بهترین بذر یونجه ایران چیست ؟ ۵ دلیل انتخاب آن

1

همانطور که می دانید علوفه یونجه دارای حدود ۲۰٪ پروتئین و متشکل از آمینواسیدهای لیزین، آرژینین، هیستیدین، آدنین، فنیل‌آلانین، آسپاراژین و سیستین به همراه ترکیب غنی از مواد معدنی ساخته شده که کلسیم و آهن از مهمترین آنها محسوب می شوند .

بنابراین علوفه یونجه تقریبا مهمترین علوفه دخیل در کیفیت و کمیت محصولات پروتیینی دامی محسوب شده و به همین جهت دقت در انتخاب نوع بذر یونجه در ایجاد یک علوفه با کیفیت، مفید و با ارزش تغذیه ای بالا نقش بسزایی را ایفا می کند .

حال با توصیفات بالا واقعا بهترین بذر یونجه ایران کدام است ؟

یکی از سوالاتی که در بین بسیاری از کشاورزان خصوصا فعالان در حوزه کاشت علوفه یونجه مطرح می شود این است که واقعا با این حجم و تنوع بذر یونجه در بازار ایران ، بهترین بذر یونجه ایران چیست ؟

در پاسخ به این کشاورزان باید گفت ” بهترین بذر یونجه ” یک اصطلاح کاملا توصیفی برای بذر یونجه ای است که در شاخصه های گوناگون از جنبه های کمی و کیفی تولیدی گرفته تا مقاومت در برابر بیماری ها و آفاتی که شامل حشرات و جونده ها نیز می شود تا سازگاری با اقلیم و آب و هوای منطقه و همچنین طول مدت استفاده مفید دارای عملکرد اقتصادی قابل قبول و به صرفه باشد .

به گواه بسیاری از کشاورزان و کارشناسان امر و با در نظر گرفتن جنبه های گوناگونی که در بالا به آنها اشاره شد بذر یونجه ایتالیایی جیا یکی از بهترین بذر یونجه های حال حاضر بازار ایران است و قرار است در این مقاله به تمامی دلایل و شاخصه های این موضوع به تفصیل پرداخته شود .

۱- طول دوره اقتصادی برداشت و چین های موثر :

بذر یونجه ایتالیایی جیا به استناد داده های شرکت تولید کننده بذر یعنی شرکت ایتالیایی کانتیننتال دارای عمر مفید اقتصادی ۴ سال است . این داده طول عمر مفید را مدت زمانی معرفی میکند که تولید علوفه با ۸ چین در سال و تعداد روزهای ۲۲ روز برای هر چین و با عملکرد حداقل ۴.۵ تن به صورت خشک باشد .

ناگفته پیداست که بسیاری از بذر یونجه های حال حاضر ایران چه با منشا خارجی و چه داخلی این تناژ را در حداکثر تولید خود هم تجربه نمیکنند چه برسد به دوره عمر مفید اقتصادی آن دارای این چنین تولیدی باشد !

در ویدیوی زیر کشاورز جناب آقای تاجیک ، شرایط کشت بذر یونجه ایتالیایی جیا را در منطقه ورامین توصیف میکند .

۲- میزان برداشت و کیفیت یونجه تولیدی

معمولا تناژ برداشت را با علوفه برداشتی خشک در واحد سطح هکتار برآورد می کنند که در مقیاس حدودی می توان میانگینی برای معروفترین بذور یونجه ایران به شرح زیر یاد کرد :

۱- بذر یونجه رنجر آمریکایی با متوسط ۲.۳ الی ۲.۵ تن در هکتار یونجه خشک

۲-بذر یونجه همدانی با متوسط ۲.۶ الی ۲.۸ تن در هکتار یونجه خشک

۳-بذر یونجه بغدادی با متوسط ۲.۵ الی ۲.۸ تن در هکتار یونجه خشک

۴-بذر یونجه نیکشهری با متوسط ۲.۵ الی ۳ تن در هکتار یونجه خشک

۵- بذر یونجه ایتالیایی GEA با متوسط ۴.۵ الی ۵ تن در هکتار یونجه خشک

اگر صرفا تولید بیشتر یونجه خشک در واحد هکتار را معیاری برای معرفی بهترین بذر یونجه در ایران در نظر بگیریم قطعا بذر یونجه ایتالیایی جیا بهترین است . همچنین اگر در معیار کیفی میزان شاخ و برگ جانبی، تردی و میزان تراکم برگ و گل را به نسبت ساقه در نظر بگیریم باز هم بذر یونجه ایتالیایی جیا بهترین بذر یونجه ایران است .

در زیر مقایسه جالبی را میان این بذر و بذر یونجه همدانی را ببینید .

۳- سازگاری بهترین بذر یونجه ایران با اقلیم و شرایط آب و هوایی مختلف ایران

هر چند عمر مفید اقتصادی این بذر ۴ سال ذکر شده است اما باید اضافه کرد که این میزان عمر مفید استاندارد معرفی شده از سوی شرکت تولید کننده البته در شرایط آب و هوایی گرم و معتدل سازگار با این بذر تعریف می شود .

اما در عین حال این بذر یونجه رقیب بسیار سرسخت و فوق العاده ای برای بذر یونجه همدانی و بذر یونجه رنجر آمریکایی نیز محسوب میشود ،بذوری که علی القاعده سازگار و محبوب در مناطق سردسیر و معتدل ایران به شمار می روند .

در ویدیوی زیر کاشت یونجه جیا در مزرعه ای در استان خوزستان را مشاهده می فرمایید .

در ویدیو زیر مصاحبه کشاورز عزیز از استان همدان را شاهد خواهید بود .

این درحالی است که بهترین بذر یونجه ایران یعنی بذر یونجه ایتالیایی جیا چه به لحاظ قدرت و وسعت شاخه های جانبی و چه به لحاظ اندازه قامت و پهنای برگها و بخصوص میزان گل دهی نسبت به دو بذر فوق الذکر به هیچ عنوان قابل قیاس نبوده و یک سر و گردن اصطلاحا بالاتر است .

۴- شرایط بسته بندی و وضعیت بذر :

یکی از مهمترین آیتمهای شاخص برای انتخاب بهترین بذر یونجه در ایران به عقیده نویسنده نوع بسته بندی ،کیسه گیری ، شرایط نگهداری بذر در وضعیت ایده آل ، وضعیت بوجاری بذر به لحاظ عاری بودن از بذور علف هرز و از همه مهمتر آغشته و بذر مال بودن به سموم قارچکش است که خیال کشاورز را از بابت کیفیت آن بذر چه به لحاظ قوه نامیه ، وجود بذر علف هرز در ترکیب با بذر علوفه و همچنین حمل و نقل مطمئن آن راحت می کند که باز هم بذر یونجه ایتالیایی جیا شایسته کسب عنوان بهترین بذر یونجه ایران است.

بذر یونجه ایتالیایی gea , بهترین بذر یونجه

۵- وضعیت شاخ و برگ و گل دهی بهترین بذر یونجه ایران

بذر یونجه ایتالیایی جیا در کاشت ایده آل و اصولی ارتفاعی در حدود ۹۰ تا ۱۱۵ را تجربه میکند ولی این موضوع بحث شاخ و برگهای فراوان و پوشش برگی مناسب را تحت تاثیر خود قرار نمیدهد و از همان ابتدای ساقه شاخه های جانبی زیاد و برگ و گل فراوان آن را شایسته لقب بهترین بذر یونجه ایران میکند .

در فیلم زیر میتوانید اندازه قامت و میزان شاخه های جانبی ، وضعیت برگ و گل بهترین بونجه ایران را ببینید .

1 نظر
  1. علی می گوید

    عالیه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )