تاثیر عناصر مختلف بر یونجه و علائم کمبود آن ها

0

تاثیر عناصر مختلف بر یونجه

تاثیر عناصر مختلف بر یونجه و علائم کمبود آنها به شرح زیر است:

نیتروژن (N):

به طور کلی یونجه نیاز خود به نیتروژن را از طریق رابطه همزیستی با باکتری های تثبیت کننده نیتروژن به دست می آورد و استفاده بیش از حد از کود های نیتروژن باعث کاهش عملکرد و افت کیفیت می گردد. در صورت کمبود این عنصر برگ ها کوچک و نازک و سبز روشن شده و ریشه ها نازک خواهند شد.

فسفر (P):

این عنصر باعث گسترش سیستم ریشه ای گیاه شده و عملکرد محصول را افزایش می دهد. در اثر استفاده از کود های فسفره مقاومت گیاه نسبت به آفات و بیماری ها بیشتر می گردد. در صورتی که گیاه دچار کمبود فسفر شود برگ ها به رنگ سبز تیره و یا بنفش در می آیند و از نوک شروع به خشک شدن می کنند. همچنین گره زایی متوقف شده و احتمال سرما زدگی در گیاه زیاد می شود.

پتاسیم (K):

این عنصر حساس ترین عنصر برای یونجه محسوب می شود و باعث افزایش عملکرد آن می گردد. در صورت کمبود پتاسیم، ابتدا لکه های سفید رنگی در حاشیه برگ ظاهر می شود و در نهایت زمینه اصلی برگ زرد و سپس قهوه ای می گردد و حاشیه برگ ها به صورت شکسته و نامنظم در می آید.

مولیبدن (Mo):

این عنصر در ساختمان آنزیم های گیاه نقش داشته و به گره زایی بسزایی کمک می کند. کمبود آن به علت دخالت در واکنش های احیاء کننده نیترات باعث بروز کمبود نیتروژن می شود. از علائم دیگر کمبود این عنصر می توان به این نکته اشاره نمود که برگ ها باریک و رنگ پریده شده و شکل برگ ها از حالت طبیعی خارج می شود. همچنین کاهش در روند رشد از سایر عواقب دیگر کمبود این عنصر در محصول است.

بُر (B):

این عنصر در جوانه زدن گرده و در انتقال آب در گیاه نقش مهمی بازی می کند. در صورت کمبود عنصر بر، میان گره ها کوتاه شده و گیاه به صورت رزت در می آید. همچنین سیستم ریشه ای ضعیف شده و رشد محصول متوقف می شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )