خسارت زنبورهای زرد برای کلونی های زنبور عسل

0

زنبورهای زرد (Yellowjacket) جز آن دسته از زنبورهایی هستند که به کندوهای کوچک و ضعیف حمله می کنند و با غارت منابع عسل و شکار زنبورهای عسل داخل کندو، جمعیت آن را به شدت کاهش می دهند و در برخی مواقع آن کندو را کاملا از بین می برند، بنابراین شناسایی لانه و از بین بردن آن ها بسیار حیاتی است

آفت زنبورهای زرد برای زنبور عسل

زنبورهای زرد بعد از شناسایی دریچه پرواز کندوها و همچنین پشت کندوها به دنبال فرصت مناسب و محل مناسب برای حمله به کندو هستند.

معمولا در کندوهای ضعیف و کندوهایی که نگهبان ضعیف دارند یا به علت کهنه بودن دارای شکاف و سوراخ‌هایی می‌باشند و همچنین کندوهایی که پشت آنها به طور مرتب و محکم بسته نشده باشد حمله و غارت توسط زنبورهای زرد بیشتر است.

زنبورهای زرد

چگونگی خسارت زنبور زرد به کندو

بعد از وارد شدن زنبور زرد به داخل کندو، درگیری و نزاع با زنبورهای عسل بو جود می‌آید. چون زنبور زرد جثه و اندام بزرگی دارد بر زنبور عسل غلبه کرده و آن را می‌کشد و قانون جنگل (قوی بر ضعیف غلبه می‌کند) حاکم است.


زنبور زرد بعد از برداشت مقداری عسل از کندو خارج شده با دادن آدرس به دیگر زنبورهای زرد، تعداد زنبورهای زرد حمله‌کننده بیشتر می‌شود و کندو کم‌کم به غارت می‌رود به همین صورت نوبت به کندوهای دیگر می‌رسد و باعث نابودی زنبورستان می‌شود.

زمان و دمای مناسب مبارزه با زنبور زرد

زمان مناسب مبارز با زنبور زرد ۱۵ مهر الی ۳۰ آبان می‌باشد.
اگر زودتر از ۱۵ مهر از این روش استفاده شود به دلیل اینکه هوا گرم‌تر احتمال تلف‌شدن زنبورهای زرد وجود دارد و همچنین از ۳۰ آبان به بعد هوا خنک‌تر شده و رو به سردی است و تلفات زنبور زرد معنی‌دار نیست.


زنبور عسل در دمای کمتر از ۱۶ درجه سانتی‌گراد نمی‌تواند فعالیت داشته باشد و طبیعتاً زنبورهای عسل بعد از برداشت عسل اضافی اقدام به باریک کرده دریچه پرواز خود می‌نمایند و در این زمان زنبورهای زرد با شناختی که از نحوه زندگی زنبورهای عسل دارند به دلیل اینکه در طبیعت منبع غذایی برای تغذیه و ادامه حیات آنها تمام شده است نزدیک کندوهای زنبور عسل می‌شوند.

سایر مطالب :

زنبورعسل و آشنایی با انواع آن ها

نحوه استفاده از برس زنبورداری

روش مبارزه با زنبور زرد

هر زنبوردار بعد از تهیه مواد مورد نیاز به روش زیر عمل نماید:

با بستن نخ به طول نیم متر در دهانه استوانه پلاستیکی به فاصله یک متری از دریچه پرواز کندوها آویزان کنید.باید توجه داشت ظرف، جلو دریچه پرواز زنبورها را مسدود نکند چون ممکن است در اثر ورود و خروج زنبورهای عسل برخورد کرده و به آنها آسیب برساند بهتر است ما بین دو کندو باشد.

بعد یک لیوان شکر به داخل استوانه ریخته و مقدار کمی موم اضافه می‌کنیم آب شکر داخل استوانه نباید بیشتر از نیم لیتر باشد به دلیل اینکه فضای خالی یا ارتفاع بالای آب شکر کم شده و زنبور زرد به راحتی می‌تواند پرواز کند و از داخل استوانه خارج شود و تعداد تلفات زنبور زرد کاهش می‌یابد.

در نمونه‌هایی که مقدار کمی موم اضافه کرده بودیم تعداد تلفات بیش از نمونه‌های دیگر بود و نتیجه گرفتیم بوی موم جذب بیشتر زنبورهای زرد می‌شود.برای نصب ظروف پلاستیکی می‌توانیم ر پشت کندوها به فاصله یک تقریبی یک‌متری و یا در روی کندوها در ارتفاع ۱ متری نیز با درست کردن آویز به وسیله چوب بکار ببریم و به ازای هر ۲۵ کندوی بومی یک عدد استوانه پلاستیکی کافی است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )