عارضه لکه دوده ای در سیب درختی

0

عارضه لکه دوده ای در سیب یکی از مشکلات مربوط به فیزیولوژی درخت سیب می باشد که ارتباط تنگاتنگی با کمبود کلسیم دارد به گونه ای که به علت عوامل دخیل در کاهش درصد کلسیم درخت سیب، لکه و نقاط تیره در سطح میوه ظاهر می گردد.

عارضه لکه دوده ای در سیب

این عارضه اگر به موقع کنترل نگردد، باغدار را هر ساله متحمل خسارات زیادی خواهد نمود. جالب است بدانید اولین بخش سیب که درگیر لکه تلخ سیب می گردد، داخل میوه و بخش گوشتی می باشد که سرانجام به پوست سیب می‌رسد. علائم این عارضه ممکن است در میوه های سرشاخه و یا پس از چیدن محصول و در انبار دیده شود. هم چنین با آلوده شدن بیشتر میوه، لکه های ریز به یکدیگر اتصال پیدا کرده و به صورت لکه های بزرگ سیاه در می آیند.

عارضه لکه دوده ای در سیب

علایم

علائم بر روی سطح میوه های سیب به صورت لکه های دوده ای قهوه ای تا مشکی کمرنگ با حاشیه های نامشخص ظاهر شده که ممکن است قطر آنها به ۵ میلیمتر و یا بیشتر برسد.

این لکه ها ممکن است به یکدیگر پیوسته و کل میوه را فرا بگیرند. بیماری کپک دوده ای به شکل لکه های دوده ای یا ابری، کل سطح میوه را می پوشاند. لکه ها به رنگ سبز زیتونی بوده و حاشیه های آنها نامشخص است.

لکه ها عموما به اندازه نیم سانتی متر یا بیشتر قطر دارند و امکان دارد به هم ملحق شده و قسمت اعظم میوه را فرا بگیرند. همچنین لکه ها در واقع تعداد زیادی از پیکنیدهای کوچک و تیره قارچ می باشند که با توده ریسه های تیره درهم، متصل شده اند.

قارچ کپک دوده ای عموما به سطح خارجی کوتیکول محدود می شود. گاهی اوقات هیف های قارچ بین دیواره های سلول اپیدرم و کوتیکول نفوذ می کنند.

علت

عامل بیماری لکه دودی، قارچ Phylachora pomigena (و چند قارچ غیرمرتبط دیگر) می باشد. اسپورهای قارچ توسط باد به مزارع منتقل می شود. شیوع این بیماری در تابستان های با دمای بالاتر از معمول همراه با بارندگی های فراوان و رطوبت بالا، تسهیل می شود.

رشد قارچ ها ممکن است سبب تغییر رنگ در برگ ها، شاخه های کوچک و میوه های گیاهان زراعی و باغی گردد. اسپورها در فصل بهار و اوایل تابستان تولید می شوند.

سایر مطالب:

آفت کرم سیب

بیماری پوسیدگی کپک آبی سیب (بیماری‌های پس از برداشت سیب)

کنترل ارگانیک

استفاده از صابون نارگیل در طول فصل تابستان می تواند اندکی بروز بیماری را کاهش دهد. به نظر می رسد اسپری گوگرد در برابر بیماری ها اثر محدودی دارد. بی کربنات پتاسیم نیز ممکن است مقداری بیماری را کنترل کند.

کنترل شیمیایی عارضه لکه دوده ای در سیب

کنترل تلفیقی با رویکرد پیشگیرانه به همراه کنترل بیولوژیک (در صورت وجود) را همیشه در نظر داشته باشید. استفاده از قارچکش های کاپتان، تری فلوکسی استروبین ۵۰% (فلینت) یا کرزواکسیم متیل ۵۰% (استروبی) در کنترل بیماری موثر می باشند.

اقدامات پیشگیرانه

    • استفاده از ارقام مقاوم.
    • حذف میزبان های دیگر این بیماری مانند تمشک از داخل باغ و اطراف آن.
    • هرس درختان در تابستان برای تسهیل جریان هوا و خشک شدن میوه ها پس از بارندگی.
    • کوتاه کردن علف ها یا گیاهان داخل باغ به منظور تهویه بهتر و خشک شدن سریعتر باغ.
    • حذف و از بین بردن درختان سیب وحشی یا بدون استفاده مجاور.
    • در انتخاب باغ سعی شود موقعیت آن آفتاب گیر، با جریان هوای خوب و خاک آن دارای زهکشی مطلوب باشد.

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )