انتخاب بذر مناسب و نکاتی که باید رعایت کنیم

0

انتخاب بذر مناسب یکی از مهمترین عوامل موثر در دستیابی به بهترین عملکرد محصول تلقی می شود. امروزه کشاورزان برای تولید محصولات کشاورزی با هزینه های بالایی روبرو می باشند.

اهمیت انتخاب بذر مناسب

از طرفی قیمت نهایی اکثر محصولات کشاورزی دارای نوسان بالایی بوده و بستگی به میزان تقاضای محصول در بازار دارد. صادرات محصولات کشاورزی نیز در قیمت نهایی محصول بسیار تاثیرگذار بوده و در نتیجه انتخاب بهترین بذر برای کشاورزان از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.

با توجه به اهمیت انتخاب بذر مناسب، لازم است کشاورزان به نکاتی قبل از خرید بذر توجه نمایند:

انتخاب رقم مناسب بر اساس زمان کاشت:

توجه به خصوصیات رقم از نظر مقاومت به تنش های محیطی نظیر دما دارای اهمیت زیادی می باشد. در این بین برخی ارقام مناسب کشت های بهاره و تابستانه بوده و برخی ارقام نیز مناسب کشت های پاییزه و زمستانه می باشند.

مثلا در مورد خرید بذر خیار گلخانه ای ارقام تک گل مناسب کشت های پاییزه و زمستانه بوده و ارقام پرگل مناسب کشت های بهاره و تابستانه می باشند.
 

کاشت رقم غالب منطقه:

کشاورزان برای کاهش ریسک تولید بهتر است از ارقام شاخص منطقه استفاده نمایند. تحقیق از کشاورزان پیشرو در این امر کمک زیادی به تولیدکنندگان می نماید.

توجه به منطقه کاشت:

در برخی مناطق به دلیل شرایط خاص محیطی با گسترش زیادی از آفات و بیماری ها روبرو می باشیم. در نتیجه توجه به مقاومت رقم به بیماری های غالب در منطقه امری ضروری تلقی می گردد.

مثلا در مورد خرید بذر گوجه فرنگی در مناطق جنوبی کشور، توجه به مقاومت رقم به بیماری های قارچی و ویروسی بسیار مهم می باشد.

در مناطقی که با مشکلاتی از نظر کم آبی و شوری خاک مواجه می باشیم نیز انتخاب ارقام متحمل به خشکی و شوری ضروری می باشد.

قیمت بذر:

قیمت بذر همیشه نشان دهنده بهترین رقم جهت کاشت نمی باشد. به طور کلی بذور به دو دسته تقسیم می شوند. بذور استاندارد و بذور هیبرید. بذور استاندارد از تکثیر گیاه مادری به دست آمده و معمولا از قیمت مناسبی برخوردار می باشند.

بذر هیبرید از تلاقی دو والد با خصوصیات مختلف تولید می شود. روند تولید بذور هیبرید، طولانی و پر هزینه می باشد. به همین دلیل این بذور از قیمت بالایی برخوردار بوده و از مقاومت بهتری نسبت به آفات و بیماری ها و تنش های محیطی برخوردار می باشند.

اما گاها در برخی مناطق، کشاورزان به دلیل وجود کمتر بیماری ها و آفات و یا فصل کاشت برای کاهش هزینه ها از بذور استاندارد استفاده می کنند.

به طور مثال در مورد خرید بذر هندوانه، ارقام استاندارد عموما در مناطق مرکزی کشور در نیمه اول سال مورد کاشت قرار می گیرند.

سلامت بذر:

توجه به ظاهر بذر قبل از کاشت امری مهم تلقی می گردد. معمولا برای جلوگیری از آلودگی بذر به میکروارگانیسم ها و همچنین حمله آفات خاکزی، بذور مورد ضدعفونی قرار می گیرند.

توجه به داشتن قارچ کش بر روی بذور قبل از کاشت بسیار اهمیت دارد. از طرفی عدم خسارت به پوسته بذر نیز بسیار مهم می باشد.

شما می توانید برای خرید انواع بذر به فروشگاه اینترنتی شاپ ثمر مراجعه کنید.

تاریخ و درصد جوانه زنی بذر:

بر روی اکثر بسته بندی های بذور، تاریخ تولید و تست بذر و همچنین درصد جوانه زنی بذر قید شده است. هرچه تاریخ بذر جدیدتر باشد، درصد جوانه زنی بذر نیز بیشتر می باشد.

این موضوع خصوصا در مورد بذرهای روغنی مانند ذرت و کدو بسیار اهمیت دارد. مثلا در مورد خرید بذر ذرت حتی گذشت یک سال از تاریخ بذر باعث کاهش درصد بالایی از جوانه زنی آن می گردد.

اصالت بذر:

توجه به اصل بودن بذر، مهمترین نکته در مورد خرید بذر تلقی می گردد. سالم بودن بسته بندی بذر، مقایسه قوطی و پاکت بذر با بسته بندی اصلی و در نهایت خرید از شرکت ها و نمایندگی های معتبر در زمان خرید ضروری می باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )