آفت شته سبز درخت بادام

0

آفت شته سبز درخت بادام به دلیل تغذیه از قسمت پشتی برگ و همچنین شاخه های تازه سبب پیچ خوردگی برگ می شود. در فصل سرد سال به شکل تخم حشره روی درختان میوه باقی می ماند و به محض شروع فصل بهار آسیب جدی به درختان بادام وارد می کند.

آفت شته سبز درخت بادام

شته بادام تحت نام های شته سبز بادام، شته سبز گوجه و شته برگ آلو نیز شناخته می شود. میزبان اصلی این شته را درختان میوه هسته دار از جمله بادام و زردآلو تشکیل می دهد.

میزبان های ثانوی آن نیز شامل گونه های متعلق به علف هفت بند می باشند.

نام علمی این آفت Brachycaudus amygdalinus می باشد.

خسارت شته بادام

گیاهان مورد حمله، برگ ها زرد می شود و قبل از موعد می ریزند. رشد شاخه ها نیز متوقف می گردد.

در ایران این شته به گیاهانی نظیر انواع وحشی و اهلی بادام، هلو، زردآلو، گلابی و آلو حمله می کند و با استقرار در سطح زیرین برگ ها و مکیدن از شیره گیاهی به پیچیده شدن آنها کمک می کند.

این پیچیدگی اکثرا عرضی است. برگ های آلوده زودتر می ریزند. خسارت آن در بادام و سایر میزبان ها شدید گزارش شده است.

این آفت با حمله به برگ و ساقه های درختان گوجه جنگلی و گلابی جنگلی به ترتیب خسارت شدید و متوسطی را به بار می آورد.

کنترل شته روی درخت بادام

همانطور که پیش تر هم عنوان شد آفت شته در باغات یک افت اقتصادی و درجه یک نبود و این رفتار نادرست ما در کنترل این آفت بود که سبب طغیان و درجه یک شدن آفت شته شده است، رفتار نادرست ما در کنترل این آفت به تکیه بر کنترل شیمیایی به تنهایی است.

باغداران به محض مشاهده ی جمعیت آفت شته سم پاش را در دست می گرفتند و حتی در برخی موارد کل باغ را با این انگیزه که در حال پیشگیری کردن هستند سم پاشی می کردند و همین امر سبب از بین رفتن دشمنان طبیعی، به وجود آمدن جمعیت مقاوم و در نهایت طغیان آفت شته روی درختان بادام شده است.

این درحالی است که اگر و تنها اگر کنترل این آفت را محدود به اقداماتی می کردند که از خسارت بیشتر آفت جلوگیری کند و سم پاشی نمی کردند آفت هیچگاه به آفت درجه یک تبدیل نمی شد.

سایر مطالب:

آشنایی با انواع بیماریهای قارچی درخت بادام

بیماری گیاهی لکه آجری بادام

اقداماتی که بدون سم پاشی می تواند شته را کنترل کند شامل اقدامات زیر است:

  1. کاشت ارقام مقاوم: ارقام مقاوم بادام دارای بافتهای خشبی تر بوده و برای تغذیه ی شته مناسب نیستند.
  2. تقویت غذایی درختان: کود دهی به درختان به حد نیاز با استفاده از کودهای مورد نیاز و کودهایی که سبب افزایش مقاومت دیواره ی سلولی می شوند مانند کودهای حاوی کلسیم، سیلیس و پتاسیم به کنترل شته کمک می کند.
  3. جلوگیری از تنش آبی نهال بادام: حتی اگر باغ شما در مناطق گرم و خشک وکم آب وجود داشته باشد با اجرای سیستم آبیاری قطره ای می توانید از بروز تنش آبی جلوگیری کرده و در عین حال میزان آب مصرفی را نیز مدیریت کنید و بنابراین درختان به آفت شته مبتلا نخواهند شد.
  4. خرید نهال سالم: نهال آلوده می تواند کلونی شته را وارد باغ کند بنابراین با خرید نهال سالم جلوی ورود شته به باغ را بگیرید.
  5. کنترل علفهای هرز و از بین بردن بقایای گیاهی بادام ریخته کف باغ:کنترل علفهای هرز و سوزاندن بقایای گیاهی بادام ریخته کف باغ به از بین بردن جمعیت زمستان گذران آفت کمک کرده و اجازه نمی دهد سال آینده با مشکل افزایش خسارت آفت مواجه باشید.

کنترل شیمیایی:

در صورتی که این اقدامات به طور کامل پاسخگو نبود با پایش مستمر جمعیت آفت را در زمینی که تنها به چند درخت محدود است شناسایی کرده و سم پاشی با سموم ایمن برای حفاظت از دشمنان طبیعی به صورت لکه ای انجام دهید و در صورت افزایش جمعیت و همه گیر شدن آفت در باغ سمپاشی کلی را بسته به جمعیت آفت یک الی چند مرتبه در طول فصل انجام دهید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )