بذر یونجه ایتالیایی GEA و مقایسه با بذر یونجه های ایرانی

علوفه یونجه به دلیل خواص و ویژگیهای خاص خود در جیره دام همچون فیبر، پروتئین و عنصر مهمی همچون کلسیم یکی از علوفه های استراتژیک حوزه خوراک دام محسوب می شود

0

در این مقاله نویسنده قصد تعریف و تمجید از بذر یونجه خاصی در ایران را ندارد اما همچنان سعی دارد تا به شرح دلایل ضعف و قوت بذرهای یونجه موجود در بازار حال حاضر ایران با بذر یونجه ایتالیایی GEA بر اساس واقعیتهای کشت گزارش شده توسط کشاورزان بپردازد .

کیفیت یونجه و تاثیر آن بر میزان تولید

علوفه یونجه به دلیل خواص و ویژگیهای خاص خود در جیره دام همچون فیبر، آمینو اسیدهای مختلف و عنصر مهمی همچون کلسیم یکی از علوفه های استراتژیک حوزه خوراک دام محسوب می شود تا جایی که به اذعان متخصصین حوزه تغذیه دام ، جایگزینی یونجه به لحاظ ارزش غذایی و بهره وری تولید با سایر منابع فیبری مشکل و پر هزینه خواهد بود .

همین متخصصین تغذیه معیارهای علوفه یونجه مرغوب ( به لحاظ ظاهر ) را پر گل و برگ بودن، داشتن ساقه ها و شاخه های بلند ، ترد و متعدد نازک و علف هرز کم عنوان می کنند .

اما کدام بذر یونجه های موجود در بازار ایران میتوانند نیازهای واقعی دامدار را تامین کنند و ضمنا بالاترین تناژ‌ تولیدی را برای صرفه اقتصادی کشاورز داشته باشند ؟

درباره کیفیت بذر یونجه های محلی و بومی داخل کشور

اجازه بدهید در همین ابتدا بگوییم متاسفانه هیچ تحقیق قابل اتکا ، مستدل و علمی پژوهشی دقیقی درباره کیفیت بذر یونجه های محلی و بومی داخل کشور نشده و متاسفانه همین امر موجب نارضایتی بخش اعظم کشاورزان از کمیت و کیفیت تولید بذر یونجه های داخلی شده که سعی می شود به اختصار به بعضی از آنها پرداخته شود .

الف : مراکز اصلی استحصال و پکینگ بذر یونجه های بازار ایران در چهار استان خراسان رضوی ، اصفهان ، اردبیل و آذربایجان شرقی هستند که کمتر مرکز تحقیقاتی و ژنتیک گیاهی در کشور بر کار و کیفیت و خلوص محصول آنها نظارت میکنند .

ب: قریب به اتفاق بذور یونجه بازار ایران نه محصول مراکز گواهی دار معتبر بلکه حاصل بذر گیری یونجه های کشاورزان آن منطقه است که هیچ کدام هم به طور دقیق و مستند ،ارقام مورد کشت قرار گرفته خود را نمی شناسند .

ج : استحصال بذر یونجه خالص و با کیفیت مستلزم قرنطینه و رعایت شرایط خاص در مزرعه یونجه است ، حال سوال اینجاست در کدام یک از مزارع استحصال بذر ما اولین نکته قرنطینه یعنی فاصله حداقل ۱۵ تا ۲۰ کیلومتری از مزارع یونجه ارقام دیگر را رعایت میکنند ؟ این نکته کلیدی برای پیشگیری از تداخل ژنتیک و گرده افشانی بین گلهای ارقام مختلف و در نتیجه از بین رفتن خلوص کامل بذر یونجه است ؟

د : برخلاف معیارهای سخت گیرانه اداره استاندارد و مرکز تحقیقات نهال و بذر کشور در هنگام ورود بذور وارداتی برای تطابق ادعای کیفیت بذر با واقعیت ،سوال اینجاست کدام اداره تخصصی در کشور نظارت موشکافانه و دقیق بر کیفیت و خلوص بذر یونجه ایرانی را عهده دار است ؟

معرفی بعضی از بذور موجود در بازار کشور

در ادامه به معرفی بعضی از بذور موجود در بازار کشور و خصوصیات آنها می رسیم هر چند به لحاظ تغییرات اقلیم و شرایط آب و هوایی این معیارها و نتایج صرفا شخصی و قابل استناد علمی نیست .

۱- بذر یونجه رنجر آمریکایی :

گونه مادری بذر یونجه رنجر آمریکایی در نیمه دهه هشتاد توسط یکی از کشت و صنعتهای کشور وارد و مورد کشت قرار گرفت ، این بذر ابتدا تناژ بسیار بالا و کیفیت عالی تولیدی داشت اما در مراحل و سالهای بعد کیفیت اولیه را از دست داد و اقبال به آن از سوی کشاورزان کاهش یافت .

این گونه دارای برگهای کشیده و شاخه های پر برگ و بیشتر بومی مناطق معتدل به سمت خنک است ، تعداد چین ۷ تا ۸ چین در سال با فاصله ۲۵ تا ۳۰ روز به تناسب بار زمین و ارتفاع ۶۰ تا ۶۵ سانتی متر و تناژ تولیدی حدودا ۲۰۰۰ تا ۲۳۰۰ کیلوگرم یونجه خشک است .

مقدار بذر لازم برای کشت در هر هکتار بین ۷۰ تا ۱۰۰ کیلوگرم در هکتار

قیمت هر کیلو از این بذر بین ۶۵ الی ۷۵ هزار تومان در بازار متغییر است .

۲-بذر یونجه همدانی :

این بذر از باکیفیت ترین بذرهای بومی ایران است ، این بذر یونجه دارای برگهای پهن و مناسب اقلیم خنک و سرد ایران است . تعداد چین ۷ تا ۸ چین در سال با فاصله ۲۵ تا ۲۷ روز بسته به بار و قدرت زمین و ارتفاع ۷۵ تا ۸۵ سانتی متر و تناژ تولیدی ۲۵۰۰ تا ۲۷۵۰ کیلوگرم یونجه خشک به طور میانگین و نسبت برگ به ساقه و شاخه خوب ولی شاخه های فرعی متوسط توانسته است به طور نسبی رضایت کشاورز را برآورده نماید .

مقدار بذر لازم برای کشت در هر هکتار بین ۶۰ تا ۷۰ کیلوگرم در هکتار

قیمت هر کیلو به طور میانگین از ۸۰ تا ۹۰ هزار تومان.

۳- بذر یونجه بغدادی :

این بذر یونجه بومی مناطق گرمسیر و مناطق دارای بادهای فصلی است و مقاومت خوبی را نسبت به این شرایط از خود نشان میدهد . برای مناطقی همچون استان کرمان و سیستان و بلوچستان توصیه میشود . دارای برگهای کشیده و ریز و تناژی در حدود ۲۰۰۰ تا ۲۳۰۰ کیلو گرم در هکتار بوده و به طور نسبی دارای شاخه های متوسط و ضخیم هستند . معمولا دارای ارتفاع ۶۰ الی ۷۵ سانتی متر نسبت به بار زمین هستند .

مقدار بذر لازم برای کشت در هر هکتار بین ۷۰ تا ۱۰۰ کیلوگرم در هکتار

قیمت هر کیلو گرم به طور میانگین ۷۵ الی ۸۵ هزار تومان .

۴-بذر یونجه نیکشهری :

نوعی از بذر یونجه سازگار به آب و هوای خنک به سمت سردسیر ، نسبتا به سرما زدگی مقاوم ، دارای برگهای کشیده و شاخه های پر برگ و شاخه بندی های متعدد ، معمولا دارای ارتفاع ۶۰ تا ۷۵ سانتی متر بسته به بار و قدرت زمین بوده و تناژی در حدود ۲۳۰۰ تا ۲۶۰۰ کیلوگرم در هکتار را دارد .

مقدار بذر لازم برای کشت در هر هکتار بین ۶۵ تا ۸۰ کیلوگرم در هکتار

قیمت هر کیلوگرم به طور میانگین ۷۵ الی ۸۵ هزار تومان .

همانطور که ملاحظه شد در بالا به بررسی مهمترین و شاخص ترین خصوصیات ارقام بذر یونجه ایرانی پرداختیم حال قصد داریم در ادامه به معرفی تنها بذر یونجه خارجی غالب در ایران بپردازیم ، این بذر تقریبا تنها بذر یونجه خارجی در ایران است که از مبادی رسمی و پس از طی تشریفات قانونی و گواهی های لازم وارد کشور شده است ، در همین جا از شما دوستان و همکاران عزیز خواهشمند است برای تکمیل این متن ما را از نظرات سازنده خود محروم نفرمایید .

بذر یونجه ایتالیایی GEA :

این بذر یونجه با تولید ۴۸۰۰ کیلوگرم یونجه خشک در هکتار به هیولای تولید یونجه در ایران شهرت یافته است ، با توجه به این حجم تولید واقعا این صفت شایسته این محصول ایتالیایی است .

خلوص ۹۹ درصدی آن به همراه قوه نامیه ۹۷ درصدی ، مصرف بذر در هکتار را واقعا نسبت به بذور ایرانی متمایز میکند . مقدار توصیه شده بذر برای کاشت حدود ۶۰ الی ۶۵ کیلوگرم به صورت ضد عفونی شده است .

این بذر دارای شاخه های متعدد و برگ دهی فراوان نسبت به بذور ایرانی بخصوص رقم همدانی است که در لینک زیر قادر به رویت فیلم مقایسه این دو بذر هستید.

https://www.aparat.com/v/xvlrq

همچنین ارتفاع ۹۰ الی ۱۲۰ سانتی متری یونجه جیا آن را در زمره پایه بلندترین یونجه حال حاظر ایران قرار میدهد. فیلم این موضوع را در لینک زیر مشاهده کنید.

https://www.aparat.com/v/U43Ze

همچنین دوره درمانسی ۷ روزه این بذر نیز از خصوصیات منحصر بفرد آن محسوب می شود ، این موضوع به زبان ساده یعنی اگر بعد از کشت در پاییز یا هر زمان دیگری شوک سرمایی شدید به بذر کاشت شده وارد شد بذر به صورت هوشمند به تمام فعالیت رویشی خود به مدت یک هفته پایان داده و پس از این مدت مجددا رشد خود را آغاز میکند . این خاصیت تقریبا در بخش اعظمی از کل بذور ایرانی ناشناخته و بی بدلیل است .

قیمت بذر یونجه ایتالیایی GEA در بازار

قیمت بذر یونجه ایتالیایی GEA در حال حاضر از حدود ۲۱۵ تا ۲۲۵ هزار تومان در بازار ایران است .

حرف آخر

در پایان لازم به ذکر است که موضوع تامین علوفه مورد نیاز دام در کنار تامین نهاده از موضوعات استراتژیک حوزه امنیت غذایی محسوب شده و از اهمیت فوق العاده مهمی برخوردار است و توجه به این امر برای حفظ و پایداری تولید بر کسی پوشیده نبوده و نیست ، پس بر مسئولین امر واجب است با نگاهی ویژه به بحث تامین بذور پرتولید داخلی و خارجی بپردازند تا ضمن رونق یافتن سفره کشاورزان این مرز و بوم گامی موثر در خودکفایی محصولات لبنی و پروتئینی برداریم .

مجید ضیایی پرور

شما مخاطب عزیز برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص بذر یونجه جیا و سایر بذور یونجه در ایران می توانید با شماره های زیر در تماس باشید . ۰۹۱۲۰۴۳۶۸۹۰ -۰۹۱۹۵۹۰۰۹۵۲

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )