دلایل میوه ندادن درخت انگور

1

دلایل زیادی برای مشکل میوه ندادن درخت انگور و یا باروری نامناسب درخت انگور می‌توان بیان کرد. در این نوشته قصد داریم تا دلایل مهم و اساسی این مشکل را بیان کرده و کشاورزان عزیز را بیشتر با این موضوع آشنا کنیم.

میوه ندادن درخت انگور

رایج ترین سوال کشاورزانی که نسبت به کشت درخت انگور اقدام کرده اند. این است که چرا درختان ما میوه نمی دهند (میوه ندادن درخت انگور  ) و یا میوه ی کمی تولید می کنند؟

پاسخ به این سوال کمی مشکل است زیرا دلایل زیادی باعث میوه ندادن یک درخت می شود .

در این قسمت مهم ترین دلایل را بررسی و به راه حل های مفیدی جهت افزایش میوه دهی انگور می پردازیم.

میوه ندادن درخت انگور

مهم ترین دلایل میوه ندادن درخت انگور

عدم نور مناسب

انگور نیاز شدیدی به نور دارد که این نیاز مهم برای آغاز خوشه‌های گل داخل جوانه است. هنگامی که شما به شاخه‌های سبز انگور نگاه می‌کنید، صدها جوانه که بین برگ و ساقه دیده می‌شوند مشاهده خواهید کرد.

جوانه انگور درواقع یک جوانه ترکیبی است. جوانه اولیه، ثانویه و ثالثیه در کنار یکدیگر قرار دارد. به‌طورکلی جوانه اولیه حاوی برگ و دستک اولیه است که به ترتیب ۶ تا ۱۰ برگ و دو دستک را تولید می‌کنند.

اگر جوانه اولیه در بهار به یک ساقه جدید تبدیل شود، جوانه‌های ثانویه و ثالثیه کوچک باقی می‌مانند. هر چیزی که سبب عدم رشد و یا مرگ جوانه اولیه می‌شود، همان چیزی است که ما آن را نکروز اولیه جوانه (مرگ سلول‌های جوانه) می‌نامیم و تا حد زیادی تحت تأثیر تعداد انگورهایی است که درخت شما تولید خواهد کرد.

بنابراین اگر درخت انگور شما در سایه رشد می‌کند، یا بیش‌ازحد فشرده است و هیچ نور خورشید نمی‌تواند به سایه‌انداز درخت نفوذ کند، پس در سال آینده محصول کمتری خواهد داد.

به همین دلیل است که همیشه بر روی مدیریت مناسب باغچه و انتخاب نقطه مناسب برای رشد تأکید می‌شود.

مطالب مرتبط:

بیماری برگ بادبزنی انگور

هرس نامناسب و نادرست

همان‌طور که نفوذ مناسب نور خورشید به انگور اهمیت دارد. به یاد داشته باشید، میوه و تنوع گونه‌ها متفاوت است. جوانه‌ها در واریته Crimson، خوشه‌های گل را از چهارم به بعد (شروع به شمارش از پایه ساقه) آغاز می‌کنند.

اگر ساقه حاوی جوانه‌های خفته را به ۲ یا ۳ جوانه کاهش دهید، شما بیشترین قسمت ساقه که میوه‌های زیادی می‌دهد را قطع کرده‌اید.

مشاهده شده بسیاری از تولیدکنندگان انگور تقریباً تمام ساقه‌های حاصل از فصل گذشته رشد را از بین می‌برد.

بنابراین به یاد داشته باشید، بدون برنامه‌ریزی کردن عملیات هرس و با هرس غیراصولی به‌سادگی، اندازه محصول را کاهش می‌دهید.

رشد بیش‌ازحد و باروری زیاد

بارور شدن زیاد و یا رشد بیش‌ازحد درخت باعث مشکلاتی در مرحله شکوفه دهی می‌شود. درست مثل هر گیاه گل‌دار دیگری، انگور نیز گل‌هایی را برای گرده‌افشانی تولیدمثل و بقا تولید می‌کند.

اگر درخت انگور شما بیش‌ازحد قوی رشد می‌کند، این پیام را دریافت می‌کند، خوب، من خوب کار می‌کنم. بنابراین نیازی به انگور بیش‌ازحد وجود ندارد.

بنابراین درخت شروع به ریزش گل‌ها می‌کند تا سبک‌تر شود. مشکل دیگر با انگوری که در حال رشد بیش‌ازحد است، نفوذ نور خورشید است که در بالا ذکر شد.

بیماری‌های مختلف

نه‌تنها بیماری‌هایی مثل سفیدک پودری و بوترایتس botrytis به خوشه‌های گل حمله می‌کنند، بلکه کنه‌ها نیز سبب از بین رفتن جوانه‌ها می‌شوند.

کنه‌های زنگاری با تغذیه از بافت داخلی جوانه، به خوشه‌های کوچک گل داخل جوانه صدمه می‌زنند.

استفاده از اسید جیبرلیک (GA3)

اسید جیبرلیک به‌طور طبیعی هورمون رشد گیاهان را تولید می‌کند که بر تقسیم سلولی و طویل شدن سلول‌ها در ساقه و برگ تأثیر می‌گذارد.

تولیدکنندگان انگور تجاری از GA3 برای افزایش اندازه حبه‌ها و همچنین برای جداسازی خوشه‌ها در گونه‌هایی مانند Thompson Seedless، Flame Seedless و بسیاری دیگر استفاده می‌کنند.

متأسفانه GA3 سبب کاهش میوه دهی انگور می‌شود، بنابراین استفاده مناسب از این محصول از اهمیت زیادی برخوردار است.

انگور جنس نر

اکثر انواع انگورهای تجارتی که امروزه رشد می‌کنند، گل‌های نر و ماده تولید می‌کنند. بنابراین هیچ گرده‌افشانی متقابل لازم نیست.

بااین‌حال برخی از گونه‌های انگور مانند vitis Reparia، تنها تولید گل نر می‌کنند که برای تولیدکننده انگور به‌طور متوسط، در طول گلدهی امیدوارکننده است. به‌طوری که هزاران خوشه گل را تولید می‌کند.

اما این گل هرگز انگور تولید نخواهد کرد، فقط سقوط خواهد کرد.

برخی از پرورش‌دهندگان این انگورها را به افرادی می‌فروشند که تنها پوشش گیاه از لحاظ زیبایی برای آن‌ها مهم است. نه برای این‌که این درختان تولید میوه کنند.

اگر شما یک خانه با یک درخت انگور در یک حیاط یا حصار خریداری کردید و مشاهده کردید که انگور تولید نمی‌کند، پس احتمال دارد که این انگور از نوع نر باشد.

1 نظر
  1. ر.ر.ب می گوید

    ممنون از اطلاع رسانی شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )