیدگی و در نهایت خشکیدگی می شوند. قسمت های آلوده در روی پوست ضمت متورم شدن به رنگ ارغوانی یا قرمز تغییر تغییر یافته و در برخی از ارقام باعث ایجاد زخم یا شانکر می گردند. در نهایت این شاخه های آلوده قادر به رشد طبیعی نبوده و درخت بارور نمی شود.

نشانه های بیماری بر روی برگ ها:

ظهور و پیدایش لکه هایی به رنگ زرد یا متمایل به قرمز بر روی برگهای در حال رشد در فصل بهار جز اولین نشانه های بیماری پیچیدگی برگ هلو می باشد. این لکه ها به تدریج ضخیم و پیچ خورده شده و در نهایت موجب پیچیدگی برگ می شود.

این بخش های برگ که چین خورده بسیار ترد و شکننده بوده و ممکن است در سطح آن ها لایه ی سفید رنگی از اسپور ها تشکیل شود. برگ های آلوده ممکن است که زود بریزند و در صورتی که روی درخت باقی بمانند با افزایش شدت بیماری به رنگ قهوه ای تیره در می آیند.

نشانه های بیماری بر روی گل و میوه:

قارچ عامل بیماری پیچیدگی برگ هلو موجب ریزش گل ها و دفرمه شدن میوه ها می شود و در برخی از موارد باعث ایجاد شکاف و از بین رفتن میوه ها می گردد. میوه هایی که بر روی درخت باقی می مانند معمولا بسیار کوچک و غیر قابل مصرف می باشند.

سایر مطالب:

فیتوفترا و پوسیدگی ریشه هلو ،علایم و کنترل آن

نحوه مبارزه با بیماری پیچیدگی برگ هلو:

اسپور های زمستان گذران این قارچ در اواخر پاییز بر روی شاخه ها و زیر پوسته جوانه ها و برگ ها ریخته شده و با شروع فصل بهار و حرارت بالای ۱۰ درجه سانتی گراد شروع به تندش نموده ایجاد آلودگی می نماید.

مبارزه فیزیکی علیه بیماری :

۱_کاشت ارقام مقاوم

۲_ جمع آوری و معدوم کردن برگ های آلوده

مبارزه شیمیایی علیه بیماری :

۱_ مبارزه زمستانه

 یک نوبت سم پاشی در فصل پاییز پس از ریزش برگ ها با یک قارچ کش مانند کاپتان یا محلول بردو.

یک نوبت سمپاشی در اواخر زمستان قبل از تورم جوانه ها با یک قارچ کش مانند کاپتان یا محلول بردو.

نکته: مصرف محلول بردو پس از ظهور برگ ها توصیه نمی شود و ممکن از موجب گیاهسوزی شود.

۲_ مبارزه بهاره

 به منظور مبارزه بهاره با این بیماری سم پاشی در سه نوبت ضروری می باشد. اولین سم پاشی بهاره بلافاصه پس از ریزش گلبرگ ها و  سم پاشی های بعدی به فاصله ۱۴ روز از یکدیگر توصیه می گردد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )