بیماری شانکر نکتریا درختان و راههای مدیریت و پیشگیری

0

بیماری شانکر نکتریا موجب خشک شدن درختان جوان و شاخه های درختان مسن می شود. نشانه های این بیماری بیشتر در محل گره ها و زوایای شاخه ها بروز پیدا می کند.

این بیماری روی شاخه های جوان به صورت نواحی فرورفته و بیضوی کشیده نمایان می شود.

بیماری شانکر نکتریا

بنابراین بیماری شانکر نکتریا نوعی عفونت قارچی در درختان است. پاتوژنی معروف به نکتریا به زخم‌های تازه و مناطق آسیب‌دیده پوست و چوب حمله می‌کند. 

اگر درختی سالم باشد، معمولاً می‌تواند عفونت را ترمیم کند و با تشکیل پینه، بهبودی حاصل می‌شود. درختان ضعیف‌تر ممکن است کمربندی۱ شوند و نهایتاً بمیرند. 

در این مقاله، علائم شانکر نکتریا را ذکر خواهیم کرد، خواهیم گفت چگونه از آن پیشگیری کنیم و در صورت مشاهده‌ی علائم آن چه اقداماتی انجام دهیم.

بیماری شانکر نکتریا

عامل بیماری شانکر نکتریا

عامل ایجاد بیماری شانکر نکتریا یکی از چندین گونه‌ی قارچی نکتریا است. این قارچ‌ها فرصت‌طلب هستند و نقاط ضعف درختان را هدف قرار می‌دهند. 

این نقاط ضعف می‌تواند آسیب‌، هرس‌شدن، آسیب ریشه، یخ‌زدگی، هجوم آفات و بیماری‌ها باشد. هر درخت آسیب‌دیده‌ای مستعد ابتلا به این پاتوژن و بیماری ناشی از آن خواهد بود.

علائم شانکر نکتریا

علامت مشخصه‌ی شانکر نکتریا ایجاد شانکرها، زخم‌های روی شاخه‌، ساقه‌ و تنه‌ است. این زخم‌ها شبیه به مناطق فرورفته هستند. 

این مناطق فرورفته ممکن است تغییر رنگ نیز بدهند. تا زمان بروز علائم دیگر بیماری، شاید به وجود شانکر پی‌برده نشود. ان علائم شامل شاخه‌ها و تنه‌ی کمربندی‌شده، شاخه‌های مرده‌ای که دیگر در بهار برگ نمی‌دهند و پژمرده‌شدن شاخه‌ها می‌باشد.

شاید اجسام میوه‌ای این نوع قارچ را نیز مشاهده کنید. آنها معمولاً در ماه‌های بهار و تابستان ظاهر می‌شوند و اجسام کُره‌ای شکل نارنجی یا قرمز رنگ بسیار کوچکی هستند. 

در نهایت این اجسام میوه‌ای، رنگ روشن‌تری می‌یابند و هاگ‌های سفید روی سطح( تنه یا شاخه‌ی درخت) رشد خواهند کرد.

درمان شانکر نکتریا

درختان مسن‌ به‌ندرت در اثر نکتریا از بین خواهند رفت. بیشتر آنها قادر به دفع قارچ و تشکیل پینه‌های مشخص هستند. 

درختان مسن‌ و ناسالم ممکن است آسیب‌پذیر باشند، اما معمولاً درختان جوان‌تر، به‌ویژه درخت‌هایی که به تازگی پیوند شده‌اند، در صورت آلودگی با این قارچ ممکن است از بین بروند.

هیچ درمانی برای شانکر نکتریا وجود ندارد، بنابراین باید اقدامات لازم را برای جلوگیری از تأثیر آن بر درختان جوان و آسیب پذیر انجام داد. 

صدمات ناشی از هرس‌کردن می‌تواند منبع اصلی عفونت باشد، بنابراین از هرس درختان در پاییز، به‌خصوص در شرایط مرطوب خودداری کنید. هرس‌کردن را به زمانی موکول کنید که هوا خشک باشد. 

اقدام بعدی نیز بریدن شاخه‌ها یا ساقه‌های آلوده به قارچ است.

سایر مطالب:

بیماری گیاهی شانکر باکتریایی مرکبات

بیماری شانکر سیتوسپورایی هلو ،علایم و کنترل آن

آسیب ناشی از یخ‌زدگی نیز می‌تواند درختان را آلوده کند. برای درختان جوان پیوندی، محافظت در برابر یخ‌زدگی می‌تواند از ابتلای آنها به این بیماری پیشگیری کند. 

از واردآمدن سایر انواع آسیب‌ها به درختان پیشگیری کنید و درختان را سالم نگاه دارید تا خطرات ناشی از عفونت نکتریا به حداقل برسد. 

یعنی در استفاده از ماشین چمن‌زنی در اطراف درختان دقت کنید، از آلودگی درختان با آفات جلوگیری یا آن را مدیریت کنید و آب و موادمغذی کافی در اختیار درختان خود قرار دهید.

همانند آسیب آفتی به نام Twig girdlers ، قطعاتی از پوست شاخه و تنه همانند یک کمربند از آن جدا می‌شوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )