نوار آبیاری تیپ و کاربرد آن در کشاورزی

1

نوار آبیاری تیپ ، نواری با دیواره نازک است که برای آبیاری قطره‌ای استفاده می‌شود . تیپ از جنس پلی اتیلن می باشد و به صورت تقریبا مسطح و بسیار نرم انعطاف پذیرند که هنگام ورود آب به آن پر می شود و قطره های آب از طریق درپیرهای تعبیه شده بر روی تیپ خارج می شود و پس از پایان آبیاری، تیپ دوباره به صورت مسطح در می آید.

نوار آبیاری تیپ

ضخامت دیواره نوار تیپ بسیار نازک است و فاصله بین قطره چکان ها در نوار آبیاری مختلف است . از تیپ های ضخیم تر معمولا برای آبیاری زیر سطحی گیاهان مختلف استفاده می شود. نوار تیپ ها انواع مختلفی دارند بنابراین قیمت آنها براساس مشخصات فنی (ضخامت – اندازه ) وکیفیت تولید ارائه می شود.

معرفی سیستم نوار آبیاری تیپ

سیستم آبیاری تیپ ، متشکل از ایستگاه پمپاژ، لوله های اصلی و فرعی، شیرفلکه ها، اتصاالت و نوارهای آبیاری تیپ است. برای آبدهی مناسب و یکنواخت لوله های تیپ، فشار کاری معمول برای کارکرد این سیستم ۱ بار است که توسط ایستگاه پمپاژ تامین میگردد.

ایستگاه پمپاژ علاوه بر تامین و تنظیم فشار لازم برای گردش آب در سطح مزرعه و خروج یکنواخت آب از روزنه های لوله تیپ، وظیفه جلوگیری از ورود ذرات ریز و معلق آب به سیستم آبیاری را بر عهده دارد.

این کار از طریق نصب فیلترهای مختلف در این ایستگاه انجام میشود.

انتخاب فیلتراسیون مناسب برای هر مزرعه بر اساس کیفیت آب آبیاری و توسط طراح سیستم آبیاری انجام میشود.

حذف ذرات ریز و معلق آب توسط فیلترها برای جلوگیری از گرفتگی لوله ها و ایجاد یکنواختی در خروج آب و بالا بردن عمر مفید نوارهای آبیاری تیپ ضروری است.

همچنین در صورت نصب تانک کود و تجهیزات کوددهی در ایستگاه پمپاژ، عملیات کوددهی مزرعه نیز میتواند توسط لوله های تیپ انجام گیرد .

قطر لوله های اصلی و فرعی نیز وابسته به مساحت قطعه تحت آبیاری و دبی عبوری از آنها است که در زمان طراحی سیستم، توسط طراح مربوطه تعیین میشوند. این لوله ها ً عمدتا از پلی اتیلن ویا لی فلت با قطرهای مورد نیازمیباشند .

مزایای استفاده از نوار تیپ

  • صرفه جویی در مصرف آب وافزایش سطح زیر کشت
  • نصب آسان و سریع و حمل و نقل راحت نوار تیپ (سبکی وزن)
  • قابلیت نصب بر روی خاک ، زیر خاک و یا حتی معلق
  • جلوگیری از چسبیدن جلبک و رسوبات معدنی بدلیل جنس آن
  • استفاده آسان در زمین هایی با شکل نامنظم
  • کم شدن فرسایش خاک
  • کاهش رشد علف های هرز
  • یکنواختی توزیع آب
  • نیاز به فشار کمتر نسبت به سایر روشها

محدودیت های استفاده از نوار تیپ

  • استفاده از فیلتر به جهت جلوگیری از گرفتگی درزها وقطره چکان ها
  • جلوگیری از زاویه دار شدن نوار
  • جلوگیری از نصب در شیب های بالای ۲ درصد
  • نیاز به هزینه های اولیه راه اندازی
  • رعایت روشهای نصب با توجه به شرایط محیطی(باد شدید- بارش برف وتگرگ واحتمال یخبندان)

اتصالات نوار آبیاری تیپ

نوار تیپ را می توان به وسیله اتصالات متنوعی به شبکه آبیاری وصل کرد از جمله این روشها، اتصالات تیپ به لوله ۱۶ – اتصالات تیپ به لی فلت- اتصالات تیپ به تیپ می باشد. برای نصب واتصال نوار تیپ هیچ واشر یا ماده شیمیایی لازم نیست. این موضوع باعث اتصال آسان وسریع در نصب وراه اندازی می شود.

کاربردهای نوار تیپ

خوشبختانه نوارهای آبیاری تیپ برای انواع کشت های متراکم وردیفی مورد استفاده قرار می گیرد در کشاورزی برای آبیاری گیاهان ردیفی (مانند گل کلم، کاهو، فلفل، پنبه…) و نیز گیاهان زراعی (گندم، ذرت، حبوبات…) وسیله پخش آب به اندازه کافی نزدیک گیاه نصب می‌شود تا آب از طریق نفوذ عمقی در خاک به محدوده ریشه گیاه برسد.

در سیستم آبیاری نوار تیپ، آب در نزدیکی منطقه توسعه ریشه گیاه به زمین داده می‌شود تا مساحت و عمق کوچکی از سطح خاک خیس شود. این روش در گلخانه ها نیز قابل استفاده می باشد.

انواع نوار تیپ

نوارهای آبیاری برای روش های مختلف (سطحی و زیرسطحی) و گیاهان مختلف، با تنوع بسیار زیادی از نظر ضخامت و فاصله بین قطره چکان ها یا درزها تولید می شوند. اما پرمصرف ترین نوع آنها نوار آبیاری با ضخامت ۱۷۵ و ۲۰۰میکرون با فواصل آبدهی ۱۰، ۲۰ و ۳۰ سانتی متر می باشد.

معمولاً نوارهای آبیاری از نوع درزدار و پلاک دار می باشند. نوار تیپ پلاک‌دار دارای قطره‌چکان است و در فواصل مشخص ۱۰–۲۰-۳۰ سانتی متر دارای پلاک (قطره چکان) می باشند . آبدهی پلاک ها۲/۱-۶/۱-۲ لیتر بر ساعت بوده وضخامت نوارهای آبیاری پلاک دار از ۱۵۰ تا ۲۰۰ میکرون وفشار کارکرد ۸/۰ تا ۱ بار می باشد .

اما نوار تیپ درزدار، قطره‌چکان ندارد و به جای آن مسیری زیگزاگ شکل (زیپ مانند) در کنار آن وجود دارد که باعث شکستن فشار آب شده تا قطرات از طریق درزها خارج و به پای گیاه برسند که اصطلاحاً به درز از بغل معروف است.

1 نظر
  1. محمد شامحمدی زاده می گوید

    باسلام‌وخسته‌نباشیدمن‌ازنوارتیپ‌استفاده‌کرده‌ام‌خیلی‌عالیه‌ورًایت‌کامل‌دارم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )