اقدامات لازم برای نگه‌داری باغ پس از برداشت پسته

2

پس از برداشت پسته لازم است باغ برای دوره بعدی محصول دهی آماده شود؛ پس باید با آفت‌‌های احتمالی مقابله کرده و اقدامات لازم برای افزایش بهره‌وری درختان انجام شود. در ادامه به بررسی برخی از این اقدامات در خصوص درخت پسته پرداخته ‌می‌شود.

اقدامات لازم برای نگه‌داری باغ پس از برداشت پسته

بسیاری از باغداران پسته پس از برداشت محصول و با شروع پاییز و زمستان، رسیدگی به باغات و اقدامات نگهداری را تا شروع فصل بهار قطع و یا با انجام عملیات اضافه موجب ایجاد خسارت به باغ خود می‌شوند.

جالب است بدانید بسیاری از مشکلاتی که در یک باغ پسته وجود دارد مربوط به عدم انجام مدیریت صحیح باغ پسته پس از برداشت محصول بوده ‌است. با توجه به تنوع فصل، مدیریت در هر فصل متفاوت می‌باشد.

پس از برداشت پسته

آبیاری منظم و به‌اندازه پس از برداشت پسته

بسیاری از باغ‌داران در هنگام جوانه زدن و یا در دوره میوه دهی درخت پسته، برای آبیاری منظم وقت زیادی می‌گذارند؛ اما پس از برداشت پسته آن را به حال خود رها می‌کنند.

درحالی‌که این کار غلط است. پس از برداشت پسته باید در دوره‌های منظم و به‌اندازه کافی، درخت آبیاری شود. این کار تا مدت کوتاهی پس از برداشت پسته باید ادامه داشته باشد و پس از آن با فرورفتن درخت به خواب زمستانی، آبیاری بسیار کم شود.

این کار باعث می‌شود مواد معدنی موردنیاز درخت بهتر جذب آن شوند و در فصل میوه دهی، درخت پرثمرتر باشد.

مقابله با آفت‌های احتمالی درخت پسته

درخت پسته نیز مانند سایر درختان می‌تواند در معرض آفت‌های بسیاری قرار گیرد. این آفت‌ها ممکن است روی تنه درخت یا برگ آن تخم‌گذاری کنند و یا به جوانه و مغز پسته آسیب بزنند.

در مواردی، آفت با از بین‌ بردن شیره درونی گیاه، باعث ضعیف شدن درخت می‌شود. نکته مهم برای مقابله با آفت‌ها، تشخیص و اقدام به‌موقع است.

پس از برداشت پسته باید تمام باغ و درختان بررسی شوند تا اطمینان حاصل شود که هیچ آفت یا بیماری‌ای در آن‌ها وجود ندارد.

در صورت مشاهده آفت، باید ابتدا نوع آن مشخص شود و سپس با راهکارهای مناسب برای درمان آن اقدام شود.

به‌طور‌کلی آفت‌ها به سه صورت باعث زیان به محصول درخت پسته می‌شوند:

  • حمله به تنه و چوب درخت
  • حمله به برگ‌ها
  • حمله به مغز پسته

آفت کارمانیا (Kermania)، شپشک، سوسک کاپنودیس (Kapnodis) از آفت‌هایی هستند که به تنه و چوب درخت حمله می‌کنند.

این آفت‌ها با تکثیر بر روی ساقه و چوب درخت باعث ضعیف شدن درخت و کاهش ثمردهی آن در سال بعد می‌شوند.

در این بین پروانه چوب خوار کارمانیا از اهمیت بیشتری نسبت به سایر چوب‌خوارهای برخوردار است.

همچنین در صورت تشخیص به‌موقع این آفت‌ها و مقابله با آن در زمان مناسب، می‌توان از خسارت‌های احتمالی بعدی جلوگیری کرد.

در زیر تصویر مربوط به لارو پروانه چوب خوار پسته را مشاهده می‌نمایید.

آفت پسیل (psyllium) و سرخرطومی (Polydrusus davatchii Hoffmann)  از آفت‌هایی هستند که به برگ‌های درختان حمله می‌کنند و باعث ریزش برگ‌ها می‌شوند.

یکی از راه‌های مقابله با این نوع آفت‌ها، سم‌پاشی به‌موقع است؛ چراکه این نوع آفت‌ها علاوه بر برگ‌های درخت روی جوانه‌های پسته نیز تکثیر می‌شوند و به طور مستقیم به محصول حمله می‌کنند.

در صورت فراگیری این نوع از آفت‌ها، مقابله با آن‌ها سخت بوده و باعث زیان زیادی برای باغ‌دار می‌شوند.

پروانه میوه‌خوار نوعی آفت است که به طور مستقیم فقط از مغز پسته تغذیه می‌کند. این آفت باعث خراب‌شدن پسته، کاهش کیفیت آن با ایجاد لک روی پسته و پوک شدن مغز پسته می‌شود.

این نوع آفت، بسیار شایع است و می‌توان گفت تنها راه مقابله با آن استفاده از کود‌های شیمیایی است.

به‌طورکلی، درصورتی‌که به‌موقع با این آفت‌ها مبارزه نشود، در مواردی لازم است شاخه‌های درگیر آفت را قطع و یا قسمتی از درخت را سوزاند که این امر باعث خسارت‌ جبران‌ناپذیر به باغ‌دار می‌شود.

به همین دلیل است که بررسی درختان پس از برداشت مهم است تا در صورت وجود آفت، سم‌پاشی و مقابله با آن انجام شود.

تقویت و کوددهی درخت‌ها پس از برداشت پسته

پس از برداشت پسته، به‌منظور تقویت درخت و افزایش بهره‌وری باغ، لازم است مواد معدنی موردنیاز درخت به آن داده شود تا درخت بتواند برای کشت بعدی آماده شود.

در نتیجه بهترین زمان برای کوددهی به درخت پسته، مدتی پس از برداشت میوه و قبل از فرورفتن درخت پسته به خواب زمستانی است.

از مواد معدنی موردنیاز درخت پسته می‌توان به پتاس، فسفر، روی، مس، آهن و منگنز اشاره کرد. درصورتی‌که فرآیند کوددهی انجام نشود و یا دیر انجام شود، در دوره بعدی محصول کم‌تر و بی‌کیفیت‌تری برداشت خواهد شد.

استفاده از کودهایی نظیر فروت ست پس از برداشت کامل محصول نیز درخت را برای باردهی بهتر در سال بعد آماده خواهد کرد.

بهداشت باغ پس از برداشت پسته

اگر به بهداشت باغ پس از برداشت پسته توجه نشود، در سال آینده جمعیت زیادی از آفات و بیماری‌‍‌ها را در باغ پسته خواهیم داشت که منجر به کاهش تولید و عملکرد پسته خواهد شد.

یکی از راه‌های کم شدن جمعیت بیماری‌‍‌ها و آفات زمستان‌گذران، جمع‌آوری بقایای میوه، برگ و شاخه‌ها در باغ پسته است. البته نکته بسیار مهم زمان جمع‌آوری بقایا است.

چرا که بقایای باقیمانده مثل میوه‌ها را نباید سریعا جمع کرد. با گذشت پاییز اجازه دهید آفات درون بقایای گیاهی استقرار پیدا کنند و سپس اقدام به جمع‌آوری و معدوم کردن این بقایا کنید.

اگر سریع بقایا جمع شود آفت در باغ در فضاهایی استقرار پیدا می‌کند که مبارزه با آن امکان‌پذیر نیست. بنابراین از بقایای داخل باغ به عنوان تله استفاده کنید و بعد از استقرار آفات اقدام به جمع‌آوری کنید.

جمع‌آوری زودهنگام خود به توسعه و استقرار آفات و بیماری‌ها کمک می‌کند. چرا که نسل‌های آخر آفات تکثیر نشده و فقط در پی فضایی برای زمستان‌گذرانی هستند. البته قبل از آغاز فصل زمستان بقایای گیاهی جمع‌آوری شوند در غیر اینصورت در پایان زمستان بقایای جمع و معدوم نشده می‌تواند حجم حضور آفات را چندین برابر کرده و خسارت بسیاری را ایجاد کند. بنابراین جمع‌آوری به موقع بسیار حایز اهمیت است.

کاهش خسارت یخ‌زدگی درخت

در مناطق پسته‌کاری که در زمستان دما به زیر ۱۰- درجه سانتیگراد می‌رسد، درختان پسته خصوصا نهال های جوان پسته دچار خسارت یخ‌زدگی شده و ممکن است از بین بروند.

از این جهت برای مقابله با یخ‌زدگی باید راهکارهایی را در مدیریت زمستانه پسته در نظر بگیریم.

  1. در درختانی که خواب به تاخیر افتاده است، می‌توان با اسپری برخی ترکیبات سیگنالینگ برگ‌های پسته را وادار به ریزش کرد تا خواب شروع شود و درخت با یخ‌زدگی‌های زمستانه مواجه نشود.
  2. بعد از یک نوبت آبیاری پس از برداشت پسته، آبیاری پسته تا زمان خزان برگ‌ها قطع شود تا درخت به رشد مجدد تحریک نشود و خواب درخت به تاخیر نیفتد.
  3. استقرار فن‌های قدرتمند برای شبیه سازی باد، در نتیجه از تشکیل تجمع هوای سرد جلوگیری می‌کند.
  4. استفاده از وسایل گرمایش برای افزایش دما در باغ.
۲ نظرات
  1. قربانعلی می گوید

    جالب و مفید بود

  2. ناظم می گوید

    سلام برج ۵برداشت به صورت کال جمع کردیم برج ۶هم آب دادیم باز دوبار برج ۷آب بدیم یا نه درختان پسته

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )