اعطای تسهیلات ارزان قیمت خرید کمباین پنبه در سال ۱۴۰۲

3

در حالیکه طبق آمار فائو چین و هند دو کشور برتر تولید پنبه هستند، به گفته هزارجریبی مجری طرح پنبه وزارت جهاد تولید این محصول در کشور از ۷۰هزار تن در سال ۱۴۰۰، به ۹۰هزار تن در سالجاری افزایش یافته است.

پنبه جزو محصولات اساسی و راهبردی است که مورد حمایت وزارت جهاد کشاورزی است و سال به سال تولید این محصول در کشور روند افزایشی دارد. با این وجود بر اساس آمار منتشر شده از سوی سازمان فائو ایران جزو تولید کننده های نامی در این حوزه نیست. به طوری که داده های آماری سازمان فائو نشان می دهد که در سال زراعی ۲۰۲۱-۲۰۲۲ کشورهای «چین، هند، ایالات متحده، برزیل، پاکستان، ازبکستان، ترکیه، استرالیا، ترکمنستان، آرژانتین، مکزیک، بنین، بورکینافاسو، مالی، تاجیکستان، ساحل عاج، کامرون، سودان، قزاقستان و آذربایجان» ۲۰ تولید کننده برتر این محصول هستند.

چین، هند و ایالات متحده در صدر تولید پنبه در ۲۰۲۱-۲۰۲۲

به عبارت دیگر داده های فائو نشان می دهد در مدت نامبرده چین با تولید ۵.۸۸ میلیون تن در جایگاه نخست تولید قرار دارد و بعد از آن نیز کشورهای «هند با ۵.۳۳ میلیون تن، ایالات متحده با ۳.۸۱ میلیون تن، برزیل با ۲.۶۷ میلیون تن و پاکستان با ۱.۳۰ میلیون تن» در جایگاه دوم تا پنجم تولید پنبه جای دارند.

با این وجود به گفته ابراهیم هزارجریبی مجری طرح پنبه کشور در بحث آمار تولیدهای جهانی جزو کشورهای پر تولید دنیا نیستیم و قصد ما هم در بازارهای جهانی نیست. چون پنبه ماده اولیه است و برای تامین صنایع داخل اصولا تولید می شود لذا برنامه بین المللی برای خود قائل نیستیم و هدف اولیه ما این است که این ماده اولیه را در داخل تولید کنیم و خودکفا شویم.

افزایش ۱۷درصدی سطح زیرکشت پنبه در سال جاری رقم خورد

بر اساس این گزارش در حالی که برداشت پنبه در اوایل اسفند به اتمام می رسد هزارجریبی با تایید اتمام برداشت در خصوص وضعیت تولید این محصول در سال جاری به بازار می گوید: امسال حدود ۱۱۴ هزار هکتار کشت پنبه داشتیم و برآوردها نشان می دهد ۳۰۰ هزار تن «وش» تهیه شود و حداقل ۹۰هزار تن پنبه در کارخانجات پنبه پاک کنی برای صنایع ریسندگی تهیه می شود.

گفتنی است نیاز کشور سالانه حدود ۱۵۰هزار تن پنبه است که بخشی از آن در داخل تولید و مابقی نیاز از طریق واردات توسط وزارت صمت تامین می شود. بر اساس این گزارش در حالی در سال جاری تولید ۹۰ هزار تنی رقم خورده است که به گفته مجری طرح پنبه میزان تولید سال قبل ۷۰هزار تن بوده و سطح زیر کشت نیز حدود ۹۷هزار هکتار بوده است. به این ترتیب نسبت به سال قبل از نظر سطح زیر کشت حدود ۱۷ درصد افزایش داشته ایم و مقداری هم عملکرد در واحد سطح اضافه شده است.

هزار جریبی می گوید: در حقیقت سال قبل عملکرد حدود ۲۵۰۰ کیلو در هکتار بوده و امسال به حدود ۲۶۰۰ کیلوگرم در هکتار رسیده است.

این مقام مسئول همچنین در پاسخ به این سوال که عملکرد در واحد سطح از چه روشهایی بالا رفته است، گفت: اولین اقدام در راستای افزایش عملکرد این بود که امسال نسبت به سال قبل دو و نیم برابر بذر اصلاح شده در اختیار کشاورزان قرار دادیم. یعنی با راه اندازی دو کارخانه کرک زدایی از بذر پنبه و ضدعفونی بذور نسبت به سال گذشته دو نیم برابر بیشتر بذر داخلی تامین کردیم. در حالیکه تا پیش از این کشاورزان از پنبه دانه های غیر استاندارد ممکن بود استفاده کنند.

وی افزود: از سوی دیگر امسال در کل از طریق موسسه آموزش و ترویج و برگزاری برنامه های ترویجی به بهره بردارن کشور آموزش های لازم ارائه دادیم و این امر باعث افزایش دانش کشاورزان شده است.

هزار جریبی خاطر نشان کرد: از دیگر اقدامات مهم برای افزایش عملکرد در واحد سطح این بود که ۸آفت پنبه را در سامانه پایش عوامل خسارت زای گیاهی با همکاری سازمان حفظ نباتات ایران از قبل کشت، پایش کردیم و اطلاعات لازم را برای مبارزه و کنترل آفات از طریق سازمان حفظ نباتات در اختیار پنبه کاران قرار دادیم.

تخصیص ۱۸۰میلیارد تومان تسهیلات ۴درصدی برای خرید کمباین پنبه

یکی از مشکلاتی که در حوزه پنبه اصولا وجود دارد بحث کمبود ماشین الات برداشت پنبه است که طی سالهای اخیر فعالان این بخش را با چالش هایی مواجه کرده است. مجری طرح پنبه کشور با تاکید بر اینکه کماکان در این حوزه مشکل داریم می گوید: در حوزه کاشت و داشت ادوات به اندازه کافی موجود هست و کشاورزان هم اگر نیاز داشته باشند تسهیلات مکانیزاسیونی در اختیار آنها قرار داده می شود. اما در خصوص ماشین برداشت کمبودهایی وجود دارد و چون ماشین برداشت اختصاصی است و همچنین محدودیت های ارزی برای واردات داشته ایم لذا به صورت بسیار محدود توانسته ایم این ادوات را اضافه کنیم، اما برای سال آینده تسهیلات کم‌بهره ۴ درصد را تصویب کردیم که در اختیار متقاضیان خرید کمباین پنبه قرار دهیم. لذا امیدواریم سال آینده استقبال کشاورزان از برداشت مکانیزه بیشتر شود.

برای سال آینده ۱۸۰ میلیارد تومان تسهیلات ۴درصدی برای متقاضیان خرید کمباین پنبه تخصیص یافته است

هزار جریبی می افزاید: در حقیقت ۹۰ میلیارد تومان یارانه تسهیلات تصویب کرده ایم که از این طریق می شود ۱۸۰ میلیارد تومان تسهیلات ۴ درصدی را به متقاضیان خرید کمباین پرداخت کرد.

این مقام مسئول همچنین در خصوص چشم انداز صنعت پنبه در سال ۱۴۰۲ گفت: برای سال ۱۴۰۲ الگوی کشت ابلاغ شده است و در این الگوی کشت برای پنبه خواسته شده که سطح زیر کشت کم شود اما با افزایش عملکرد در واحد سطح تولید را افزایش دهیم. به عبارت ساده تر ۱۰۸ هزار هکتار سطح زیر کشت ابلاغ شده که بتوانیم حدود ۳۳۵ هزار تن وش برداشت کنیم و حداقل ۱۰۰ هزار تن هم بتوانیم پنبه مورد نیاز نساجی را تامین کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که علیرغم کاهش سطح زیرکشت چقدر این میزان افزایش تولید از نگاه شما شدنی است گفت: اگر بتوانیم آموزش ها را بیشتر کنیم و همچنین اگر برنامه حمایتی که در حوزه الگوی کشت شده صورت بگیرد این امر امکان پذیر است.

محصولات اساسی باید همیشه از حمایت یارانه ای نهاده ها برخوردار باشد

یکی از جدیدترین اخبار مربوط به حوزه کشاورزی طی روزهای اخیر بحث احتمال حذف ارز تخصیصی واردات نهاده های تولید و الزام واردکننده ها به تامین ارز از بازار آزاد است که این امر مخالفان بسیاری را به همراه داشته است چون معتقدند در این صورت قیمت محصولات نهایی به شدت بالا می رود. هزارجریبی در این خصوص به بازار می گوید: در خصوص نهاده هایی مثل کود و سم قطعا به صورت عمومی است و ربطی به زراعت خاصی ندارد و اختصاصی نیست. اما در خصوص بذر چیزی هنوز به ما بالاغ نشده و کماکان به صورت ارز نیمایی در برنامه است مگر اینکه محدودیت ارزی وجود داشته باشد.

وی می افزاید: با این وجود اگر این تصمیم عملیاتی شود قیمت ها و همچنین هزینه‌ های کشاورزان بالا می رود و از سوی دیگر احتمال دارد به خاطر محدودیت نقدینگی کشاورزان از نهاده های با کیفیت استفاده نکنند و این خطری برای تولید است. بنابراین پیشنهاد ما این است که همیشه محصولات اساسی و راهبردی از جمله پنبه از حمایت یارانه ای نهاده ها برخوردار باشند.

۳ نظرات
  1. ۸ می گوید

    من‌یک‌کشاورزم‌وامسال‌باخاک‌یک‌سان‌شدم‌دمتون‌گرم

  2. ۸ می گوید

    ممنون‌زحمات‌شما

  3. ناشناس می گوید

    پول پنبه ای که گرفتید بدید تسهیلات پیش کش پنبه کاران دشت مغان امسال نزدیک ۲۰۰۰هزار میلیاردتومان پنبه به تعاونی روستایی تحویل دادن از این مبلغ فقط ۱۵درصد پرداخت شده به نظر شما شرم آور نیست آیارخبتی می مونه برای کشت سال اینده

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )