آبیاری نهال های تازه کاشته شده

0

آبیاری نهال های تازه کاشته شده و نحوه اصولی آبیاری و مراقبت از نهال ها را در این مقاله آشنا خواهید شد و از رابطه میزان آبیاری و تقویت ریشه ها آگاه می شوید.

آبیاری نهال های تازه کاشته شده

نهال ها به نسبت درختان بالغ به مراقبت بیشتری نیاز دارند، وقتی نهالی را در باغچه حیاط خود و یا باغ می کارید باید نکات آبیاری نهال بدانید و رعایت کنید تا از خشک شدن و یا غرقاب کردن آن جلوگیری کنید.

آب از ریشه جذب درخت می شود و چون معمولا ریشه تازه درآمده نهال ها کم جان و آسیب دیده و یا مستعد آسیب دیدگی هستند بنابراین باید طبق یک برنامه منظم آبیاری شوند تا ریشه ها بازسازی شده و در پای زمین سفت شوند.

آبیاری نهال های تازه کاشته شده

نکات مهم و اصولی آبیاری نهال های تازه کاشته شده

  • در هفته اول غرس نهال، هر روز به میزان بسیار کمی باید آبیاری شوند.
  • از هفته دوم به مدت یک ماه باید در هفته دو بار نهال آبیاری شود، البته در مناطقی که بارندگی زیاد است باید توجه کنید که بین دو آبیاری میزان بارندگی چقدر بوده است، اگر بارندگی در حدی بوده که ریشه ها را سیراب کند دفعات آبیاری کم تر می شود. لازم به ذکر است که نوع نهال میوه مورد نظر هم بسیار مهم می باشد چون میزان نیاز به آب نهال ها با هم متفاوت هستند.
  • بعد از گذشت یک تا یک ماه و نیم از کاشت نهال آبیاری را باید هفته ای یک بار و یا هر ۱۴ روز یک بار طبق برنامه ای مشخص انجام دهید، این برنامه آبیاری معمولا برای چند سال اول کاربرد خواهد داشت.
  • بهترین زمان برای آبیاری نهال بعد از ظهر دقیقا زمانی که گرما روز کاهش یافته است می باشد، زیرا در این وقت آب بلافاصله تبخیر نمی شود و ریشه ها فرصت دارند تا آب کافی و مورد نیاز خود را از خاک جذب کنند.

چه نهال هایی به آبیاری بیشتر نیاز دارند؟

شما قطعا برای تبدیل نهال به درختی سالم و پربار باید برای نحوه آبیاری آن به اندازه نهال در هنگام کاشت توجه داشته باشید.هرچه نهال در زمان کاشت بزرگ تر باشد دوره رشد و فرآیند بازسازی ریشه طولانی تر شده و آب بیشتری در زمان آبیاری نیاز دارد، بنابر این هنگامی که در حال برنامه ریزی برای آبیاری نهال خود هستید به اندازه نهال دقت کنید.

نکات محیطی موثر در میزان آبیاری نهال

  • یکی از نکات آبیاری نهال میزان زهکشی خاک است، اگر خاکی دارید که آب را طولانی مدت در خود نگه می دارد، مقدار آبیاری خود را کاهش دهید.
  • نکته مهم دیگر توجه به فصل های سرد و گرم و معتدل سال است، باید دقت کنید که فاصله بین دو آبیاری را با توجه به تغییرات آب و هوایی تنظیم کنید.
  • نکته ای که قبلا نیز به آن اشاره کردیم میزان بارندگی در منطقه ای است که نهال کاشته شده، اگر باران به میزان کافی خاک و ریشه نهال را سیراب کرده باشد، روز آبیاری را به نوبت بعدی موکول کرده و با این کار از پوسیدگی ریشه ها جلوگیری کنید.
  • عواملی مانند شرایط  وزش باد و همینطور دما در در میزان آبیاری نهال مهم هستند.

آیا مقدار آبیاری نهال در فصل های گرم و سرد متفاوت است؟

با توجه به شرایط آب و هوایی میزان آبیاری هم تغییر می کند.

آبیاری نهال ها در فصل تابستان

در طول فصل تابستان و در گرما آبیاری را به صبح و یا عصر موکول کنید تا آب تزریق شده به خاک به سرعت تبخیر نشود و ریشه آب مورد نیاز خود را جذب و تحویل درخت نماید.

آبیاری نهال ها در فصل زمستان

درست است که درختان در فصل زمستان به خواب می روند اما این به آن معنا نیست که رشد آن ها متوقف شده و نیازی به آب ندارند. شما باید در فصل سرما روز هایی را که روی زمین برفی وجود ندارد و سوز و سرما کمی کاهش یافته است نهال های خود را آبیاری کنید.

سایر مطالب:

آبیاری گیاهان تازه کاشته شده

همه چیز درباره آبیاری درخت فندق

بهترین برنامه ریزی برای آبیاری نهال های تازه کاشته شده

این را به خاطر داشته باشید شما هر چقدر که برنامه ریزی های دقیق و کاربردی داشته باشید باز هم نمی توانید همیشه طبق همان نهال خود را آبیاری کنید، کسب تجربه در این زمینه بیشتر از برنامه ریزی به شما برای زمان مناسب آبیاری کمک می کند.

در حالت کلی و باتوجه به آموزش هایی که در این مقاله درباره نکات آبیاری نهال به شما داده شد بهترین راه حل برای تعیین زمان آبیاری نهال تازه کاشته شده بررسی خاک آن است، شما باید مقدار رطوبت خاک را بررسی کرده و مراقب باشید خاک خشک و یا کاملا خیس نباشد چرا که خیس بودن و مرطوب بودن دو مقوله جدا از هم هستند.

در صورتی که مشاهده کردید سطح خاک خشک است آن را با ماله باغبانی تا عمق ۲ اینچ بررسی کنید و اگر تا عمق ۲ اینچ هم خشک بود پس نهال شما تشنه است و باید آبیاری صورت بگیرد اما اگر خاک رطوت داشت ریشه نهال در حال افزایش مقاومت خود و رشد است و احتیاجی به آب ندارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )