بیماری پوسیدگی ریشه و طوقه در هسته داران

0

بیماری پوسیدگی ریشه و طوقه در هسته داران یا پوسیدگی فیتوفتورایی باعث آسیب به بسیاری از محصولات کشاورزی می شود. درختان سیب، هلو، زردآلو، گلابی و گیلاس جزو حساس ترین درختان دانه دار و هسته دار نسبت به این بیماری می باشند. میزان خسارت بیماری روی درختان جوان بسیار بیشتر از درختان مسن می باشد.

بیماری پوسیدگی ریشه و طوقه در هسته داران

پوسیدگی فیتوفتورایی طوقه و ریشه در بیشتر کشورهای میوه خیز جهان در باغ های میوه های دانه دار،هسته دار و خشکباری مخصوصا پسته،گردو و بادام شیوع دارد و خسارت هنگفتی به آنها وارد می سازد.

نشانه ها روی اندام های هوایی،ضعف عمومی و کم برگ شدن درختان و پدیدار شدن زردی خفیف در برگها هستند. پوست طوقه و گاهی بخشی از بن تنه ترک می خورد بافت زیر پوست بن تنه در محل شانکر به رنگ قهوه ای مایل به سیاه در می آید. ریشه های اصلی و فرعی تیره رنگ شده بعدا بر اثر فعالیت دیگر میکرو ارگانیزم ها به رنگ سیاه در می آیند درختهای بیمار ممکن است خشک شوند .

بیماری پوسیدگی ریشه و طوقه در هسته داران

علایم بیماری پوسیدگی ریشه و طوقه در هسته داران

درختان مبتلا در هر سن و سالی که باشند نهایتا خشک شده و چنانچه با بیل خاک اطراف طوقه عقب زده شود، کپک سفید و خاکستری رنگی در سطح پوست طوقه و ریشه دیده می شود که همان عامل بیماری است. ریشه های نازک و فرعی زودتر فاسد شده و نهال ها و درختان مبتلا را راحت تر از خاک می توان بیرون کشید.

تصویر زیر رشته های خاکستری رنگ قارچ روی طوقه را نشان می دهد.

عامل بیماری پوسیدگی ریشه و طوقه در هسته داران

عامل این پوسیدگی، قارچی است که ما در اصطلاح علمی به آن قارچ رزلینیا ( Rosellinia necatrix ) می گوییم. رشته های این قارچ ابتدا به صورت سفید رنگ در سطح ریشه ظاهر شده و به تدریج خاکستری رنگ و تیره می شود و اگر آن ها را زیر میکروسکوپ قرار دهیم به شکل لوله لامپائی دیده می شوند.

این رشته ها در خاک رشد و پیشرفت نموده و خود را از درختان مبتلا به درختان سالم می رسانند. تصویر زیر درخت گلابی مبتلا که برگ های آن خزان و میوه ها هنوز روی آن باقی مانده است.

سایر مطالب:

بیماری شانکر باکتریای گیلاس ،علایم و کنترل آن

کنه زنگ مرکبات یا کنه نقره ای

مبارزه با پوسیدگی ریشه درختان میوه

اقداماتی را که در کنترل بیماری موثرند می توان به شرح زیر خلاصه کرد:

  • به حداقل رساندن مدت اشباع خاک باغ،به ویژه درقسمت نزدیک به سیستم ریشه.
  • احداث باغ در زمین هایی بدون زه آب و نیز زهکشی و تهویه ی خاک های زه آب دار و مرطوب باغ های احداث شده.
  • کاشت درختان روی خاک پشته های کم ارتفاع به گونه ای که هنگام آبیاری،آب،اطراف تنه و طوقه ی درختان را فرانگیرد.
  • استفاده از پایه های متحمل در درختهای پیوندی .
  • استفاده از قارچ کش های سیستمیک، مانند فوزتیل آلومنیوم تا اندازه ای در جلوگیری از پیدایش بیماری و کنترل آن در درختان بیمار موثر است .توضیح اینکه این قارچ کش خاصیت پیشگیری ندارد یعنی در زمان حضور عامل بیماری بر آن اثر کرده،آن را از بین می برد.برای این منظور می توان حدود۱۲۰ گرم گرانول ۱۵% فوزتیل آلومنیوم را به شعاع ۵/۱ متر پیرامون تنه ی هر درخت پاشید و با بیل خاک را شخم زد تا گرانول سم به زیر خاک منتقل شود و سپس درختان تیمار شده را آبیاری کرد.تیمار درختان با آلیت باید ۴دفعه در سال ،۳ دفعه در بهار به فاصله ی یک ماه و دفعه ی چهارم در پاییز تکرار شود.
  • تراشیدن قسمت های پوسیده و عفونی تنه ،طوقه و ریشه ها و انهدام بقایای تراشیده شده و اندودن محل ها ی تراشیده شده با مایعی غلیظ محتوی پودر وتابل ۸۰% آلیت، پودر تالک و آب ،جلوگیری از آب گرفتگی و خیس شدن قسمت های عفونی شده ، توسعه ی بیماری را در درختان بیمار کاهش داده، مرگ آنها را به تاخیرمی اندازد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )