آبیاری باغات در پاییز و زمستان

0

آبیاری باغات در پاییز و زمستان را جدی بگیرید. درختانی که در فصل پاییز و زمستان به خوبی آبیاری نمی‌شوند، اغلب تا بهار زنده نمی‌مانند یا هزینه‌های دیگری را به شما تحمیل می‌کنند. به همین دلیل باید به آبیاری درختان در پاییز و زمستان توجه بیشتری داشته باشید.

آبیاری درختان در پاییز

در پاییز نیاز آبی درختان متفاوت‌تر از فصول گرم سال است، اما این به معنی قطع آبیاری درختان در پاییز نیست. اگر خودسرانه آبیاری درختان را قطع کنید، منتظر تبعات جبران ناپذیر آن باشید.

قبول داریم که با شروع پاییز برگ‌های درختان می‌ریزد و اینطور به نظر می‌رسد که رشد آن‌ها متوقف شده است، اما جایی در دل خاک ریشه‌ها به فعالیت خود ادامه می‌دهند. رشد ریشه‌ها تا یخ زدن کامل زمین متوقف نمی‌شود و در تمام طول این مدت به خاکی مرطوب برای رشد نیاز دارند.

اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که در طول پاییز باران‌ها فراوانی می‌بارد، نیاز به آبیاری درختان در این فصل نیست نیست. برعکس، اگر در منطقه خشکی زندگی می‌کنید و خبری از باران‌های پاییزی نیست، حتما به فکر آبیاری درختان باشید. در این شرایط، آبیاری هفتگی درختان را به آبیاری یک هفته در میان یا ماهانه تغییر دهید.

آبیاری باغات در پاییز و زمستان

زمانی که به نحوه آبیاری باغات در پاییز و زمستان توجه کافی نشود، عوارض آن را در بهار یا تابستان نمایان می‌شود. حتی ممکن است که درخت با آمدن فصل بهار نشانه‌ای از کم آبی از خود نشان ندهد، اما با آمدن گرمای تابستان از پا در بیاید.

بهترین زمان قطع آبیاری درختان در پاییز

نحوه آبیاری درختان در پاییز و نگهداری درختان در این فصل، حکم مرگ و زندگی را برای درخت دارد. هرچه با دقت و وسواس بیشتری در این فصل از درختان نگهداری کنید، زمستان را با خیال راحت‌تری پشت سر خواهید گذاشت.

معمولا بهترین زمان قطع آبیاری در پاییز را با تغییر دمای هوا و خاک می‌سنجند. اگر دمای هوا و خاک به طور مداوم زیر ۴ درجه سانتی‌گراد است و دیگر خبر از افزایش دما نیست، آبیاری درختان را متوقف کنید. با این حال، ممکن است در منطقه‌ای زندگی کنید که زمین یخ نمی‌زند.

در این صورت آبیاری درختان در پاییز را قطع نکنید و در تمام زمستان مانند پاییز به آبیاری ادامه دهید.

مزایای آبیاری درختان در پاییز

درختانی که آب کافی در پاییز دریافت کرده باشند و به نحوه آبیاری آن‌ها توجه شده باشد، استرس کمتری را با آمدن زمستان تحمل می‌کنند. همین استرس‌ها می‌تواند بقای درخت در ماه‌های بعد را تهدید کند.

همچنین این درخت با قدرت بیشتری زمستان را پشت سر گذاشته و در بهار شاهد برگ و میوه‌های بیشتری در آن خواهید بود.

برخلاف این، درختانی که در پاییز به آبیاری آن‌ها بی‌توجهی شده باشد، معمولا با آمدن بهار و زمستان عوارض کم آبی زمستانی را نشان می‌دهند.

حالا ممکن است بعضی از درختان میوه ندهند یا بعضی دیگر خشک شوند. این عوارض بستگی به میزان آسیب به درخت دارد.

آبیاری درختان در زمستان

کم آبی زمستانی درختان یکی از پیامدهای بی‌توجهی به آبیاری درختان در زمستان است. اگرچه درختان در فصل زمستان به خواب می‌روند، اما نیاز آبی درختان که به خواب نمی‌رود!

آن‌ها با توجه به منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنند، نیاز آبی متفاوتی دارند. قطعا آبیاری درختان در مناطق گرم و خشک با آبیاری درختان در مناطق سردسیر متفاوت است.

اگر باغ شما در منطقه گرمسیر قرار دارد، ۲ بار در ماه آبیاری درختان در زمستان را انجام دهید. برعکس، اگر باغ شما در منطقه سردسیر قرار دارد، ۱ بار در ماه آبیاری درختان کفایت می‌کند.

این نحوه آبیاری در شرایط معمول است. توجه داشته باشید که در بارندگی‌های طولانی یا برف‌های سنگین، نیازی به رعایت این نحوه آبیاری در زمستان نیست.

تعیین بهترین زمان آبیاری در فصل زمستان

نگهداری درختان در زمستان به اصول و برنامه ریزی دقیق‌تری نیاز دارد. داشتن یک برنامه اصولی به شما کمک می‌کند تا بهتر از پس نگهداری از باغ بر بیایید. نکات زیر را برای آبیاری درختان در زمستان به خاطر بسپارید:

  • آبیاری را در یک روز گرم و دمای بالای ۴ درجه سانتی‌گراد انجام دهید.
  • خاک را چند بار امتحان کنید تا از یخ زده نبودن آن مطمئن شوید. خاک یخ زده را آبیاری نکنید.
  • آبیاری را در اواسط روز که دمای هوا بالاتر است انجام دهید.
  • درختان برگ‌دار به آب بیشتری نسبت به درختان بدون برگ نیاز دارند.

آبیاری در فصول سرد سال اقدامی حرفه‌ای و لازم در باغداری

درختان موجودات زنده‌ای هستند که در تمام طول مدت رشد به نگهداری و مراقبت نیاز دارند.

انتخاب خاک مناسب، کود دهی به‌موقع و آبیاری منظم از نیاز‌های اولیه هر درخت است و باید به آن‌ها توجه شود. حالا توجه به این نیاز‌ها در فصل‌های پاییز و زمستان که دمای هوا کاهش پیدا می‌کند، بیشتر می‌شود.

به همین دلیل، آگاهی از نحوه آبیاری باغات در پاییز و زمستان از اهمیت زیادی برخوردار است. اگر شما هم از آن دسته افرادی بوده‌اید که آبیاری در پاییز و زمستان را لازم نمی‌دانستید، امیدواریم با خواندن این مطلب به اهمیت آن پی برده باشید.

نکات این مقاله به خاطر بسپارید و با فرارسیدن فصول سرد سال اجرا کنید. پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را با دوستان باغدار خود به اشتراک گذارید تا آن‌ها نیز متوجه اهمیت این ماجرا شوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )