مزایای کود ماهی برای گیاهان

0

مزایای کود ماهی برای گیاهان به این صورت است که می‌تواند خاک را فعال کند، توانایی خاک را در حفظ کود و آب بهبود بخشد، از هدر رفتن نیتروژن، فسفر، پتاسیم و سایر عناصر جلوگیری کند و میزان استفاده گیاهان را در مقایسه با کود شیمیایی بیش از ۱۰٪ ~ ۳۰٪ بهبود بخشد. استفاده از کود ماهی در عملیات چالکود نیز بسیار کارساز است.

آشنایی با مزایای کود ماهی

استفاده از کود ماهی نسبت به انواع دیگر کود فواید زیادی دارد. در این مطلب قصد داریم برای شما عزیزان به بررسی کود ماهی و مزایای استفاده از آن بپردازیم.

از آنجا که همه ما از تأثیر شیوه زندگی شهری بر محیط زیست آگاه تر می شویم. بسیاری از افراد به سمت استفاده از محصولات ارگانیک که سازگارتر با محیط زیست هستند، روی می آورند.

مزایای کود ماهی برای گیاهان

در ادامه با مزایای استفاده از کود ماهی به طور کامل آشنا خواهید شد:

جلوگیری از آلودگی محیط زیست

کودهای شیمیایی می توانند حاوی سمومی باشند که از طریق خاک وارد آب می شوند. این مواد شیمیایی محیط ما را آلوده می کنند و باعث ایجاد مشکلات طولانی مدت برای حیات وحش و طبیعت می شوند.

کودهای کاملا ارگانیک مانند کود ماهی به محیط زیست آسیب نمی رسانند. کاملا طبیعی هستند و در صورت ورود به آبراه های محلی عوارض جانبی منفی ایجاد نمی کنند.

کمک به بهبود رشد گیاهان و کیفیت آن ها

همچنین برخی از کودهای مصنوعی با انتشار سریع، مواد مغذی را در اختیار گیاه می گذارند؛ اما کودهای ماهی طبیعی در خاک، متفاوت فرآوری می شوند.

زیرا آنها حاوی مواد مغذی هستند که قبل از دسترسی ریشه گیاه باید توسط ارگانیسم هایی مانند باکتری ها، کرم های خاکی و قارچ تجزیه شوند.

تمامی این فعالیت های میکروبی با افزایش مقدار مواد آلی در خاک، قدرت و بنیه گیاهان را افزایش و احتمال آسیب دیدن ریشه گیاه را کاهش می دهند.

تقویت ریشه گیاه با استفاده از کود ماهی

قارچ‌ها و باکتری‌ها مواد مغذی را تجزیه می‌کنند تا در دسترس ریشه‌های گیاه قرار گیرند و سپس هنگام حرکت و تولید مثل خاک را با سطوح بهتری از مواد آلی پر می‌کنند.

ریشه‌های گیاه نیز در خاک سبک حاوی کود ماهی که سرشار از حیات است، سریع‌تر و قوی‌تر می‌شوند.

بهبود سلامت و باروری خاک

از آنجا که کود ماهی سلامت خاک را بهبود می بخشد، با تهیه مواد مغذی اصلی لازم برای رشد گیاهان، باروری خاک را افزایش می دهد.

کودهای ماهی به همراه سایر مواد مغذی اصلی مانند فسفر و پتاسیم، منبع نیتروژن نیز هستند.

بر خلاف کود های مصنوعی، کود ماهی ممکن است مواد مغذی ثانویه مانند کلسیم را نیز برای گیاه فراهم کند.

گیاهانی که مقدار متعادلی از مواد مغذی اولیه و ثانویه دریافت می‌کنند، به گیاهان قوی تری تبدیل می‌شوند که بهتر می‌توانند در برابر بیماری‌ها و آفات مقاومت کنند.

سایر مطالب:

کود سولفات آمونیوم و کاربرد آن در کشاورزی

کوددهی و تغذیه درختان انگور

طرز تهیه کود ماهی خانگی

کود های ماهی خانگی دارای مواد مغذی گیاهی بیشتری هستند؛ چراکه کودماهی سرشار از مواد مغذی و همچنین قارچ و باکتری های مورد نیاز گیاه است.

برای ساخت کود ماهی خانگی خود، به اجزای بدن ماهی، خاک اره و ملاس (نوعی فرآورده جانبی در روند تهیه شکر) نیاز دارید.

ابتدا مقادیر مساوی ماهی و خاک اره را به یک سطل۲۰ لیتری اضافه کنید. سپس نصف فنجان ملاس و آب را اضافه کنید تا سطل کاملا پر شود.

در ادامه سطل را بپوشانید و روی پوشش چند سوراخ ایجاد کنید تا هوا در داخل سطل جریان یابد. به مدت دو هفته هر روز مخلوط را هم بزنید.

در نهایت مخلوط را صاف کنید و مایع را در یک ظرف ذخیره کنید. کود ماهی خانگی شما آماده استفاده است.

نحوه استفاده از کود ماهی

برای استفاده از کود ماهی در باغ و یا فضای باز می توان به دو روش کود دهی به گیاهان را انجام داد. رایج ترین راه تهیه مخلوط رقیق شده کود با آب است.

برای هر دو کود ماهی خانگی و تجاری، با توجه به نوع گیاه ۱ تا ۳ قاشق غذا خوری کود ماهی را با یک گالن (۴ لیتر ) آب مخلوط و گیاه را آبیاری کنید.

روش دیگر اسپری کردن مخلوط آب و کود ماهی بر روی شاخ و برگ گیاه است. توجه داشته باشید که به دلیل رقیق بودن کود و سرعت جذب بالای آن، گیاهان نیاز به کود دهی هفتگی دارند.

معمولا از کود ماهی به دلیل بوی زیاد آن در مکان های بسته استفاده نمی شود؛ با این حال اگر تمایل به استفاده از این کود برای گیاهان آپارتمانی دارید مقدار کمتری از آن را (۱ قاشق غذا خوری) در یک گالن آب مخلوط کرده و استفاده کنید.

برای کمتر کردن بوی کود ماهی نیز می توانید از روغن های دارای اسانس مانند اسطوخدوس استفاده کنید و یا گلدان خود را در کنار پنجره باز قرار دهید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )