دلایل ریزش گل و میوه در گیاه فلفل دلمه

0

ریزش گل و میوه فلفل دلمه ای یک اتفاق ناگوار برای بسیاری از کشاورزان است. بهتر است بدانید که ریزش گل فلفل به‌ علت خطای شما نیست و در اکثر اوقات مربوط به کنترل نشدن شرایط محیطی می‌شود.

یکی از عمده‌­ترین مشکلات در برخی از محصولات سبزی و صیفی مانند خیار، گوجه فرنگی و فلفل در­ شرایط کشت‌­های فضای باز و گلخانه­‌ای، ریزش گل و میوه است.

ریزش گل و میوه رابطه مستقیمی با افت میزان باردهی دارد، به همین خاطر باید تمامی تلاش خود را برای مدیریت و جلوگیری از ریزش گل­ و میوه و به حداقل رساندن ضررهای ناشی از آن به کار بگیریم. 

مرحله گلدهی در تمامی گیاهان یکی از حساس‌ترین مراحل رشد و توسعه است.

از جمله دلایل ریزش گل و میوه فلفل دلمه ای می‌­توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. دمای بسیار بالا یا پایین و نوسانات شدید دمایی.
  2. رطوبت نسبی نامناسب.
  3. تغذیه غیراصولی.
  4. آبیاری نامناسب.
  5. تولید بیش از حد گل و میوه.
  6. آفات و بیماری­‌ها.
  7. تنش شوری.
  8. تراکم بالای کشت.
  9. تعداد روزهای ابری زیاد و عدم نور کافی.
  10. وزش باد.
  11. جمع‌­آوری دیرهنگام میوه­‌ها.

تاثیر دمای نامناسب :

فلفل نیز مانند دیگر گیاهان برای رشد مناسب به یک دمای ایده‌آل نیاز دارد. زمانی که دمای محیط برای این گیاه بسیار بالا برود و یا این‌ که به‌ طور غیرعادی پایین بیاید، گیاه دچار ریزش گل شده و میوه‌­دهی مطلوبی نخواهد داشت.

فلفل‌­ها محصول فصل گرم هستند و تقریباً به شرایط رشدی مانند گوجه فرنگی و بادمجان نیاز دارند.

این گیاه به یخبندان و دماهای سرد بسیار حساس است و زمانی که دما در محدوده ۵ درجه سانتی‌­گراد تا ۱۵ درجه سانتی‌­گراد باشد، رشد ضعیفی دارد.

گرمای شدید تابستان از تشکیل میوه در فلفل جلوگیری می­‌کند. وقتی دمای هوا در روز بیش از ۳۲ درجه سانتی­گراد یا در شب زیر ۱۵ درجه سانتی­گراد باشد، تشکیل میوه بسیار کم اتفاق می‌افتد.

میوه­‌هایی که در دمای بالای ۲۹ درجه سانتی­گراد شکل می­‌گیرند معمولاً کوچک و بدشکل هستند.

بهترین محصول فلفل زمانی حاصل می­‌شود که دما در طول تشکیل میوه (fruit set) بین ۱۸ تا ۲۷ درجه سانتی­گراد باشد. فلفل­‌های تند نسبت به فلفل­‌های شیرین دمای بالاتری را تحمل می­‌کنند.

رطوبت نسبی، هوای نامناسب

برای رشد گیاه فلفل، رطوبت نسبی مطلوب در محدوده ۶۵ تا ۸۵ درصد در نظر گرفته می­‌شود. رطوبت نسبی بالا بر انتشار و توزیع گرده بر روی کلاله تأثیر منفی گذاشته و محیطی مساعد برای گسترش برخی بیماری­‌های قارچی ایجاد می‌­کند.

برعکس، در رطوبت نسبی پایین ممکن است به دلیل خشک شدن گرده قبل از جوانه‌­زدن گرده روی کلاله، باعث ناباروری شود که منجر به تشکیل میوه کوچک یا بدشکل می‌­شود.

در مناطقی با آب‌ و هوای بسیار خشک و یا بیش‌ از حد مرطوب، ممکن است فلفل دچار ریزش گل شود. در شرایط گلخانه در صورتی که مقدار رطوبت پایین باشد، برای اجتناب از گرمای زیاد و تضمین گرده­‌افشانی کافی، آب‌پاشی صورت می‌­گیرد.

جهت افزایش رطوبت نسبی استفاده از سیستم‌­های مه­‌پاشی کارائی بهتری دارد. در کشت گلخانه‌­ای و در شرایطی که رطوبت گلخانه بالا باشد می‌­توان با تهویه مناسب و افزایش دور آبیاری (تا حدی که به گیاه تنش آبی وارد نشود) رطوبت نسبی گلخانه را کاهش داد.

سایر مطالب:

بیماری آنتراکنوز فلفل

بیماری کپک سفید فلفل یا پوسیدگی ساقه اسکلروتینیایی

تاثیر تغذیه نامناسب در ریزش برگ و میوه فلفل دلمه ای

کیفیت و کمیت میوه­‌های فلفل تا حد زیادی تحت تأثیر حاصل‌خیزی و سطح مواد مغذی خاک قرار می­‌گیرد. در تحقیقی گزارش گردید که برداشت عناصر غذایی توسط گیاه فلفل شیرین به میزان عملکرد آن بستگی دارد.

هرچه میزان عملکرد محصول بیشتر باشد، بالطبع، برداشت عناصر غذایی نیز بیشتر است. برای تولید ۱۰۰ تن فلفل شیرین که عملکرد منطقی و قابل قبول می­‌باشد، برداشت نیتروژن، فسفر و پتاسیم به ترتیب ۳۸۴، ۱۰۱ و ۵۸۵ کیلوگرم در هکتار می­‌باشد.

نکته قابل توجه این که میزان برداشت پتاسیم در فلفل شیرین بیشتر از برداشت نیتروژن است که می­‌بایست در برنامه‌­های کودی به آن توجه ویژه داشت.

با توجه به پایین بودن مقدار نیتروژن و ماده آلی در عمده خاک‌­های ایران، مصرف کودهای نیتروژنه در کشت سبزی­ و صیفی­ از اهمیت زیادی برخوردار است.

در شرایط کمبود نیتروژن، رشد گیاه کند یا متوقف می­‌شود و برگ­‌های مسن گیاه به آرامی زرد رنگ می‌­شوند و به خشکی می­‌گرایند.

عدم آبیاری صحیح

فراهمی آب کافی به ریشه گیاه فلفل حیاتی است. آبیاری محدود یا بیش از حد می­‌تواند تأثیر مخربی بر محصول به دست آمده داشته باشد.

نتایج تحقیقات نشان داده که وقوع دوره­‌های خشکی طولانی به کاهش عملکرد، کاهش سرعت فتوسنتز، توقف رشد گیاهان، عدم تولید گل، سقط و ریزش گل، توسعه آهسته میوه و تولید میوه­‌هایی کوچک و بی­‌کیفیت منجر می‌­شود.

در شرایط آبیاری بیش از اندازه نیز اکسیژن کافی در خاک وجود نداشته و با پژمرده شدن گیاهان، شیوع بیماری­‌ها (فیتوفتورا و سایر ارگانیسم­‌های مسبب پوسیدگی ریشه) و توقف رشد گیاه همراه است.

فلفل‌­ها را باید با مقدار متوسط آب آبیاری کرد، زیرا برخی ریشه­‌ها ۹۰ تا ۱۲۰ سانتی­متر عمق دارند، اما ریشه­‌های کم‌­عمق زیادی نیز در این گیاه وجود دارد.

به دلیل حساسیت به بیماری­‌های برگی، آبیاری قطره‌­ای یا غرقابی به آبیاری بارانی ترجیح داده می­‌شود. نیاز واقعی به آبیاری بسته به نوع خاک، اندازه گیاه و شرایط آب و هوایی متفاوت خواهد بود.

تولید بیش از حد گل و میوه

تشکیل تعداد بیش از حد گل و میوه در بوته نیز یکی دیگر از علل ریزش آنها می­‌باشد و گیاه نمی­‌تواند همه آن‌ها را تغذیه کند.

گیاهانی که در ابتدا حجم بسیار زیادی از گل‌ها را تولید می‌کنند، ممکن است مواد مغذی و انرژی کافی برای حمایت از همه گل‌ها و میوه‌هایی که تولید می‌کنند را نداشته باشند.

در این حالت برخی از گل‌های فلفل به منظور حفظ گیاه و تبدیل گل‌های باقیمانده به میوه، شروع به ریزش می­‌کنند. این عمل گیاه فلفل یک نوع خودتنظیمی محسوب می‌شود که با توجه به فتوسنتز جاری و توان گیاه اقدام به حذف برخی از گل­‌ها و میوه­­‌ها می­‌کند.

 تراکم نامناسب کشت

تراکم بیش از حد گیاهان باعث هم‌پوشانی بوته­‌ها بر یکدیگر شده و این افزایش تراکم موجب کاهش نفوذ نور به داخل کانوپی می­‌شود که در این شرایط سطح فتوسنتز کننده گیاه کاهش می‌­یابد و در نهایت با کاهش غذاسازی و انتقال آن به گل‌­ها و میوه‌­ها شاهد ریزش گل‌­ها و میوه­‌ها خواهیم بود.

در تراکم بالای کشت علاوه بر رقابت بر سر جذب نور، رقابت بر سر سایر منابع تولید از جمله آب و عناصر غذایی نیز بین گیاهان وجود دارد.

تراکم کاشت مطلوب به نوع رقم، نوع کشت (گلخانه‌­ای یا فضای باز)، فصل کشت و …. بستگی دارد.

فلفل دلمه­‌ای به تراکم بالای کشت و همچنین رقابت با علف­‌های هرز بسیار حساس است (به ویژه ۱۲ تا ۴۸ روز پس از نشاءکاری).

مشکلاتی که در این مرحله رخ می­‌دهد می‌­تواند به شدت بر عملکرد تأثیر بگذارد.

در کشت فضای باز فلفل دلمه­‌ای تراکم گیاهی حدود ۳۰۰۰۰ بوته در هکتار را ایده‌­آل گزارش کرده‌­اند.

در کشت فضای باز فلفل گلخانه‌­ای در تراکم‌­های پایین، خطر آفتاب سوختگی میوه بالا می­‌رود که این عارضه به شدت بر روی میزان درآمد کشاورزان تاثیر منفی خواهد گذاشت.

روزهای ابری و عدم وجود نور کافی

میزان نور در دسترس یکی از عوامل مهم­ در میزان گلدهی و تولید میوه در فلفل می­‌باشد. دوره‌های طولانی هوای ابری می‌تواند منجر به تشکیل میوه ضعیف و از بین رفتن محصول شود.

به همین دلیل در کشت گلخانه‌­ای فلفل مکان احداث گلخانه مهم می‌­باشد و باید جایی باشد که روی گلخانه سایه­‌اندازی انجام نشود، همچنین پوشش گلخانه باید به طور مرتب تمیز شده و در صورت لزوم از نور تکمیلی نیز استفاده شود.

وزش باد

گرده‌­افشانی گیاه فلفل از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و حتی اگر رطوبت و دمای محیط بسیار ایده‌آل باشد، اما گرده‌­افشانی به‌ صورت مناسب انجام نشود ممکن است گل­‌های گیاه دچار ریزش شدید شوند.

کمبود حشرات گرده‌­افشان یا عدم وجود باد در محیط موجب می‌شوند گل­های فلفل به‌ طور صحیح گرده‌­افشانی نکرده و ریزش پیدا کنند. بنابراین وجود باد ملایم در مزرعه می‌تواند تاثیر مثبتی بر گرده‌­افشانی گیاه فلفل و افزایش نرخ تبدیل گل به میوه داشته باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )