درباره بیماری لکه آجری بادام

0

بیماری لکه آجری بادام یکی از بیماری‌های خطرناک درخت بادام محسوب میشود. که با حمله و بروز خسارت در برگ درخت؛ عملیات فتوسنتز و در نهایت محصول دهی درختان را مورد تهدید قرار میدهد.

بیماری لکه آجری بادام

لکه آجری بادام یکی از بیماری‌های مهم برگ در اکثر مناطق به خصوص در حوزه مدیترانه و خاورمیانه میباشد. از این رو یکی از مهم ترین بیماری‌های بادام به حساب میاید.

نحوه خسارت

خسارات اصلی بیماری لکه آجری بادام فساد پهنک برگ در اثر وجود لکه اتفاق میوفتد. و همچنین خزان زودرس برگ در درختان مبتلا به این بیماری مشاهده میشود.

برگ‌ها در درختان مبتلا به این بیماری قادر به انجام صحیح عملیات فتوسنتز نبوده و در عملکرد آنها اختلالات جدی دیده میشود. به این ترتیب محصول دهی درخت نیز با کاهش روبرو خواهد شد.

علائم بیماری لکه آجری بادام

این بیماری روی برگ بادام نخست به صورت لکه های نامتقارن به رنگ سبز مایل به زرد ظاهر می شود. به مرور سبزینه برگ در محل لکه ها که معمولاً زاویه دار و با حاشیه مشخص هستند به رنگ زرد درمی آید.

به تدریج رنگ لکه ها از زرد به نارنجی و سپس به رنگ قرمز آجری تغییر پیدا می کند.

دراین هنگام بافت برگ در محل لکه ها ضخیم شده، به سمت سطح زیرین برگ برجسته شده و در سطح بالایی برگ فرو رفتگی بوجود می آید.

قطر برگ در محل لکه ها کلفت تر شده و گاه به ٢ تا ٣ برابر ضخامت برگ سالم می رسد. اواخر فصل تابستان، رنگ لکه های برگ کاملاً قهوه ای و سپس تیره شده، بافت برگ در این قسمت ها مرده و خشک می شود.

گاه به علت پیوستن تعدادی از این لکه ها، تمام پهنک برگ فاسد شده و برگ می ریزد. ریزش برگ های به شدت آلوده و لکه دار، از تابستان شروع شده و تا اواسط پاییز ادامه می یابد.

عامل بیماری، نحوه انتشار و چرخه زیستی لکه آجری بادام

 قارچ عامل بیماری گیاهی لکه آجری بادام Polystigma amygdalinum نامیده می شود. قارچ های جنسPolystigma روی آلو و گوجه نیز ایجاد لکه های قرمز می کند.

همچنین قارچ عامل بیماری در برگ های آلوده ریخته شده روی زمین زمستان گذرانی می کند. از اوایل تا اواسط بهار در شرایط مرطوب و بارانی، اندام های رویشی قارچ به برگ ها انتقال پیدا کرده و آلودگی شروع می شود.

این بیماری تک چرخه ای است.

سایر مطالب:

همه چیز درباره مهمترین آفات درختان بادام

بیماری پیچیدگی برگ بادام

 راه های پیشگیری و کنترل بیماری لکه آجری بادام

  • جمع آوری برگ های ریخته شده در سطح خاک و سوزاندن آن ها در اواخر پاییز.
  • شخم زدن باغ قبل از بازشدن جوانه ها، خاک عمق زمین که عاری از عامل بیماری است را به سطح آورده و برگ های آلوده را دفن می کند.
  • درختان را باید ۲ تا ۳ بار سمپاشی کرد . ابتدا زمانی که گلبرگ های درخت می ریزند، بار دوم ۱۵ روز بعد و در صورتی که شرایط جوی برای وقوع آلودگی و خروج آسکوسپور ها مناسب باشد سمپاشی سوم به فاصله ی ۱۵ روز پس از سمپاشی دوم انجام می شود.

برای سم پاشی می توان از قارچ کش های مسی( مثل کاسید، کوپر اویت و مخلوط بردو) بهره گرفت. زینب هم به نسیت ۲ تا ۳ در هزار مؤثر است. تریفورین با نام تجاری ساپرول به نسبت ۳ در هزار در کنترل این بیماری بسیار مؤثر است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )