کاشت درخت گردو و آشنایی با مراحل مختلف آن

0

کاشت درخت گردو اگرچه انواع مختلفی دارد، اما مهمترین آن گردو سیاه و گردو انگلیسی می­باشد که دستورالعمل کشت و مراقبت­های آن­ها مشابه هستند. با این وجود، به دلیل وجود صدها رقم سازگار با شریط آب و هوایی مختلف و مقاومت به بیماری، کشت آن در اکثر مناطق مجاز شده است.

کاشت درخت گردو

درختان گردو می­توانند آجیل­ های خوش طعم و چوب­های بادوامی را تولید کنند، اما باغبانان باید آگاه باشند که درخت گردو ، اکثر گیاهان اطراف را از بین می ­برد.

همچنین، در نظر داشته باشید که درخت گردو تا ۱۰ سال پس از کشت محصول تولید نمی­ کند و حداکثر تولید آن در حدود ۳۰ سال پس از کشت است.

شما می­توانید درختان گردو را از دانه ­های آن تولید کنید، اما عمدتا خسته کننده می­باشد. بنابراین، بهترین حال تهیه نهال ­های آن می ­باشد که معمولا دارای میزان موفقیت بالاتری است.

کاشت درخت گردو

آماده سازی کاشت درخت گردو

تلاش­ها و ریسک­های باغ خود را درک کنید. آماده ­سازی دانه­ های گردو می­تواند به چندین ماه نیاز داشته باشد و میزان موفقیت آن کم است. شما می­توانید به جای آماده­ سازی دانه، نهال خریداری نمایید.

قبل از استفاده از هر دو روش، آگاه باشید که درخت گردو، به ویژه گردوی سیاه، مواد شیمیایی را به خاک منتقل کرده و بسیاری از گیاهان نزدیک خود، نظیر درختان کاج، درختان سیب، گوجه­ فرنگی و سایر گیاهان را از بین می­ برد. بنابراین، اندازه گسترده و حال تهاجمی گیاه گردو آن را برای شهرها نامناسب می­ کند.

مطالب مرتبط:
کاشت گردو از بذر چگونه انجام میشود؟
شرایط محیطی لازم برای کاشت بادام درختی
زمان مناسب برای محلول پاشی ریز مغذی ها برای باغات میوه

کاشت گردو

چند هفته قبل از جوانه ­زنی، بایستی آن­ها را در محیط مرطوب قرار دهید. پس از آماده­ سازی زمین و گذشت حداقل ۹۰ روز از قرار گیری در محیط سرد، دانه ­ها را بردارید. دانه­ های زنده بایستی دارای جوانه­ های کوچکی باشند.

دانه­ ها را قبل از کاشت به مدت یک هفته در محیط کاملا مرطوب نگهداری کنید.

ناحیه کشت را انتخاب کنید

همه گونه ­های گردو به خاک با کیفیت بالا نیاز دارند. اگر شما می­خواهید یک باغ گردو را تهیه کنید این مرحله بسیار مهم است. ناحیه­ ای را انتخاب کنید که زهکشی آن مناسب بوده و خاک لومی آن حداقل سه فوت (۹/۰ متر) عمق داشته باشد.

از دامنه­ های شیب­دار، خاک­های سنگی و خاک­های دارای مقادیر بالای رس اجتناب کنید. مناطق پایینی دامنه ­های شمالی شیب­دار یا نواحی کوهستانی مناسب هستند.

گردو نسبت به pH خاک سازگار است. خاک­های دارای pH بین ۶ و ۵/۶ بهترین خاک هستند، اما pH های ۵ تا ۸ نیز قابل قبول می­باشند.

تمیز کردن ناحیه

قبل از کشت، پوشش گیاهی موجود در ناحیه کشت را حذف کنید، زیرا آن­ها با سایر مواد گیاهی نظیر درختان رقابت دارند. برای کشت باغچه­ ای، توصیه می­شود که خاک آبیاری شود.

گیاه گردو را در حفره ­های کوچک قرار دهید.

حفره­ های کوچک، با عمق حدود ۳-۲ اینچ  (7.5-5 سانتیمتر) را تهیه کرده و گردو را در آن قرار دهید و سپس با خاک پر کنید. هنگام کشت چندین درخت، حفره ­ها را در فاصله ۱۷-۱۲ فوتی (۲/۵-۷/۳ متری) ایجاد کنید.

به صورت اختیاری، شما می­توانید دو یا چند دانه را در هر حفره با فاصله ۸ اینچ (۲۰ سانتیمتر) قرار دهید. هنگامی که نهال­ها به مدت یک یا دو سال رشد کردند، می­توانید سالم­ ترین نهال را نگه داشته و بقیه را حذف کنید.

مراقبت از نهال­ های در حال رشد

بخش بعدی حاوی اطلاعاتی در مورد مراقبت از نهال­ ها و درختان در حال رشد است. در صورت استفاده از نهال ­ها، بخش­ های بعدی را مد نظر قرار دهید.

کاشت نهال درختان گردو

انتخاب نهال­ ها (اگر از بذر استفاده نکنید)

قطر نهال را در فاصله ۱ اینچی (۲.۵سانتیمتری) از بالای طوقه ریشه را اندازه­ گیری کنید. نهال­ هایی که قطر این قسمت آن­ها حداقل ۴/۱ اینچ (۰.۶۴ سانتیمتر) می­باشد را انتخاب نمایید. این اندازه­ گیری، مهمترین اندازه ­گیری برای پیش­بینی کیفیت است.

  • نهال­ های فاقد ریشه که بدون خاک فروخته می­شوند بایستی در اوایل بهار، قبل از رشد جوانه­ ها و بلافاصله پس از برداشت کشت شوند.
  • نهال­ های دارای ریشه را می­تواند در خاک­های خشک و در تاریخ­های دیگر نیز کشت کرد، اما عمدتا گران هستند.

نهال­ ها را در بهار بکارید

بهتر است خاک لومی و دارای زهکش مناسب را انتخاب کرده و از دامنه­ های تند و تپه ­ای اجتناب کنید. نهال­ها را در حفره ­هایی که قطر آن­ها دو برابر قطر ریشه نهال است قرار داده و ریشه ­ها را در عمق کافی بپوشانید.

برای نتایج بهتر، قرار دادن یک قسمت کمپوست به ازای سه قسمت خاک مناسب است. حفره را پر کرده و آبیاری را به صورت کامل انجام دهید.برای بدست آوردن بیشترین دانه از درخت، نهال­ ها را در فاصله ۱۷-۱۲ فوتی (۲.۵-۳.۷ متری) کشت کنید.

برای بدست آوردن بیشترین مقدار چوب، نهال­ ها را در فاصله ۱۲-۱۰ فوتی (۳.۷-۳ متری) کشت کنید.

آبیاری

برای حداقل دو سال اول پس از کاشت، درخت گردو به آبیاری ممتد نیاز دارد. آبیاری هفتگی برای درختان تازه کاشته شده بهتر است، اما می­توان برای درختان رشد یافته از آبیاری کمتر نیز استفاده کرد. آبیاری کامل را انجام دهید، اما اجازه ندهید که آب خاک کاملا خشک شود. آبیاری زیاد نیز می­تواند به گیاه آسیب برساند.پس از دو یا سه سال، درختان در طول گرمترین فصل سال و یا در طول خشک­سالی، تنها یک تا سه بار در ماه آبیاری می­شوند.

مقابله با علف­ های هرز

برای مراقبت از نهال­ ها، بایستی علف­های هرز موجود در مناطق اطراف حفره حذف شوند؛ زیرا، آن­ها با نهال­ های کوچک رقابت می­کنند. چمن­ها و علف­های هرز را با دست و یا از طریق موانع علف­های هرز از بین ببرید.

برای مقابله با علف­های هرز، نهال­ های بزرگتر را می­توان با مالچ تیمار کرد. در این صورت، از ۸ سانتیمتر مالچ در منطقه ریشه استفاده می­شود.

در گیاهانی که جوانه از سطح خاک بیرون نیامده از مالچ استفاده نکنید، زیرا می­تواند رشد جوانه را کاهش دهد. تا زمانی که نهال چوبی شده و ریشه­ ها توسعه یابند منتظر بمانید.

نحوه هرس کردن گردو را بدانید

اگر گردو را برای تهیه چوب تولید می­کنید، مهم است که برای اطمینان از رشد مستقیم آن را هرس کنید. در این حالت، یک شاخه “اصلی” را در بالای درخت نگه داشته و اجازه دهید که در طول یک یا دو فصل به طور مستقیم رشد کند.

در درختانی که برای تولید دانه رشد می­کنند، نگهداشتن شاخه معقول می­باشد، اما برای فروش چوب آن بایستی هرس صورت گیرد.

  • اگر قبلا هرس نکرده ­اید، توصیه می­شود که برای این منظور از یک هرس کننده با تجربه جهت شناسایی شاخه اصلی کمک بگیرید.
  • اگر بالای درخت شاخه ­دار باشد، بهترین ساقه اصلی را به سمت راست چرخانده و شاخه­ های دیگر آن را ببرید، سپس نوک شاخه­ های حمایت کننده را برای جلوگیری از رشد آن­ها قطع کنید.

مطالب مرتبط:

تغذیه و کود دهی درختان گردو
چگونه می توان از سیاه شدن مغز گردو جلوگیری نمود؟
کاشت بذرگردو چگونه انجام میشود؟

برای انتخاب بهترین نمونه­ ها، از پایه درخت نازک استفاده کنید

اغلب باغ­هایی که با گیاهان زیاد شروع می­کنند، دارای این مناطق می­باشند. هنگامی که درختان به اندازه کافی بزرگ شدند، شاخه­ ها شروع به همکاری می­کنند. سالم­ترین درختان را انتخاب کنید.

این درختان ویژگی­های باارزشی را نشان داده و معمولا تنه مستقیم و رشد سریعی دارند. بقیه را حذف کنید، اما اگر فضا را بیش از حد خالی کنید علف­ های هرز می­توانند با درختان رقابت کنند.

هنگامی که درخت به اندازه کافی رشد کرد از کود استفاده کنید

کوددهی تا حدودی بحث برانگیز است، زیرا اگر خاک غنی از مواد مغذی باشد می­تواند به رشد بیشتر علف­های هرز کمک کنید. صبر کنید تا قطر تنه حداقل ۴ اینچ (۱۰ سانتیمتر) و ارتفاع آن به ۵/۴ فوت (۱.۵ متر) برسد.

بهترین حال این است که برای شناسایی کمبود مواد مغذی خاک، نمونه­ای از آن را به آزمایشگاه خاک­ شناسی ارسال کنید. اگر امکان­پذیر نیست، کود حاوی ۳ پوند نیتروژن، ۵ پوند سوپرفسفات تریپل و ۸ پوند پتاس را در اواخر بهار استفاده کنید.

برگ­های آن­ها را با تعدادی از درختان کود داده نشده مقایسه کنید تا اثر آن را درک کنید. اگر مثبت باشد، هر ۵-۳ سال یکبار مجددا اضافه کنید.

پس از کوددهی، pH خاک را بررسی کنید تا ببینید آیا نیازی به تنظیم آن به سطح طبیعی دارید یا خیر.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )