آسیب های متداول ادوات به خاک در کشاورزی

0

آسیب های متداول ادوات به خاک در کشاورزی به این صورت است که اگر در شرایطی که خاک مرطوب باشد و عملیات انجام شود، خاک فشرده می شود و این مشکل با افزایش رطوبت بیشتر می شود.

آسیب های متداول ادوات به خاک در کشاورزی

ادوات در توسعه کشاورزی نقشی بسیار اساسی داشته اند. مکانیزاسیون کشاورزی و استفاده از ادوات منجر می شود تاعملیات های مختلف کشاورزی خیلی سریع تر و همچنین با کیفیت بالاتر انجام بشود. بنابراین کشاورزان می توانند سطح بیشتری را به زیر کشت ببرند و هم درآمد بیشتری داشته باشند و بعلاوه غذای بیشتری برای جمعیت انبوه کره زمین تولید کنند. اما در کنار این مزایا، در صورتی که ادوات نامناسب انتخاب شوند و یا از هر یک از ادوات به درستی استفاده نشود، آسیب هایی را در پی دارد که یکی از متداول ترین آنها، آسیب هایی است که به خاک وارد می شود. در این مقاله به آسیب های متداول ادوات به خاک در کشاورزی پرداخته می شود.

آسیب های متداول ادوات به خاک در کشاورزی
آسیب های متداول ادوات به خاک در کشاورزی

فشردگی خاک

یکی از آسیب های متداول ادوات به خاک در کشاورزی، فشردگی خاک می باشد. دانشمندان می‌گویند تراکتورهای عظیم می‌توانند به یک پنجم زمین‌های جهان که برای کشت محصولات کشاورزی استفاده می‌شود آسیب بزنند. به گفته محققان در سوئد، وزن کمباین‌های مدرن، تراکتورها و سایر ماشین‌های کشاورزی خطر فشرده شدن خاک را به همراه دارد که منجر به سیل و برداشت ضعیف می‌شود.

مضرات فشردگی خاک

فشردگی خاک همچنین فضای خالی بین ذرات خاک را کاهش می دهد، بنابراین حرکت آب و هوا به خاک را محدود می کند، ظرفیت نگهداری آب توسط خاک را کاهش می دهد، رشد ریشه در مسیر چرخ ها و مناطق فشرده شده مشابه محدود می شود بنابراین جذب مواد غذایی توسط ریشه از خاک محدود شده و کودها چون در دسترس ریشه قرار نمی گیرند، اتلاف می شوند.

به طور خلاصه می توان گفت با فشرده شدن و نزدیک شدن ذرات خاک به همدیگر، آب و هوا به خوبی نمی توانند بین ذرات خاک حرکت کنند و در نتیجه مواد غذایی و کود را نمی توانند منتقل کرده و به ریشه گیاه به طور کامل برسانند.


از جمله دیگر مضرات فشردگی خاک کاهش کیفیت خاک، کاهش مواد غذایی خاک به وسیله رواناب می باشد سطح سفت خاک، منجر به نفوذ کمتر آب و جریان یافتن آن روی سطح خاک می شود و در نتیجه مواد غذایی موجود در خاک را هم شسته و با خود جا به جا می کند و به تدریج خاک فقیر می شود.

همچنین تبخیر آب را افزایش داده و فعالیت بیولوژیکی خاک را کاهش می دهد. با فشردگی لایه های زیرین خاک، آب پایین نمی رود و حالت خفگی برای خاک و ریشه و میکروارگانیسم ها به وجود می آید. همچنین آب چون بیشتر روی سطح می ماند جذب خاک کمتر می شود و تبخیر بیشتر.
از دیدگاه مصرف انرژی باید انرژی بیشتری صرف شخم خاکی کرد که قبلا فشرده شده است. همچنین کلوخه های بزرگ و سختی که شخم خاک فشرده ایجاد می کند، انرژی مصرفی بیشتر و تردد بیشتر ادوات را در خاکورزی ثانویه به دنبال خواهد داشت.

راهکارهای کاهش فشردگی خاک

برای کاهش فشردگی دو راهکار کلی می توان داشت؛ ۱- تردد کمتر و ۲- انتخاب ماشین مناسب و روش مناسب. تردد کمتر را می توان با استفاده کمتر از ادوات و یا ترکیب کردن ادوات با همدیگر بدست آورد.

یک نمونه ترکیب ادوات برای کاهش فشردگی خاک، چیزل یا چیزل مرکب می باشد که تا حدی خاکورزی اولیه و ثانویه را با هم انجام می دهد. انتخاب ماشین مناسب هم یک وجه دیگر از روش های کاهش فشردگی می باشد.

به طور مثال استفاده از گاوآهن برگرداندار یا گاوآهن یکطرفه یک ماشین غیر مناسب می باشد که لایه زیرین خود را فشرده می کند. استفاده از چیزل مرکب به جای گاوآهن و یا کاربرد زیرشکن در صورت فشرده شدن خاک توصیه می شود. به طور جزئی تر یک سری از عوامل دیگر در فشردگی خاک دخیل هستند که در ادامه اشاره می شود.

شما میتوانید برای استعلام قیمت و سفارش انواع ادوات کشاورزی با این شماره ها تماس حاصل فرمایید ۰۹۱۲۰۴۳۶۸۹۰-۰۹۱۹۵۹۰۰۹۵۲ یا از طریق فروشگاه اینترنتی شاپ ثمر اقدام نمایید.

علل فشردگی خاک

۱- وضعیت رطوبت- همانطور که بیان شد هر چه رطوبت بیشتر باشد فشردگی خاک حین استفاده از ادوات بیشتر می شود.
۲- نوع خاک – هر چه خاک رسی تر و سنگین تر باشد، فشردگی خاک بیشتر می شود. چون خاک رسی دارای اندازه ذرات کوچکتری نسبت به خاک شنی هستند و در نتیجه بیشتر در هم فرو می روند و فشرده می شوند.
۳- سطح تماس چرخ ها با خاک- هر چه سطح تماس کمتر باشد فشردگی بیشتر می شود. چون وزن یکسان بر سطح کمتر وارد می شود و چرخ ها بیشتر در خاک فرو می رود.
۴- وزن ماشین- وزن بیشتر ماشین هم مشخص است که یکی از دلایل اصلی فشردگی خاک می باشد.
۵- تعداد عبور و مرور- از متداول ترین عوامل فشردگی خاک می باشد که حتی اگر وزن تراکتور یا ادوات هم کم باشد با عبور و مرور زیاد، خاک را فشرده می کنند. اخیرا موضوعی تحت عنوان ترافیک در مزرعه مطرح شده است تا تراکتور در مراحل و ادوات مختلف فقط در یک مسیر مشخص و تکراری تردد نماید تا فقط همان مسیر فشرده شود و بقیه خاک معمولی و غیر فشرده بماند.
یکی از روش های مبارزه و از بین بردن فشردگی خاک استفاده از ادواتی مثل زیرشکن یا چیزل مرکب می باشد.

پودر شدن سطحی خاک و فرسایش ناشی از آن

یکی از عیوب دیگر و آسیب های متداول ادوات به خاک در کشاورزی پودر شدن سطحی خاک و فرسایش ناشی ا آن می باشد.

اگر چه انجام خاکورزی شدید و تنوع ادوات خاکورزی و به کارگیری مکرر آنها، جهت تهیه زمین برای خاکورزی در ابتدا به علت تهیه بستر مناسب برای جوانه زنی بذور و رشد ریشه ها باعث بهبود عملکرد می گردد .

ولی استقرار این کار و ادامه آن، علاوه بر افزایش هزینه ها، مسائل جانبی از جمله پودر شدن لایه سطحی، فشردگی لایه های زیرین و تجزیه و کاهش مواد آلی را به دنبال خواهد داشت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )