مراحل استفاده از کود های NPK

0

اطلاع از بهترین مراحل استفاده از کود های NPK برای به حداکثر رساندن عملکرد، بازدهی و بهره برداری گیاه لازم و واجب است. زمان مصرف کود NPK باید به صورتی باشد که عناصر موجود در آن به طور مداوم و بسته به نیاز گیاه در اختیار آن قرار بگیرد.

مراحل استفاده از کود های NPK

کود NPK می‌تواند شامل نیتروژن، فسفر، پتاسیم و برخی از عناصر میکرو باشد. اما اصلی‌ترین قسمت تشکیل دهنده‌ی این کودها همان سه عنصر اصلی است. میزان عناصر موجود در کود NPK به صورت ۳ عدد متوالی نوشته می‌شود.

کود کامل برحسب مقدار عناصری که دارد، انواع مختلفی دارد. مانند:

  • کود ۳۶ ۱۲ ۱۲
  • کود ۳۰ ۵ ۱۵
  • کود ۱۰ ۵۲ ۱۰
زمان استفاده از کود های NPK - مراحل استفاده از کود های NPK

نحوه مصرف کود NPK

طریقه مصرف این کود به این صورت است که پس از تهیه آن را در آب مخلوط‌ کنید. سپس مورد استفاده قرار دهید. به صورت محلول پاشی و آبیاری مصرف می شود. از استفاده بیش از حد خودداری کنید چرا که ممکن است به گیاه آسیب برساند و قبل از گلدهی گیاه از آن استفاده کنید.

شما می توانید انواع بذر خیار و همچنین کود را از طریق فروشگاه های اینترنتی شبکه آفتاب و شاپ ثمر خریداری کنید.

انواع کود NPK

کودهای NPK به صورت مایع و گرانول (پودر) وجود دارند. که رایج‌ترین نوع آن پودر (granular) است. این کود دارای انواع مختلفی بوده که هر یک بر حسب نتیجه آنالیز خاک و میزان کمبود هر یک از عناصر مذکور مورد استفاده قرار می گیرند.

انتخاب نوع مناسب از این کود بر اساس آنالیز خاک اولین قدم برای افزایش رشد گیاه محسوب می شود. به عنوان مثال اگر هدف پرورش سبزیجات پر برگ باشد.

باید کودی با عدد نیتروژن بالا انتخاب شود. و در صورت مصرف کود برای گل و جهت افزایش ریشه زایی،  باید کودی با فسفر بالا انتخاب شود. تا به تشکیل شکوفه های  و ریشه‌های بیشتر منجر شود .

با آگاهی از میزان مواد موجود در خاک و مقایسه آن با میزان ماده مورد نیاز برای رشد مطلوب گیاه ، می توان میزان کود بهینه را انتخاب کرد.

سایر مطالب :

کود ازته ، آشنایی با انواع و نحوه مصرف آن‌ها

کمبود فسفر در گیاهان

مراحل استفاده از کود های NPK

مرحله اول

در مرحله اول باید گیاه را ریشه زنی کنیم. عنصری که در ریشه به کمک گیاه میاید عنصر فسفر می باشد. فسفر به افزایش ریشه زنی و در نتیجه به افزایش جذب مواد غذایی بسیار یاری می رساند.

برای گیاهان بعد از ۳ تا ۵ برگی شدن باید تغذیه انجام شود. برای درختان قبل از بیدار شدن علاوه بر کود های ان پی کی ما میتوانیم از کود های مایع مخصوص ریشه زنی مانند ریژو از طریق آبیاری استفاده کنیم.

مرحله دوم

در مرحله دوم از رشد گیاهد نیاز به رشد رویشی دارد یعنی نیاز دارد شاخه برگ های خود را زیاد کند. رشد رویشی موجب افزایش برگ های جوان میشود در نتیجهباعث افزایش فتوسنتز می شود که نتیجه ی آن افزایش جذب مواد غذایی است.

عنصر نیتروژن عنصری که به افزایش رشد رویشی کمک میکند که در کود های کامل به فرم ازته است.

شما می توانید بذر هندوانه سوپر دراگون را از طریق فروشگاه های اینترنتی شبکه آفتاب و شاپ ثمر تهیه کنید.

مرحله سوم

مرحله سوم قبل از برد اشت میباشد. در این مرحله از رشد گیاه به تمامی عناصر نیاز دارد و بهترین کودی که ما میتوانیم استفاده کنیم کود 20-20-20 میباشد. 

علاوه بر این اگر بتوانیم در این مرحله از کود ریز مغذی به صورت محلول پاشی مورد استفاده قرار دهیم تاثیر بسزایی در برداشت محصول در مرحله بعد خواهیم داشت. در واقع این مرحله پیشنیاز مرحله بعدی یعنی برداشت گیاه میباشد.

مرحله چهارم

رحله ۴ محله برداشت است و آخرین دوره کوددهی در طول دوره میباشد. عنصر پتاسیم عنصری است که در رنگ اندازی و درشت کردن و شیرین کردن محصول در گیاه کاربرد دارد.

عنصر پتاسیم در گیاه بسیار فعال می باشد و در شیره ی گیاهی جریان دارد زمان استفاده از کود پتاس بالا قبل از رنگ اندازی میوه ها در درختان میوه است و تا دو هفته قبل از برداشت کودهی ادامه دارد.

مرحله پنجم

در درختان میوه مرحله ۵ هم وجود دارد و آن محلول پاشی فروت ست است.

ما باید بعد از برداشت میوه و قبل از خزان درخت کود فروت ست را محلول پاشی کنیم تا قبل از اینکه درخت به خواب برود عناصر غذایی که برای سال بعد احتیاج دارد را در آن ذخیره کنیم.  

با اینکار ما از سال آوری هم جلوگیری میکنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )