عوامل تاثیرگذار بر آبیاری سانسوریا

0

داشتن برنامه برای آبیاری سانسوریا باعث بهتر شدن رشد، شادابی و سالم ماندن گیاه آپارتمانی خاص شما می شود. زمانی که نیازهای رشدی سانسوریا به موقع برآورده نشود، علائم استرس نشان می دهد.

چه زمانی سانسوریا را آبیاری کنیم؟

به عنوان یک قاعده کلی برای آبیاری سانسوریا، باید پس از خشک شدن کامل خاکشان آبیاری کنید. در طول بهار و تابستان، به دلیل افزایش نور، گرمتر شدن هوا و رشد بیشتر، می توانید گیاه خود را بیشتر از پاییز و زمستان آبیاری کنید.

به عنوان مثال، ممکن است لازم باشد گیاه خود را هفته ای یک بار در بهار و تابستان و فقط هر دو تا سه هفته یک بار در پاییز و زمستان آبیاری کنید.

اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید دمای آن در تمام طول سال بالای ۱۵ درجه سانتی گراد باقی می‌ماند باید برنامه آبیاری سانسوریا را بر اساس آن تنظیم کنید. مسلما دفعات آبیاری در هوای گرمتر افزایش می یابد.

اگر مطمئن نیستید که زمان آبیاری گیاهتان فرا رسیده است یا نه؟ به یاد داشته باشید که به طور کلی بهتر است خاک گلدان کمی خشک باشد تا اینکه اشباع از آب باشد و ریشه های سانسوریا پوسیده شود.

می توانید برای آزمایش خاک و اطمینان از خشک شدن کامل آن قبل از آبیاری، یک رطوبت سنج برای گیاهان خود خریداری کنید.

آبیاری سانسوریا

برنامه آبیاری سانسوریا 

سانسوریاها معمولا گیاهان مقاوم به خشکی هستند، مقدار آبی که هر گیاه نیاز دارد بسته به شرایط رشد آن و اینکه آیا آنها در داخل خانه یا خارج از خانه در آب و هوای گرم و خشک رشد می کنند متفاوت است.

نور، دما و رطوبت، نوع خاک، و نوع گلدانی که در آن کاشته می‌شود، همگی می‌توانند بر نیاز آبی و برنامه آبیاری سانسوریا تأثیر بگذارند.

نور

میزان نوری که گیاه دریافت می کند، مهم ترین عاملی است که بر تعداد دفعات آبیاری آن تأثیر می گذارد.

سانسوریا می تواند در شرایط نوری مختلفی رشد کند اما آبیاری سانسوریا باید بر اساس میزان نوری که دریافت می کنند باید تنظیم شود.

گیاهانی که نور زیاد دریافت می کنند باید بیشتر آبیاری شوند، در حالی که گیاهانی که در نور کم رشد می کنند به آب زیادی نیاز ندارند.

دما و رطوبت

سانسوریا در طیف وسیعی از شرایط دمایی و رطوبت به خوبی رشد می کند، اما شما باید از تأثیر میزان دما و رطوبت مختلف بر نیاز آبی گیاهان خود آگاه باشند.

به طور کلی، گیاهی که در دماهای گرمتر رشد می کند، نسبت به گیاهی که در دماهای سردتر رشد می کند، به آب بیشتری نیاز دارد، در حالی که گیاهی که در رطوبت بالا رشد می کند، به آب کمتری نسبت به گیاهی که در شرایط خشک رشد می کند، نیاز دارد.

سانسوریایی که در شرایط گرم و خشک رشد می کند به میزان قابل توجهی آب بیشتری نسبت به گیاهی که در شرایط خنک تر و مرطوب رشد می کند، نیاز دارد.

نوع خاک

در حالت ایده آل، سانسوریا باید در خاک شنی و دارای زهکشی مناسب کاشته شود. این بافت خاک کمک می کند تا پس از هر بار آبیاری، رطوبت اضافی از از گلدان خارج شود.

گلدان

نوع گلدانی که گیاه در آن رشد می کند نیز می تواند بر تعداد دفعات آبیاری سانسوریا تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، گلدان های سفالی رطوبت را از خاک جذب می کنند که خاک را سریعتر از گلدان پلاستیکی خشک می کند.

یک گلدان با سوراخ های زهکشی بزرگ می تواند باعث خشکی خاک شود، زیرا آب اضافی را بیش از حد تخلیه می کند.

با این حال، گلدان های بدون سوراخ زهکشی، آب اضافی را برای مدت طولانی تری در خاک نگه می دارند، که در بیشتر موارد باعث پوسیدگی ریشه ها می شوند.

سایر مطالب:

گیاه زامیفولیا بلک ،چگونگی نگهداری و تکثیر آن

چگونگی پرورش گل مروارید

گیاه زامیفولیا بلک ،چگونگی نگهداری و تکثیر آن

ذخیره آب توسط سانسوریا

سانسوریاها  به دلیل اینکه آب را در برگ های ضخیم و گوشتی خود ذخیره می کنند، به عنوان ساکولنت در نظر گرفته می شوند.

بومی مناطقی در سراسر آفریقا و جنوب آسیا هستند که به آب و هوای خیلی گرم عادت دارند. برای مقاومت در برابر این شرایط، گیاهان سانسوریا از نوع منحصربه‌فردی فتوسنتز به نام متابولیسم اسید کراسولاسین (CAM) برای جلوگیری از اتلاف آب در دمای بالاتر روز استفاده می‌کنند.

گیاهانی که از CAM استفاده می کنند به طور منظم در طول روز فتوسنتز می کنند، اما فقط روزنه های خود را برای تبادل گازها در شب باز می کنند تا از تبخیر و تعرق جلوگیری شود.

علایم استرس کم آبی

اگر به اندازه کافی گیاه خود را آبیاری نکنید، شروع به نشان دادن علائم خشک شدن می کند.

اگر هر یک از علائم زیر را مشاهده کردید، گیاه را به خوبی آبیاری کنید و مراقب آن باشید:

  • نوک برگ ها قهوه ای و ترد
  • برگ های خشک شده
  • خاک سفت و فشرده که از لبه گلدان شروع به ترک خوردن می کند. اگر خاک متراکم است، ممکن است لازم باشد گلدان گیاه خود را عوض کنید و خاک تازه برای آن تهیه کنید.

نشانه های آبیاری بیش از حد

از آنجایی که گیاهان سانسوریا نسبتا به خشکی مقاوم هستند، آبیاری بیش از حد آنها مضر است. مراقب علائم آبیاری بیش از حد باشید، مانند:

  • برگ های زرد
  • خاک غرقاب

اگر علائم آبیاری بیش از حد را مشاهده کردید، بهتر است که گیاه را از گلدان خارج کنید و ریشه های آن را از نظر پوسیدگی ریشه بررسی کنید که اگر همه ریشه ها پوسیده نشده است، ریشه ها پوسیده را با قیچی تمیزی جدا کنید و مجددا گیاه خود را در خاک جدید بکارید تا گیاه شادابی داشته باشید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )