هومینوریچ ، معجزه گر هزاره سوم!

0

تنوع بسیار زیاد انواع کودهای موجود در بازار و دشواری نتیجه گیری مطلوب بابت دستورالعمل های مختلف در استفاده هریک از انواع آنها و یا عدم اطلاع کامل از نحوه ی استفاده، فعالیت کارشناسان علوم کشاورزی را دو چندان نموده ست. چرا که در فاصله تهیه زمین، کاشت، داشت و برداشت انواع محصولات کشاورزی (با توجه به نیاز روزافزون جمعیت به غذای بیشتر) می بایست به پروتکل های مدرن روی آورد و دیگر تنها تجارب سنتی کشاورزان در این راستا جوابگوی عملکرد متناسب با محصول نخواهد بود.

ازطرفی در استفاده های کم و زیاد کود و سم، هرکدام عوارضی متوجه مزرعه می کنند و خشکسالی های پی در پی، انواع تنش ها بر گیاهان بابت تغییرات اقلیمی و … مشکلات بیشتری بر این روند افزوده است.

لذا یکی از نخبه گان با سابقه ی کشورمان با تحقیقات نزدیک به دو دهه، کودی اختراع نموده است که بصورت چند منظوره در احیای خاک، در کمک به گیاه در عملکرد مناسب و هم در کمک به رفع انواع تنش های محیطی زنده و غیرزنده کاربردی خیره کننده دارد.

 اثر عملکرد این کود بر انواع محصولات کشاورزی چنان شگفتی آفریده که وجد همگان را برانگیخته است.

این محصول با نام تجاری هومینوریچ برای باغات، مزارع و انواع گلخانه ها گل و گیاهان زینتی به دو صورت همراه با آب آبیاری و محلول پاشی قابل استفاده است.

ساخت هومینوریچ بر پایه مواد آلی می باشد. از جمله مواد موجود در آن می توان به اسیدهای هیومیک، فولویک، انواع اسیدهای آمینه و انواع دیگری از اسیدهای آلی، همچنین انواع عناصر مورد نیاز گیاه از جمله نیتروژن، پتاسیم، منیزیم، کلسیم، روی، منگنز، آهن، بور، مولیبدن و… اشاره کرد.

جمع پذیری تمامی این مواد در یک محصول از ویژگی های بارز هومینوریچ است.

شایان ذکر است که مواد موجود در این محصول شکل طبیعی خود را حفظ کرده و هیچ ماده شیمیایی که مضر در طبیعت باشد در این محصول موجود نیست و بالطبع اگر ناخواسته انسان یا حیوان به آن آلوده شوند خطری آنها را تهدید نخواهد کرد.

خواص و ویژگی های هومینوریچ

۱. احیای خاک

خاک کشاورزی پویا است یعنی اینکه حاوی انواع جانداران میکرو و ماکرو بوده و خصوصا انواع میکرو ارگانیزم های فعال در خاک خود عامل بسیار مهم در حاصلخیزی آن می باشد.

محلول هومینوریچ هنگامی که به محلول خاک وارد می شود، باتوجه به غنای غذایی که دارد خود باعث گسترش و تکثیر انواع میکروارگانیزم ها و دیگر عوامل بیولوژی شده و در همین راستا با ازدیاد میکروبی در خاک، ازدیاد انواع آنزیم ها را در پی خواهد داشت و مجموع این عوامل باعث حاصلخیزی خاک و رشد و نمو بسیار بهینه گیاه و دست آخر عملکرد کمی و کیفی محصول کشاورزی خواهد شد.

اسیدهای هیومیک و فولویک هر کدام به طریقی بر بهبود خاکدانه ها و ساختمان خاک اثر گذار بوده و همچنین باعث بهبود خواص نگهداری رطوبت در حوضه ریشه شده و علاوه برآن عاملی مانند اسید هیومیک در حرکت و سرعت حرکت و سرعت جذب موادغذایی توسط ریشه، نقش بسیار مهم و چشمگیری داشته و عامل دیگر یعنی اسید فولویک، همچنین در جذب و تبادل عناصر غذایی بین ریشه و خاک و حمل مواد غذایی تا درون ریشه و بافت گیاه نقش فراگیر دارد.

ازطرفی اسیدهای آلی از جمله هیومیک،فولویک و اسیدهای آمینه، خاصیت کلات کنندگی داشته و درنتیجه با کلاته کردن عناصری همانند آهن، روی، مس و منگنز مانع تداخل یا برهمکنش آنها در محلول خاک گشته و در نتیجه باعث تعدیل جذب انواع می شوند بطوریکه گیاه دچار کمبود و یا بیشبود عناصر نگردد.

۲. ریشه زایی و تنش زدایی

از دیگر خواص هومینوریچ باتوجه به انواع مواد موجود در آن، خاصیت افزایش رشد ریشه گیاه می باشدکه منجر به استفاده گسترده از قسمت های مختلف خاک و جذب بیشتر مواد مغذی توسط گیاه می شود.

درصورتیکه از هومینوریچ استفاده گردد، باتوجه به انواع خواصی که برشمرده شدند، گیاهان با رشد و نمو بسیار بهینه در مقابل انواع تنش ها و بیماری ها و آفات توانایی دفاع و مقاومت بیشتر یافته که خود منجر به استفاده کمتر از سموم و دیگر مواد شمیایی به جهت رفع آن خواهد شد.

۳. جذب متعادل عناصر از خاک، محصول یکدست و مرغوب

هنگامی که مواد موجود در هومینوریچ به علاوه مواد تولید شده توسط میکروارگانیزم ها بصورت بهینه جذب گیاه می شوند، به مقدار زیادی افزایش تولید گل را در گیاه شاهد خواهیم بود. چنانکه گیاه بیشترین مقدار شاه گل را خواهد داشت. تولید میوه مرغوب، سالم و درشت از شاه گل نشأت گرفته و گل های ضعیف تولید میوه و دانه ضعیف می نمایند.

۴. سال آوری

از دیگر خواص هومینوریچ، باتوجه به اینکه باعث جذب حداکثری مواد مغذی می گردد، در گیاهان و درختان چند ساله، مانع از سال آوری شده و خصوصا درختان میوه، در سال های متوالی تولید گل و میوه مرغوب و به تناسب زیاد خواهند داشت.

۵. گوشت آوری، رنگ آوری و محصول کامل

همچنین از دیگر خواص هومینوریچ در درختان میوه، یا در گیاهان غده ای، گوشت آوری، پوست کامل و مقاوم و همچنین رنگ آوری بهینه می باشد که تمام این مراحل بصورت زنجیره ای به یکدیگر وابسته و مربوط هستند.

درصورت گوشت آوری و رنگ آوری متناسب با میوه ها، خود بخود مقدار مواد پروتئینی، ویتامین ها و دیگر مواد مغذی در آنها بهینه گشته و در موارد مصرف انسان، دارای کمیت و کیفیت بسیار عالی خواهد بود.

اثر هومینوریچ بر پوست تولیدات گیاهی خاصه انواع میوه و غده باعث ماندگاری و انبارداری طولانی تر خواهد بود.

آزمایش عملی و نتایج حاصله در محصولات مختلف:

  1. غده زایی سیب زمینی و افزایش عملکرد: در مزارع زیر کشت سیب زمینی پس از استفاده از هومینوریچ. بعد از ده روز تغییرات اساسی دیده شد.(کبودراهنگ – همدان)
  2. در رفع تنش: در باغ چند هکتاری کیوی بصورت محلول پاشی انجام گردید و رفع صد در صدی تنش از کل باغ و محصول حاصل شد.( رشت – گیلان)

همچنین در باغ گردویی که سرمازدگی صد در صدی داشت پس از استفاده از هومینوریچ عملکرد درختان تا ۶۰ درصد احیا گردید.( تویسرکان – همدان)

  • در رنگ آوری و گوشت آوری باغات سیب درختی بسیار موثر عمل کرده است و محصول نهایی درجه کیفی بالایی را اتخاذ نمود.( زنجان)
  • در گلخانه های گوجه فرنگی و خیار نیز اثر موثری داشته است که پس از سورت شدن ، محصول تا ۵۰ درصد افزایش داشته ، همچنین از نظر طعم، کیفیت و ماندگاری تا بیست روز بدون هیچگونه خرابی و پلاسیدگی بوده است. ( اسدآباد – همدان)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )