چگونگی کاشت نهال پسته

2

کاشت نهال پسته در باغ به دو روش کشت مستقیم و کشت گلدانی انجام می پذیرد. بهترین زمان و بهترین روش کشت درخت پسته به شرابط محیطی و نحوه انتخاب شیوه کشت بستگی دارد.

کاشت نهال پسته

درختان پسته را به آسانی می توان در اکثر خاک ها با بافت و جنس مختلف کاشت، به شکلی که در زمین ‌های آهکی و شور هم طاقت و تحمل آن بهتر از سایر درختان میوه می باشد، اما در اراضی زهدار و کم عمق، سخت و سنگی نتیجه خوبی حاصل نمی شود.

بهترین خاک مورد پسند پسته، خاک های شنی و رسی با زهکشی مطلوب و تهویه شده است که هر چه عمق آن بیشتر و یکنواخت تر باشد رشد آن بهتر و تولید آن زیادتر خواهد بود. 

همچنین نیاز آبی درخت پسته بسیار پایین بوده با این وجود به معنای آن نیست که گیاه به طور کلی نیاز به آبیاری نخواهد داشت. برای اطلاع کامل از نحوه کاشت پسته در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

کاشت نهال پسته

زمان مناسب برای کاشت نهال پسته:

بهترین زمان کاشت پسته بستگی به شرایط محیطی، رقم گیاه و شیوه تکثیر آن دارد. و به طور کلی کاشت پسته به چند دسته کلی زیر تقسیم می شود:

  1. در روز های آفتابی و گرم تابستان و یا یخبندان و روز هایی که باد شدید است از کاشتن نهال پسته باید اجتناب شود.
  2. در منطقه های دارای آب و هوای گرم و متعدل و همچنین در نواحی با اقلیم نیمه سردسیر، بهترین زمان کاشت نهال پسته، فصل پاییز پس از خواب رفتن نهال می باشد.
  3. در منطقه هایی با اقلیم سردسیر بهترین زمان کاشت نهال پسته، بعد از سپری شدن یخبندان می باشد.
  4. در انتها زمان کاشت نهال پسته در فصل پاییز باید به شکلی تنظیم و برنامه ریزی شود که ریشه نهال با محیط جدید قبل از فرا رسیدن یخبندان انس پیدا کند، بنابراین باید انتها زمان کاشت ۲ تا ۳ هفته قبل از بیداری ظاهری نهال درخت پسته باشد.

سایر مطالب :

خسارت آفت سنک پسته و روشهای مبارزه و کنترل آن

پروانه چوبخوار پسته Kermania pistaciella Amsel

دلایل و راههای پیشگیری از پوک شدن مغز پسته

نحوه کاشت پسته:

جهت کاشت پسته باید زمینی انتخاب کرد که خاک لوم داشته باشد و حداقل عمق خاک، سه متر باشد. برای کاشت درخت پسته می توان از این دو روش زیر استفاده نمود:

روش کشت مستقیم:

در روش اول، پسته را مستقیما در زمین اصلی می‌کارند. اگر آب باغ شور نباشد می توان پسته را در زمین اصلی سبز کرد، چون رشد نهال در این روش بیشتر می باشد.

در این جهت بهتر است از پسته های دست پوست استفاده شود و این یعنی پسته‌ هایی که با دستگاه پوست گرفته شده اند، برای کاشت در این شیوه مناسب نیستند. در اوایل فروردین ماه ابتدا پسته‌ ها را بشویید و در آب بخوابانید.

دو تا سه بار آب آن را عوض کنید و تا ۲۴ ساعت داخل آب بخیسانید و بعد از ۲۴ ساعت از آب دربیاورید و بین یک پارچه نخی و روی یک سینی پهن کنید و در یک اتاق که دمای آن حدود ۲۴ درجه سانتی گراد است قرار دهید تا زمانی که جوانه بزند.

باید توجه داشته باشید که رطوبت پسته ‌ها همواره حفظ و به عبارتی پارچه خشک نشود و زمانی که جوانه‌ ها به حدود نیم سانتی متر رسید، به زمین اصلی انتقال دهید. هنگام کاشت باید جوانه به سمت پایین باشد.

 پس از کاشت پسته، روی سطح خاک را مخلوط کود گاوی و کمی ماسه بریزید و چنانچه احتمال می دهید پسته ‌ها را جانورانی مانند روباه و کلاغ بیرون بیاورند روی آن را بوسیله خار و یا ظرف یکبار مصرف بپوشانید. تا جوانه ها حفظ شوند.

روش گلدانی:

در روش دوم بذر پسته را ابتدا داخل پلاستیک می ‌کارند و بعد از سبز شدن به زمین اصلی منتقل می‌ نمایند. بهترین زمان کاشت نهال پسته گلدانی در طول فصل تابستان می باشد.

این روش به صرفه جویی آب کمک فراوانی می کند. در این روش امکان دارد گلدان ها به صورت آزاد در کنار یکدیگر قرار بگیرند یا به صورت کرتی در آیند.

بعد از خیساندن بذرهای مورد نظر و ضدعفونی آن ها، دو عدد بذر در عمق ۳ الی ۲ سانتی متری خاک گلدان قرار دهید و روی آن با ماسه یا خاک اره بپوشانید. زمان کاشت در گلدان اواخر زمستان و اوایل بهار می باشد.

درصورت تولید نهال پسته گلدانی در گلخانه، می توان در پاییز یا اوایل زمستان نیز اقدام به کاشت بذرها نمود. از دیگر مزایای این روش علاوه بر صرفه جویی در مصرف آب، بالا بودن بازده تولید نهال، سهولت و عدم محدودیت زمانی در امر جا به جایی گلدان ‌ها می باشد.

۲ نظرات
  1. دادکریمی می گوید

    سلام در اردیبهشت اگر بخواهیم در گلدان . البته گلخانه ای بگذاریم امکانش هست یانه

    1. مجید ضیایی پرور می گوید

      بله

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )