همه چیز در مورد بیماری زنگ لوبیا

0

بیماری زنگ لوبیا در مناطقی که دارای رطوبت بالایی هستند شدت بیشتری داشته و علاوه بر لوبیا روی گونه های دیگری از گیاهان خانواده باقلاییان نیز ایجاد آلودگی می کند.

مشخصات بیماری زنگ لوبیا

جوشهای مربوط به بیماری در همه قسمتهای هوایی ظاهر می‌شود. آنها بیشتر در سطح زیر برگ دیده می‌شوند. در غلافها تعداد آنها کمتر از برگها می‌باشد و روی ساقه‌ها تعداد آنها کمتر است.

نشانه‌های اولیه بیماری به صورت جوشهای کمی برجسته ، تقریبا سفید و کوچک و که بعدا به رنگ قرمز مایل به قهوه‌ای درمی‌آیند، ظاهر می‌شود.

هر کدام از جوشها تعداد زیادی اسپور به همراه دارند که هر چیزی که با آن تماس پیدا کند، گردی به رنگ قهوه‌ای شبیه به حالت زنگ‌زدگی روی آن مشاهده می‌شود.

هنگامی که برگها کاملا به زنگ آلوده شوند می‌ریزند. در صورت حمله شدید بیماری ، بیشتر شاخه‌ها از بین می‌روند و محصول شدیدا کاهش می‌یابد.

بیماری زنگ لوبیا

علائم بیماری زنگ لوبیا

نشانه های اولیه به صورت لکه های کوچک، کمی برجسته و مایل به سفید ظاهر می شود. با گذشت چند روز از شروع روند آلودگی جوش ها به رنگ قهوه ای یا قرمز همراه با هاله ای کم رنگ روی برگ، غلاف و ساقه بوته به وجود می آید.

ممکن است در نوک جوش های برآمده روی برگ های نازک، سوراخ ریزی نیز ایجاد شود. در مواقعی که شدت بیماری گیاهی زنگ لوبیا بالا باشد می توان بد شکل شدن گیاه را قبل از رسیدن غلاف مشاهده نمود.

عامل بیماری

عامل بیماری قارچی است به نام Uromyces phaseoli که تمام طول زندگی خود را روی لوبیا می‌گذراند. جوشهای قهوه‌ای مایل به قرمز در لوبیا دارای اسپورهای تابستانه هستند.

اسپورها به محض اینکه به مرحله بلوغ رسیدند می‌توانند جوانه بزنند. در شرایط مناسب لوله جوانه وارد روزنه شده و بعد از ۵ روز نشانه‌های بیماری ظاهر می‌شود.

باد عامل اصلی پخش اسپور به فواصل دور می‌باشد. بارانهای شدید که سبب شستن اسپورها و افتادن آنها بر روی زمین می‌شوند برای اپیدمی بیماری زنگ در مقایسه با هوای ابری و روزهای مرطوب که شبنم روی برگها تا صبح دیر باقی می‌ماند چندان مناسب نیست. دمای متوسط تا دمای نسبتا بالا برای آلودگی شدید لازم است.

سایر مطالب:

عارضه لکه زاویه ای برگ لوبیا

همه چیز در مورد آنتراکنوز لوبیا

خسارت

برگهای آسیب دیده قهوه ای می شوند و از بین می روند. گاهی اوقات غلاف نیز تکه های زنگ زدگی ایجاد می کند. گیاهانی که برگهای زنگ زدگی را از دست می دهند ضعیف شده و همانند گیاه سالم دیگر قادر به تولید محصول نیستند.

کنترل

  • از ارقام مقاوم لوبیا نسبت به زنگ استفاده کنید.
  • تناوب زراعی را رعایت نمایید.
  • گیاهان آلوده را از مزرعه حذف کنید.
  • برای جلوگیری از انتشار بیماری در مزرعه، می‌توانید از سموم قارچ‌کش، طبق دستور گیاه‌پزشک استفاده کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )