انواع پمپ آب کشاورزی

0

پمپ آب کشاورزی به طور گسترده برای آبیاری محصولات کشاورزی استفاده می شود. پمپ های آّب کشاورزی ماشین هایی هستند که با اعمال نیرو آب کشاورزی را از مکانی به مکان دیگر منتقل می کنند.

پمپ آب کشاورزی

این پمپ ها با افزایش فشار سیال و دادن قدرت جریان در برابر نیروی گرانش، آب را از ناحیه ای با فشار کم به فشار بالا منتقل می کنند.

پمپ ها از فلزات یا آلیاژهای سخت شده مانند فولاد ضد زنگ، کروم، نیکل و غیره ساخته می شوند. آنها می توانند با انرژی الکتریکی، انرژی باد، نیروی دستی و غیره کار کنند. آنها در کشاورزی از اهمیت زیادی برخوردار هستند زیرا دستگاه های اصلی برای تامین آبیاری هستند. به محصولات زراعی

از انواع موتور پمپ آب کشاورزی برای آبیاری استفاده می شود. برخی از این پمپ ها به طور ویژه برای پاسخگویی به نیاز خاصی برای آبیاری در کشاورزی طراحی شده اند.

پمپ آب کشاورزی

انواع پمپ آب کشاورزی

به طور کلی پمپ های مشاورزی به دو نوع عمده تقسیم می شوند: پمپ های جابجایی مثبت و پمپ های دینامیک.

پمپ های جابجایی مثبت

همانطور که از نام این نوع از پمپ کشاورزی پیداست، یک پمپ جابجایی مثبت با انرژی مکانیکی آب را از جایی به جای دیگر جابجا می کند یا می راند.

یک پمپ جابجایی مثبت دو سمت دارد – یک طرف برای مکش و یک طرف برای تخلیه. آب به داخل شیر مکش می رود و از شیر خروجی خارج می شود.

این نوع پمپ آب کشاورزی از حرکت رفت و برگشتی، چرخشی یا خطی پیستون برای به دام انداختن حجم ثابتی از آب در محفظه ای در داخل پمپ استفاده می کند که سپس از طریق نازل به بیرون منتقل یا تخلیه می شود.

در واقع پمپ های جابجایی مثبت با پر کردن همزمان محفظه با مایع و سپس جابجایی آن عمل می کنند.

مقدار ثابتی از آب در هر سیکل کاری پمپ جابجا می شود. بنابراین، این نوع از انواع پمپ کشاورزی را “پمپ های حجم ثابت” نیز می نامند.

در این نوع پمپ ها باید از شیر اطمینان استفاده شود زیرا با سیالات بسیار پرفشار سروکار دارد. البته این نوع پمپ های کشاورزی معمولا به صورت دستی کار می کنند و نمی توان از آنها برای پمپاژ آب از سطوح عمیق تر استفاده کرد. از این نوع پمپ آب کشاورزی می توان برای آبیاری انواع مختلف محصولات استفاده کرد.

مثال : پمپ های دستی موجود در برخی خانه ها، یک پمپ معمولی پخش صابون دستی و غیره.

مزایای پمپ های جابجایی مثبت
  1. این پمپ های آبیاری کشاورزی می توانند فشارهای بسیار بالا (حدود ۸۰۰ بار) را تحویل دهند.
  2. می توانند مایعات با ویسکوزیته بالا و همچنین کم را کنترل کنند. سرعت جریان با افزایش ویسکوزیته سیال افزایش می یابد.
  3. راندمان آنها بالاست (بیش از ۹۰ درصد).
  4. سرعت جریان بدون توجه به تغییرات فشار، ثابت می ماند.
  5. بسیار بادوام و ارزان هستند.
  6. می توانند آلودگی هوا یا گاز را در جریان مایع کنترل کنند.
معایب پمپ های جابجایی مثبت
  1. این نوع پمپ آب کشاورزی نیاز به محافظت در برابر فشار بیش از حد دارد.
  2. در مقایسه با پمپ های گریز از مرکز، طراحی پیچیده ای دارد.
  3. نیاز به تعمیر و نگهداری دارند، البته هزینه آن گران نیست.
کاربردهای پمپ آب کشاورزی جابجایی مثبت
  1. می توان از آنها برای آبیاری مزارع استفاده کرد.
  2. از آنها می توان برای پمپ کردن رنگ های اسپری، روغن ها و شستشو با نیروی زیاد یا فشار قوی استفاده کرد.
  3. می توان از آنها برای حمل و نقل نفت یا گاز در خطوط لوله استفاده کرد.
  4. می توان از آنها در تولید مواد شیمیایی استفاده کرد.
  5. می توان از آنها برای انتقال دوغاب زباله در تصفیه خانه های زباله استفاده کرد.

سایر مطالب :

آشنایی با انواع پوشش‌های گلخانه‌ای

مشکل گرفتگی قطره چکان ها در آبیاری قطره ای

پمپ های دینامیک

همانطور که از نام آن می توان حدس زد، پمپ دینامیک یک پمپ آب کشاورزی با سرعت بالا است. پمپ های دینامیک آبیاری کشاورزی، انرژی جنبشی جریان را با حرکات مکانیکی افزایش می دهند، که سپس منجر به روانه شدن جریان به لوله تخلیه می شود. پمپ های سانتریفیوژ زیر مجموعه اصلی پمپ های دینامیکی هستند.

پمپ آب کشاورزی دینامیک حتی می تواند با آب شور یا آب شنی هم کار کند. معمولاً فیلترهایی برای حذف آلاینده های جامد در پمپ های دینامیک نصب می شود. این نوع پمپ ها را می توان با انواع مختلف محصولات استفاده کرد.

انواع موتور پمپ آب کشاورزی دینامیک شامل موارد زیر هستند:

پمپ های گریز از مرکز یا سانتریفیوژ

این پمپ ها، متداول ترین نوع پمپ کشاورزی مورد استفاده برای آبیاری هستند. یک پمپ گریز از مرکز به واسطه حرکت چرخشی آب را از طریق پمپ حرکت می دهد.

پروانه اصلی ترین وسیله ای است که سیال داخل پمپ را می چرخاند و می کشد.

پمپ سانتریفیوژ همیشه در آب غوطه ور است و چرخش آن انرژی جنبشی را از موتور به سیال منتقل می کند. به دلیل این انرژی جنبشی، سیال از طریق پمپ حرکت می کند و از شیر تخلیه خارج می شود.

در پمپ های گریز از مرکز معمولاً با انرژی الکتریکی کار می کنند. این انرژی الکتریکی می تواند از منابع عمومی معمولی یا از انرژی خورشیدی، بادی، آبی و غیره تامین شود.

پمپ های زیر در دسته پمپ های گریز از مرکز قرار می گیرند:

پمپ های زیرآبی

پمپ های زیرآبی در زیر سطح آب نصب می شوند و از عناصر ضد آب ساخته شده اند. از این نوع پمپ آب کشاورزی در چاه ها، دریاچه ها یا برکه ها استفاده می شود. این نوع پمپ ها نیازی به پرایمینگ ندارند و بسیار کارآمدند.

در پمپ های زیرآبی می توانند پمپ های تک مرحله ای یا پمپ های چند مرحله ای (ترکیبی از بسیاری از پمپ های تک مرحله ای) باشند.

این نوع پمپ های آبیاری کشاورزی معمولاً با انرژی الکتریکی کار می کنند. البته می توان آنها را با انرژی خورشیدی، انرژی باد، انرژی آبی و غیره نیز مورد استفاده قرار داد.

به ویژه زمانی که آب منبع در سطح پایین است، می توان از این پمپ ها بهره برد.

پمپ های توربینی

پمپ های توربینی هم در زیر آب نیز نصب می شوندو همانند پمپ های زیر آبی راندمان بالایی دارند. آنها را می توان در چاه ها، دریاچه ها یا برکه ها استفاده کرد. رایج ترین نوع پمپ توربینی، پمپ توربینی عمودی است.

پمپ های توربینی معمولاً با انرژی الکتریکی کار می کنند. البته آنها را می توان با انرژی خورشیدی، انرژی باد، انرژی آبی و غیره نیز مورد استفاده قرار داد. زمانی که سطح آب منبع پایین است، می توان از آنها بهره برد.

پمپ های گریز از مرکز مکش انتهایی

این ها متداول ترین نوع پمپ های گریز از مرکز هستند. تمام انواع پمپ های قابل حمل، از جمله پمپ های تقویت کننده، پمپ های گریز از مرکز مکش انتهایی هستند. آنها اغلب به یک موتور دوار متصل می شوند.

هنگامی که منبع آب بیش از ۱.۵ متر از پمپ پایین تر باشد، این پمپ ها برای استفاده مناسب نیستند. این نوع از انواع موتور پمپ آب کشاورزی معمولاً با انرژی الکتریکی کار می کند.

البته آنها را می توان با انرژی خورشیدی، انرژی باد، انرژی آبی و غیره نیز مورد استفاده قرار داد. زمانی که سطح آب نسبتاً عمیق است می توان از این نوع پمپ آب کشاورزی استفاده کرد.

جت پمپ ها

جت پمپ یا بالابر هیدرولیک قابلیت کشیدن آب را از منبع آبی دارد که در پایین تر از سطح پمپ قرار دارد. جت پمپ ها معمولا دبی کمتری دارند. از آنها برای پمپاژ آب از رودخانه یا آب های عمیق تر استفاده می شود.

جت پمپ آب کشاورزی معمولاً با انرژی الکتریکی کار می کند. ابته آنها را می توان با انرژی خورشیدی، انرژی باد، انرژی آبی و غیره نیز استفاده کرد. از این نوع پمپ می توان برای پمپاژ آب از یک منبع آب بسیار عمیق استفاده کرد.

پمپ های شناور

پمپ شناور یک پمپ گریز از مرکز معمولی است که به یک جسم شناور متصل است. از این نوع موتور پمپ آب کشاورزی برای پمپاژ آب از سطح دریاچه یا برکه استفاده می شود.

پمپ های شناور معمولاً با انرژی الکتریکی کار می کنند.

البته آنها را می توان با انرژی خورشیدی، انرژی باد، انرژی آبی و غیره نیز استفاده کرد. می توان از این نوع پمپ آب کشاورزی برای پمپاژ آب از یک منبع آبی کم عمق استفاده کرد.

مزایای پمپ های گریز از مرکز
  1. طراحی نسبتا ساده ای دارند.
  2. احتمال نشتی در پمپ ها وجود ندارد.
  3. اتلاف انرژی در اثر اصطکاک کمتری وجود دارد.
  4. ارزان هستند.
  5. تقریبا هیچ صدایی ندارند.
  6. تقریبا ۱۰۰% راندمان دارند.
معایب پمپ های گریز از مرکز
  1. سرعت جریان به فشار بستگی دارد و پمپ فقط در یک سطح فشار معین کار می کند.
  2. هنگامی که از سیالات با ویسکوزیته بالا استفاده می شود سرعت جریان کاهش می یابد.
  3. به جریان ثابت سیال نیاز دارد. در غیر این صورت، حباب گاز ممکن است تشکیل شود و پمپاژ متوقف شود.
  4. نیاز به پرایمینگ دارد.
  5. ذرات آهن در آب می توانند باعث خوردگی پروانه شوند.
کاربردهای پمپ آب کشاورزی سانتریفیوژ
  1. متداول ترین نوع پمپ ها در آبیاری هستند.
  2. می توانند مایعات مضر و خطرناک را هم پمپ کنند.
  3. در معدن، صنایع پتروشیمی و لوازم خانگی استفاده می شوند.
  4. در سیستم کنترل هیدرولیک مورد استفاده قرار می گیرند.
  5. توسط آتش نشانان و همچنین برای پمپاژ آب به مخازن ساختمان های مسکونی استفاده می شوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )