آفت لکه برگی روشن کلزا

0

آفت لکه برگی روشن کلزا می تواند به برگها، ساقه ها و غلافها حمله کند. علائم در لپه ها ممکن است به صورت یکسری نقاط مشاهده شود.

آفت لکه برگی روشن کلزا

این بیماری کلزا می تواند به برگها، ساقه ها و غلافها حمله کند.بیماری لکه برگی روشن کلزا به وسیله قارچ Pyrenopeziza brassica ایجاد می شود و از طریق بقایای گیاهی آلوده و علف های هرز می تواند بقا خود را حفظ کند.تاکنون روش کنترلی بیولوژیک برای این بیماری گزارش نشده است.

آفت لکه برگی روشن کلزا

علائم

این بیماری می تواند به برگها، ساقه ها و غلافها حمله کند. علائم در لپه ها ممکن است به صورت یکسری نقاط مشاهده شود، در حالی که آلودگی در برگ به صورت بخش های سفید رنگ در پشت و روی برگ بوده و بتدریج به زخم های قهوه ای نامنظم با مراکز ترک خورده تبدیل می شوند.

گاهی سیاه می شوند. لکه های برگی می توانند به هم متصل شده و باعث از بین رفتن برگها شوند. هنگامی که برگ های جوان آلوده می شوند، ممکن است پیچش برگ نیز ایجاد شود.

لکه ها بر روی ساقه، رگه های قهوه ای رنگ سطحی و کشیده با حاشیه سیاه مایل به خاکستری ایجاد می کنند. آلودگی در گل ممکن است باعث عدم تکامل آن شود.

غلاف های آلوده در حالی که نابالغ هستند، ظاهری پیچ خورده دارند، در حالی که غلاف های آلوده بالغ یا رسیده ظاهری نسبتاً سالم دارند. اما ممکن است توده های اسپور سفید بر روی آنها تشکیل شود.

در اثر این بیماری ممکن است گیاهچه ها از بین بروند و یا گیاهان رشد کمی داشته باشند و کوتاه بمانند.

سایر مطالب :

آفت سنک بذرخوار کلزا

روش های کشت و آبیاری کلزا

بیماری ساق سیاه کلزا (فوما)

عامل

بیماری لکه برگی روشن کلزا به وسیله قارچ Pyrenopeziza brassica ایجاد می شود و از طریق بقایای گیاهی آلوده و علف های هرز می تواند بقا خود را حفظ کند.

این بیماری از از طریق بذور آلوده و باد و باران می تواند گسترش یابد. شرایط مرطوب و هوای خنک (۱۵ درجه سانتیگراد) شرایط مساعدی را برای گسترش بیماری ایجاد می کند. گیاهان آلوده در پاییز ممکن است در تمام فصل زمستان یا حتی تا بهار بعدی بدون علائم باقی بمانند.

شما میتوانید بذر کلزا آلمانی را از فروشگاه های اینترنتی شاپ ثمر و آفتاب خریداری کنید.

کنترل ارگانیک

تاکنون روش کنترلی بیولوژیک برای این بیماری گزارش نشده است.

کنترل شیمیایی

کنترل تلفیقی با رویکرد پیشگیرانه به همراه کنترل بیولوژیک (در صورت وجود) را همیشه در نظر داشته باشید.

اقدامات پیشگیرانه

    • استفاده از ارقام مقاوم.
    • بازدید منظم مزرعه به منظور مشاهده علائم بیماری.
    • رعایت تناوب زراعی به غیر از خانواده کلم.
    • کنترل علف های هرز و سایر میزبان های بیماری.
    • حذف بقایای گیاهی یا دفن عمیق آنها با شخم.
    • عدم کشت کلزا در نزدیکی مزارعی که قبلا به این بیماری دچار شده اند.

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )