آفت لمبه گندم

0

آفت لمبه گندم trogoderma granarium (everts) یکی از مهم ترین آفات در محصولات انباری است و به عنوان یکی از صد آفت مهاجم جهانی به شمار می آید. این حشره به ترکیبات تنفسی مرسوم از جمله متیل بروماید و فسفین مقاوم شده است. اسانس های گیاهی به دلیل سازگاری بیشتر با محیط زیست می تواند جایگزین مناسبی برای ترکیبات تنفسی در کنترل آفات انباری باشد.

آفت لمبه گندم

این حشره از خانواده Dermestidae می باشد. لاروها معمولا از موادی که منشا حیوانی دارند استفاده می کنند. حشره لمبه گندم .Trogoderma granarium Everts این آفت بومی هندوستان و استرالیاست و به تدریج به سایر کشورها سرایت نموده است. در روی گندم، جو، ذرت، برنج و سایر دانه های غلات و دانه های روغنی ایجاد خسارت می کند. لاروها می توانند حتی یک سال بدون غذا زندگی کنند.

آفت لمبه گندم

مشخصات ظاهری لمبه گندم

حشره کامل سوسک کوچکی است به طول ۱/۵-۳ میلی متر به شکل بیضی کشیده و به رنگ قهوه ای مایل به قرمز و پوشیده از کرک های قهوه ای رنگ است. لارو پس از تفریخ به رنگ سفید و پوشیده از موهای قهوه ای رنگ و با سر سیاه رنگ است و موهای بدن در  دو اندازه کوتاه و بلند روی بدن را پوشانده اند.

سایر مطالب:

بیماری ویروسی کوتولگی گندم

بیماری سیاهک هندی گندم

زیست شناسی لمبه گندم

حشرات کامل لمبه گندم در حرارت های مساعد روی مواد غذائی تخم گذاری می کنند. در حرارت های ۳۰-۳۶ درجه طول دوره تخم گذاری ۵-۷ روز و تعداد تخم روزانه به ۱۸ عدد می رسد. دوره رشد جنینی و لاروی بستگی به درجه حرارت و رطوبت دارد و در شرایط مناسب لاروها ۳-۷ بار و در شرایط نامناسب ممکن است تا هر مرتبه تغییر جلد بدهند.

دوران تکاملی این حشره و حرارت اپتیمم ۳۲-۳۶ درجه سانتی گراد ۳۵ روز است. به طور کلی لاروهای این حشره در مقابل حرارت و سرما و گرسنگی مقاومت زیادی دارند. این حشره در هندوستان ۱۲ نسل درسال دارد. بدن لاروها از موهای متراکم پوشیده شده و لاروها به وسیله آخرین حلقه شکم که معمولا دارای یک جفت پیوست به نام Urogomphe می باشد مشخص می گردند.

خسارت

خسارت این آفت در انبارها عموماً در ۳۰ سانتی متری عمق غلات بوجود می آید و ۲۵۰ هزار لارو قادرند در ظرف یکماه یکصد کیلوگرم گندم را بخورند.

محصولات آفت زده بعلت آمیخته شدن با مدفوع، پوسته های لاروی و موهای کنده شده از بدن لاروها مرغوبیت خود را از دست می دهند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )