راه های کنترل آفت کرم مفتولی

0

آفت کرم مفتولی برای بسیاری از گیاهان مثل گوجه فرنگی، سیب زمینی، خیار، پیاز و چغندر مضر است. این کرم همانطور که از نامش پیداست؛ بدنی بسیار باریک دارد و پوست آن شفاف است. سه جفت پا درست پشت سر او قرار گرفته است.

آفت کرم مفتولی

رنگ کرم مفتولی، زرد مایل به قهوه ای است و معمولا به ریشه گیاهان حمله کرده و زیر زمین تغذیه می کند. طول کرم مفتولی حدود ۲ تا ۳ سانتی متر است.

گونه بالغ این کرم که به نام سوسک تق زنک (Click beetle) نیز شناخته می شود؛ به اندازه ۷ تا ۱۰ میلی متر با بال هایی به رنگ قهوه ای دیده می شود. این سوسک، شاخک هایی اره مانند دارد و به این علت که اگر به پشت بیفتد می تواند با جهش ناگهانی همراه با صدا دوباره به حالت عادی بازگردد؛ به این نام خوانده می شود.

آفت کرم مفتولی

خسارت کرم مفتولی

این کرم موجب زرد شدن، عدم رشد و از بین رفتن گیاه می شود. کرم های مفتولی ریشه و ساقه گیاهان را سوراخ کرده و از ان تغذیه می کنند. نوعی از کرم هایی که به کرم گوجه فرنگی مشهور است؛ سوراخهای بسیار بزرگی در ریشه گوجه فرنگی ایجاد می کند.

روش های کنترل آفت کرم مفتولی

الف – زراعی

۱-تناوب:

کشت پشت سر هم سیب زمینی تراکم این آفت را به شدت بالا می برد، بنابراین رعایت تناوب زراعی و عدم کشت متوالی سیب زمینی و قرار دادن محصولات غیر میزبان در برنامه تناوب از مهم ترین راهکارها برای مقابله با این آفت است.

در همین ارتباط و با توجه به گرایش شدید این آفت به گندم، معمولا کشت سیب زمینی پس از گندم نیز به افزایش تراکم این آفت منجر شده و خسارت بیشتر سیب زمینی را سبب می شود.

بنابراین بایستی در مناطق آلوده از کشت سیب زمینی پس از گندم اجتناب نمود. جمعیت آفت در زمینهایی که قبلا مرغزار بوده و در مزارعی که بلافاصله بعد از یونجه و غلات، سیب زمینی کاشته شود بالا می رود.

۲- اجرای عملیات صحیح زراعی

اطلاع از میزان آلودگی این آفت در خاک مزرعه قبل از کشت، عدم کشت سیب زمینی در مزارع بسیار آلوده و انجام به موقع عملیات زراعی به ویژه تقویت حاصلخیزی خاک با استفاده از کودهای ازته، از راه های مؤثر در تقلیل جمعیت این آفت می باشد. .

۳- آیش زمین

آیش نگهداشتن زمین و حذف علف های هرز در طول تابستان برای مناطقی که در فصل زمستان مورد کشت قرار می گیرند. اعمال این روش در جنوب ایران می تواند در کاهش جمعیت این کرم ها مؤثر باشد.

۴- انجام عملیات زراعی زمستانه

شامل شخم، دیسک و یخ آب می تواند در نابودی کرم های درون خاک مؤثر باشد.

۵- خشکی دادن به زمین:

در زمان آیش باید از آب گرفتگی مزرعه آلوده جلوگیری نمود. این روش برای مناطقی که آلودگی زیاد است، روش مناسبی می باشد، چون آفت در زمینهای خشک فعالیت چندانی ندارد.

سایر مطالب:

آفت کرم مفتولی هویج (کرم سیمی هویج)

آفت کرم سیب

ب- مکانیکی

١- شکار حشرات بالغ با استفاده از تله های نوری یا فرمونی در دوره ظهور حشرات بالغ معمولا در اردیبهشت ماه از روش های مؤثر در تقلیل تراکم این آفت می باشد.

۲- استفاده از تله های طعمه ای: بکارگیری تله های طعمه ای روش مناسبی برای جمع آوری این آفت و کاهش میزان خسارت آن می باشد.

با قرار دادن مقادیری از این بذور (جوانه گندم، ذرت، چاودار) در چاله هایی در زیر خاک سطحی، می توان ضمن اطلاع از تراکم این آفت نسبت به جمع آوری و نابودی آن اقدام نمود یا اینکه پس از انجام شخم یا دیسک در جاهایی که علفهای هرز مسن یونجه و شبدر وجود دارد، از طعمه (هویج، بسته های ذرت با دانه های گندم یا آرد گندم) استفاده نمود.

از این تله ها موقعی که دما در عمق۱۰/۵ -۱۵ سانتیمتری خاک ۱۰ درجه سانتیگراد باشد، می توان استفاده کرد.

ج- بیولوژیکی

حمله قارچ ها، باکتری ها، نماتدهای انگل و پرندگان می توانند در تقلیل تراکم این آفت نقش داشته باشند که البته بهره گیری از اینها، نیازمند انجام مطالعات بیشتری است

د- شیمیایی

مبارزه شیمیایی با این آفت مشکل است ولی در صورتی که انبوهی آن زیاد باشد می توان از آفت کش هایی نظیر کربوفوران گرانول ۵.، دیازینون گرانول ۱۰٪ به میزان ۱۰ کیلو در هکتار و پودر وتابل ۸۰٪ لیندین به میزان ۳ کیلوگرم در هکتار استفاده نمود.

در مناطقی که خسارت کرم مفتولی زیاد باشد بایستی خاک زمین زراعی را قبل از کشت بهاره با گرانول دیازینون پنج درصد به نسبت ۳۰ کیلوگرم در هکتار آغشته نمود و سپس به وسیله دیسک یا هر وسیله دیگری آفت کش مذکور را به عمق ۲۰ تا ۲۵ سانتی متری خاک رسانید. هم چنین می توان به جای دیازینون از فورادان به نسبت۱/۵ کیلوگرم در هکتار استفاده نمود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )