گل مینا یا گل ستاره ای

0

گل مینا یا گل ستاره ای گل های کوچکی هستند که رنگ های مختلفی دارند و شکوفه های آن ها بسیار جذاب می باشد. این گل ها مربوط به اروپای مرکزی می شوند و در اواخر تابستان با برگ های سبز آشکار می شود. اگر مکان مناسب و مراقبت خوبی از آن ها داشته باشید ، می توانید تا چند ماه از زیبایی این گل ها لذت ببرید.

گل مینا یا گل ستاره ای

گیاهی گلدار است که ارتفاع آن بین ۳۰ تا ۱۸۰ سانتی متر است و گل های ستاره ای شکل آن از بنفش تا سفید تا آبی متغیر است. این گیاه چند ساله بهتر است در بهار یا پاییز کاشته شود.

این گیاه همه کاره است: بسته به ارتفاع، برای حاشیه ها، باغ های صخره ای یا باغ های کوچک مناسب است. یک گیاه با ارزش برای زنبورها و پروانه ها است.

با وجود اینکه بیش از ۶۰۰ گونه از این گل وجود دارد، دو گونه که معمولاً در دنیای باغبانی خانگی بیشتر از آن ها استفاده می شود:  Symphyotrichum novae-angliaeو S. novi-belgii

چندین سال پیش، جنس Aster به چند جنس تقسیم شد. آستر اکنون بیشتر گل میناهای اروپایی و آسیایی را پوشش می دهد، در حالی که آنهایی که بومی آمریکای شمالی هستند اکنون متعلق به Symphyotrichum هستند.

گل مینا یا گل ستاره ای

محل مناسب برای گل مینا یا گل ستاره ای

یک مکان آفتابی بهترین جا برای گل مینای سفید چوبی است. صبح ها و عصرها باید نور کافی به این گل ها برسد تا بتواند گل های زیادی بدهد و البته که نباید آفتاب مستقیم وسط روز به آن بخورد زیرا چنانچه در نمناک اشاره کرده ایم گل های آن مراقبت در این حد بالایی در برابر نور شدید ظهر گاهی ندارند و عمر آن ها کوتاه می شود. انواع دیگری از این گل ها را نیز می توان در محلی قرار داد که نور جانبی به ان ها بتابد.

خاک مناسب گل مینای چوبی

گل مینای چوبی سفید باید در یک خاک غنی قرار بگیرد. خاک باغچه معمولی نیز برای آن کفایت می کند. اگر خاک آن پر از شن باشد، می توانید کمی کود نیز به ان اضافه کنید.

کاشت گل مینا یا گل ستاره ای

به گفته ی متخصصان در این زمینه بهترین زمان برای کاشت این گل اوایل بهار است، و مناسب ترین راه برای کاشت از طریق بذر گیاه است. بذر های گل مینا بایستی در عمق ۳ سانتیمتری از خاک بکارید. حداقل چهار ساعت در روز قرار گرفتن در برابر نور خورشید برای رشد این گیاه لازم است. این گیاه از انواع گیاهان سه ساله است و حدود سه یا چهار سال پس از کاشت اولیه گل می دهد.

فراموش نکنید که فاصله گل ها از یکدیگر باید ۳۰ سانتی متر باشد. این فاصله باعث می شود که جریان هوا به خوبی رد و بدل شود و در نتیجه خطر ابتلا به بیماری ها و عفونت های حشره ای کاسته شود. گیاهان جوانی که هنوز هم در حال رشد می باشند ، باید کمی جلوتر از بقیه قرار بگیرند. فاصله ۵۰ الی ۸۰ سانتی متری از یکدیگر برای این گیاهان پیشنهاد می شود.

نحوه آبیاری

گل مینا خشکی دائمی را تاب‌ نمی‌آورد. خاک همیشه باید نمناک باشد. اگر باران کمی ببارد، در تابستان گیاه باید مرتب آبیاری شود. از پایین ساقه آبیاری کنید تا برگ ها خیس نشوند.

کوددهی به گل مینا

در فصل بهار گل مینا را یک بار کود دهید. کمپوست به خاک اضافه کنید.

سایر مطالب:

گل شمعدانی و آشنایی با پرورش آن

گل ارکیده کاتلیا

هرس‌کردن

سرهای گل خشکیده را می‌توان به دقت برید. این کار باعث‌ می‌شود گل های جدید رشد کنند.

طرز تکثیر گل مینا

گل مینا را به روش هایی متفاوت می‌ توان تکثیر کرد.

۱.تکثیر از تقسیم ساقه

گل مینا را به راحتی می‌توان با قلمه‌ زنی تکثیر کرد. هر دو یا چهار سال، یک گیاه باید به دو یا چند گیاه جدید قلمه‌ زده‌ شود. این کار باعث جوانه‌ زنی دوباره گیاه می‌شود. قلمه‌ زنی را باید پس از گلدهی در اواخر پاییز یا ابتدای بهار انجام‌ داد. گل مینا را با چاقوی تیز و تمیز ببرید.

۲. تکثیر از طریق قلمه

برای تکثیر گل مینا از طریق قلمه‌ زنی، ابتدا یک جوانه را از گیاه مادر ببرید. این قلمه باید حدود ۱۰سانتیمتر باشد. شاخ‌ و‌ برگ را در یک سوم پایینی بریده و آن را در گلدانی حاوی کمپوست یا ترکیب خاک باغچه و شن قراردهید. برای بالا بردن رطوبت جهت رشد، باید یک بطری یا همچین چیزی روی گلدان قرار دهید.

۳. تکثیر از طریق بذر

بذر گل مینا را در بهار بیرون بپاشید. جوانه در دمای بین ۱۸ تا ۲۱ درجه سلسیوس در طول دو یا سه هفته رشد می‌‌کنند. دانه‌های رشد کرده را می‌توان بعداً بیرون برد.

بیماری‌های گیاه گل مینا یا گل ستاره ای

پژمردگی

رایج‌ ترین بیماری پژمردگی است. نشانه‌های این حمله به قرار زیرند:

  • برگ‌ها ناگهان خشک شده ور در نهایت می‌میرند. مهم نیست چقدر آبیاری شده‌ باشد.
  • ساقه‌ها قهوه‌ای می‌شوند.
  • لکه‌های قرمز ایجاد می‌شود.

این بیماری‌ها قارچی بوده و باعث‌ می‌شوند گیاه نتواند آب را دریافت‌ کند.

سفیدک سطحی

نقصان مراقبت اغلب باعث هجوم سفیدک سطحی می ‌شود. گیاهی که بیشتر در معرض این آفت است گل مینا است، چون مرتب نمناک است. نشانه‌ های بیماری به قرار زیر است:

  • بالای برگ نقطه‌های سفید یا طوسی می‌ زند
  • از نقطه‌ها پوششی بلغورمانند گسترش می‌ یابد که برگ‌ها، ساقه‌ها، گل‌ها و بوته‌ها را پوشانده
  • بخش‌های مورد حمله گیاه قهوه‌ای شده و می‌افتند
  • رشد گیاه کم می‌ شود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )