هدف استفاده از تله های چسبنده

0

تله های چسبنده قطعاتی از پلاستیک یا مقوا رنگی (به‌طورمعمول به رنگ زرد یا گاهی آبی) هستند که با لایه نازکی از چسب پوشانده شده‌اند.

هدف استفاده از تله های چسبنده

هنگام استفاده از این تله‌ها لایه محافظ را از روی آن برداشته تا سطح چسبناک آن در معرض دید قرار گیرد، سپس آن را به‌صورت عمودی در گلخانه یا باغ یا روی درختان میوه قرار دهید و گره بزنید یا به تیرک‌ها یا دیوار متصل کنید.

هدف اصلی این تله‌ها که در بیشتر گلخانه‌ها می‌توانید پیدا کنید، نظارت بر وجود حشرات آفت است. ازآنجاکه این تله‌ها غیرانتخابی هستند، طیف وسیعی از حشرات مانند شته، تریپس، مگس سفید، مگس میوه و غیره به آن می‌چسبند.

از تله‌های چسبناک زرد برای جذب و گرفتن انواع حشرات مانند شته‌های بالدار، مگس‌های سفید و … استفاده می‌شود درحالی‌که از تله‌های چسبنده آبی برای نظارت بر تریپس و مینوز برگ استفاده می‌شود.

تله های چسبنده

تله‌های چسبنده می‌توانند در موارد زیر به شما کمک کنند:

۱. تشخیص وجود آفات در منطقه

کنترل برخی از آفات رایج دشوار است زیرا این آفات ممکن است خیلی کوچک باشند (مخصوصاً در صورت نابالغ بودن)، یا ممکن است در گوشه‌های ساقه و زیر برگ‌های گیاه ساکن شوند و دیده نشوند. برخی از گونه‌های حشرات مانند شته‌ها، سبز و یا زرد هستند و دیدن آن‌ها درروی شاخ و برگ گیاهان دشوار است.

تله‌های چسبنده رنگی می‌توانند به تشخیص وجود چنین حشراتی کمک کنند که در غیر این صورت ممکن است تا زمانی که مشکل جدی ایجاد نشود، شناسایی نشوند.

۲. تغییرات فصلی آفات

بسیاری از حشرات آفت که به گیاهان و میوه‌ها حمله می‌کنند در بزرگ‌سالی بالدار هستند. این بدان معناست که هرچقدر در مراقبت از باغ خود کوشا باشید، همیشه تهدید حمله یک حشره یا جمعیت حشرات وجود دارد.

یک حشره برای رسیدن و ورود به باغ یا مزرعه و گلخانه شما لازم نیست یک پرواز کننده قوی باشد. به‌عنوان‌مثال شته‌ها، پرواز کننده‌های بسیار ضعیفی هستند اما می‌توانند به کمک باد مسافت زیادی را طی کنند.

خبر خوب این است که حشرات آفت معمولاً فصلی هستند و تله‌های چسبنده رنگی می‌توانند به شما کمک کنند تا ارزیابی کنید چه زمانی تعداد حشرات در حال پرواز کم یا زیاد می‌شوند.

با نظارت روزانه تله‌های چسبنده موجود در باغ و بهبود دانش خود در مورد تغییرات فصلی حشرات، می‌توانید قبل از اینکه آسیب‌رسانی آفات خیلی زیاد و جدی شود تصمیم بگیرید که از چه تاکتیک‌های مدیریتی جهت مبارزه با آفات استفاده کنید.

به‌عنوان‌مثال، از تله چسبنده درخت مرکبات برای نظارت دقیق بر زمان حضور زنبورهای گال مرکبات در بهار و مبارزه با آن‌ها استفاده می‌شود.

سایر مطالب:

تله های فرمونی و کاربرد آن ها در مبارزه با آفات

۳. آگاهی از وجود حشرات مفید در باغ

ازآنجاکه تله‌های چسبنده رنگی انتخابی نیستند، متأسفانه برخی از حشرات مفید نیز می‌توانند در آن‌ها به تله افتند. اصطلاح حشرات مفید به گونه‌های شکارگر (که به‌عنوان دشمنان طبیعی نیز معروف هستند) که به آفات گیاهان حمله کرده و آن‌ها را می‌خورند، شامل زنبورهای انگلی، کفشدوزک‌ها و زنبور هاورفلای گفته می‌شود.

تله‌های چسبنده علاوه بر اینکه کمک می‌کنند تا متوجه شوید کدام آفات وجود دارند همچنین می‌توانند به شما کمک کنند تا بدانید حشرات مفید چه زمانی در اطراف مزرعه شما هستند.

این امر خصوصاً در مورد زنبورهای ریز انگلی که پارازیتوئید شته‌ها و تخم آفات هستند، صادق است. کمکی که این زنبورها در سرکوب تعداد آفت‌های باغ می‌کنند، اغلب به‌خوبی درک نشده است.

در اینجا از آن‌ها به‌عنوان «کمک‌کنندگان کوچک مزرعه» یا «افسران کوچک امنیت زیست» نام می‌بریم. نکته مهم این است که زنبورهای انگلی و سایر گونه‌های مفید به مواد شیمیایی کنترل آفات حساس هستند.

اگر تله چسبنده شما نشان می‌دهد که این حشرات مفید در مزرعه یا باغ شما وجود دارند باعث می‌شود که شما در مورداستفاده از حشره‌کش‌ها تجدید نظر کنید و از سمومی استفاده کنید که برای این شکارچیان بی‌ضرر و یا کم‌ضرر باشد.

تله‌های چسبنده برای نظارت و به دام انداختن انبوه آفات و استفاده در برنامه‌های مدیریت تلفیقی آفات (IPM) کاربرد دارند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )