مراحل ساخت استخرهای کشاورزی

0

مراحل ساخت استخرهای کشاورزی و استخرهای ذخیره آب بستگی به نوع سازه استخر دارد ساخت استخرها معمولا به چندین صورت دسته بندی شده اند.

مراحل ساخت استخرهای کشاورزی

۱) نقشه برداری و طرح اولیه محل احداث پروژه

 در این مرحله ابتدا باید محل مناسب احداث استخر، میزان خاکبرداری یا خاکریزی، نزدیکی جریان ورودی به محل پروژه و قرار گیری استخر در محل مناسب زمین کشاورزی و باغی، حوضچه آرامش قبل از ورود جریان به استخر جهت پیشگیری از ورود آلودگی ها و زباله به استخر، طراحی لوله گذاری مناسب و بهینه برای مصارف سیستم تحت فشار و سایر طرح ها و نقشه برداری ها انجام گیرد.

مراحل ساخت استخرهای کشاورزی

۲) اجرای عملیات خاکبرداری و در صورت لزوم خاکریزی

 شکل و نحوه خاکبرداری در انواع استخر ها متفاوت است. در استخر های ژئوممبرانی بهترین روش، خاکبرداری شیبدار است. عملیات خاکبرداری باید توسط ماشین آلات خاکبرداری شود و شیب دهی بطور منظم در سطوح داده شود.

۳) تسطیح و مشخص کردن محل لوله گذاری خروجی و ورودی

 پس از انجام خاکبرداری، باید دیواره و کف استخر از سنگ های درشت و قلوه سنگ ها عاری شود، در تمامی استخرهای کشاورزی کف سازی یکی از بخش های اصلی اجراست.

محل لوله های ورودی و خروجی در استخر باید مشخص شده و توسط ملات ریزی و دیگر تمهیدات حول آنها تقویت شده تا از فشار آب در سال های بعدی دچار مشکل نشود.

۴) خرید و نصب ورق ژئوممبران و ژئوتکستایل

در این مرحله از اجرای استخر کشاورزی با محاسبه متراژ ورق مورد نیاز استخر می توان نسبت به خرید ان اقدام کنید. وجود  تولید کنندگان متنوع در ایران می تواند خرید را برای بسیاری از کشاورزان و پیمانکاران عزیز گیج کننده و سخت کند که بهترین راه مشاوره با متخصصین این امر است.
در صورت وجود سنگریزه و نامناسب بودن خاک کف و دیواره ها جهت نصب مستقیم ژئوممبران، از ورقی جداکننده و موکت مانند به اسم ژئوتکستایل بر روی لایه خاک پهن می شود که مانع مناسبی برای جلوگیری از صدمه خوردن ورق ژئوممبران و افزایش طول عمر آن می شود.

سایر مطالب:

زهکشی آب و تاثیر آن بر زمین های کشاورزی

انواع استخرهای ذخیره آب کشاورزی

۵) فنس کشی و تامین امنیت

در این مرحله جهت امنیت پروژه باید بلافاصله پس از اجرای پروژه فنس کشی حول استخر انجام شود چرا که علاوه بر امنیت اشخاص، جوندگان و دیگر حیوانات می توانند دچار مشکل شوند و علاوه بر خسارت مالی احیانا خطر جانی نیز ایجاد شود.

۶) آبگیری اولیه استخر

 آبگیری اولیه استخر باید به صورت چند مرحله ای انجام گیرد و نهایتا بهتر است که حدود ۳۰ تا ۵۰ سانتیمتر از لبه استخر خالی از آب باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )