راه های کنترل ورم پستان گاو شیری

0

درمورد کنترل ورم پستان گاو شیری واضح است که هر چه میکرب های کمتری در محیط زندگی گاو باشد تعداد آنها در نزدیکی سرپستانک به هنگام خوابیدن کمتر خواهدبود. بنابراین داشتن جایگاه تمیز و خشک ضروری است. به علاوه جایگاه دام باید به اندازه ای راحت باشد که بر روی آن بخوابد. اگر گاو در راهروها بخوابد راحتی و رفاه کمتری دارد.

کنترل ورم پستان گاو شیری

کنترل ورم پستان گاو در گله گاو شیری نیازمند رعایت مجموعه ای از اقدامات پیش گیرانه است. علیرغم تلاشی که تمامی‌گاودارها در جهت پیشگیری از ورم پستان گاو انجام می‌دهند، در بعضی از موارد اتفاق می‌افتد که یک گاو به ورم پستان بالینی مبتلا می‌شود. به زبان ساده، کانال یا منفذ سرپستانک در مقابله با عوامل بیماری زای ایجاد کننده ورم پستان ناتوان می‌شوند.

کنترل ورم پستان گاو شیری

پیش دوشی

گام بعدی انجام کارهای متدوال پیش دوشی است. باید مطمئن شوید که آلودگی ها و کود به طور کامل از سرپستانک پاک می شوند، یک ماده ضدعفونی به کل سرپستانک زده می شود و حداقل به مدت ۳۰ ثانیه باقی می ماند تا میکرب را از بین ببرد.

خود سرپستانک را باید به طور کامل تمیز کرد. انتهای سرپستانک، کانون حمله باکتری ها به پستان است و هدف ما باید در جهت تمیز نگهداشتن آن باشد. اگر به طور فیزیکی اکثر آنها را تمیز کنیم و از ضدعفونی کننده برای باقیمانده استفاده کنیم تعداد باکتری هایی که باقی می مانند و شانس ورود به سرپستانک را دارند به حداقل می رسند.


مطالب مرتبط:

اختلالات عفونی دستگاه تناسلی گاو ماده

بیماری تب برفکی در گاو

ضدعفونی اولیه سرپستانک

همراه با برطرف کردن و از بین بردن باکتری ها، انجام ضدعفونی اولیه سرپستانک لازم است چرا که باعث تحریک ترشح اکسی توسین و خروج شیر بیشتر می شود. فاصله زمانی بین تحریک پستان و اتصال خرچنگی باید حداقل یک دقیقه باشد و بیشتر از دو دقیقه هم نشود، تحریک پستان زمانی شروع می شود که دستان شیردوش یا دستمال با سرپستانک تماس پیدا می کند و آن را ماساژ می دهد. تحریک باید حداکثر ۲۰ ثانیه طول بکشد تا منجر به واکنش مناسب برای خروج شیر شود. در نهایت باید سرپستانک را با دستمال یک بار مصرف تمیز و خشک نمود.

وقتی خرچنگی شیردوش به سرپستانک متصل شد باید آن را طوری تنظیم نمود که در راستای پستان قرار گیرد تا مکش به خوبی صورت گیرد.

اهمیت خرچنگی ها

هر بار که خرچنگی به اصطلاح هوا بگیرد و بیافتد هوا وارد سامانه می شود و با سرعت به تمامی نواحی خلاء می رسد. این مکش هوا می تواند هر باکتری را با خود به داخل سامانه ببرد. در طی شیردوشی سرپستانک ها تحت خلاء هستند و زمانی که مخلوط هوا و باکتری به انتهای سرپستانک حمله می کنند مقداری از آن وارد سرپستانک می شود. این حالت از راههای ورود باکتری به پستان است. اغلب شیردوش و دامدار با شنیدن صدای مکش هوا به هنگام شیردوشی متوجه وجود این حالت می شوند اما با داشتن ترکیب مناسبی از تجهیزات و روش های مناسب شیردوشی تعداد این موارد به ۴ تا ۵ بار در ساعت کاهش می یابد.

وقتی که شیر به حداقل رسید باید خرچنگی را جدا نمود. ادامه یافتن فشار خلاء پس از آنکه جریان شیر کاهش یافت از عوامل موثر دیگر در ورود باکتری به سرپستانک است. این حالت همچنین به بافت سرپستانک آسیب می رساند و شرایط حضور باکتری در این بافت ها را آسانتر می کند. وقتی میزان جریان شیر به حدود یک کیلوگرم در دقیقه کاهش یافت باید بلافاصله مکش هوا خاموش شود. پیش از آنکه خرچنگی برداشته شود باید خلاء را خاموش کرد، در غیر این صورت باعث مکش هوا در لاینر می شود که اثرات نامطلوب گفته شده را به جای می گذارد.

اهمیت ضد عفونی خرچنگی ها

پس از آنکه خرچنگی جدا می شود باید دوباره سرپستانک ها ضدعفونی شوند تا میکرب هایی که پس از شیردوشی باقی ماندند از بین بروند. باید به یاد داشته باشید که در طی شیردوشی، شیر کارتیه عفونی با شیر سالم مخلوط می شود و با سرپستانک های سالم تماس خواهد داشت. ضد عفونی پس از دوشش باعث از بین رفتن این باکتری ها قبل از ورود به سرپستانک می شود. ضدعفونی سرپستانک بلافاصله پس از شیردوشی بسیار مهم است.

بسیار مهم است که دستگاههای شیردوشی به طور صحیح نگهداری شوند. عملکرد نامناسب دستگاه باعث آسیب به انتهای سرپستانک شده و در برخی موارد باعث می شود که باکتری وارد منفذ سرپستانک شود. مطمئن شوید که دستگاهها به طور مرتب مورد ارزیابی و تعمیر قرار می گیرد. بخشی از این ارزیابی باید زمانی انجام شود که گاوها در حال شیردوشی هستند.

پسا شیردوشی

وقتی گاو از سالن شیردوشی خارج می شود باید به یک محیط تمیز، خشک، راحت و آرام باز گردد. بهتر است که غذای تازه در آخور باشد تا به خاطر خوردن این خوراک سرپا بایستد و در این فاصله عضله های سرپستانک منقبض شوند و سدی در برابر ورود باکتری ها که حتی در تمیزترین جایگاه وجود دارند به وجود آید.

هر آنچه که در این مقاله با آن پرداخته شد در باره ورود میکرب ها به سرپستانک است. حال اگر میکربها وارد سرپستانک شوند می توانیم کاری کنیم که بیشتر تکثیر پیدا نکنند؟ در این مرحله از کنترل ورم پستان محدودیت بیشتری داریم ولیکن می توانیم اقداماتی در جهت افزایش ایمنی گاو انجام دهیم. کاهش تنش و تامین خوراک مناسب مهم می باشد. واکسیناسیون علیه باکتری E.coil نیز مفید است.

همانطور که در ابتدا اشاره شد، اطلاعات جدیدی در دسترس نیست تا در مبارزه و کنترل ورم پستان کمک زیادی به ما بکند. کلید موفقیت در کار، انجام آنچه که بلد هستیم در طی اقدامات روزانه است. چند لحظه ای صبر کنید و به برنامه خود فکر کنید. به شرایط بستر گاو نگاهی بیندازید. روند روزانه شیردوشی را خوب مشاهده کنید. مطمئن شوید که تجهیزات شیردوشی به خوبی کار می کنند و میکروبها را دور از سرپستانک ها نگه دارید!!!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )