بیماری سفیدک پودری کاهو

0

بیماری سفیدک پودری کاهو یکی از بیماری‌های گیاهی شایع کاهو، به خصوص ارقام گلخانه ای است. عامل این بیماری به گیاهان مختلفی از جمله هندوانه، طالبی، آفتابگردان، کوکب، گل آهار و … آسیب می‌رساند.

بیماری سفیدک پودری کاهو

بیماری گیاهی سفیدک پودری در مناطق خنک و مرطوب با سرعت بالایی رشد می‌کند. عامل بیماری گیاهی سفیدک داخلی کاهو، تنها باعث آلودگی این محصول می‌شود.

بیماری سفیدک پودری کاهو

علایم بیماری

این بیماری باعث زرد شدن برگ می شود، زیرا لکه‌ها محدود به رگ هستند. روی ارقام بنفش لکه‌های اولیه ممکن است خاکستری تر و خیس به نظر برسند. در شرایط مرطوب، هاگ بندی زمانی شکل می گیرد که قارچ ها از روزنه ها بیرون می آیند و به صورت لکه‌های سفید ظاهر، همانند کپک‌ها، قارچ را تولید می‌کنند.

معمولاً هاگ ها در قسمت زیرین برگ شکل می‌گیرد اما ممکن است در سطح بالای برگ نیز مشاهده شود. سپس این لکه‌ها به صورت برآمدگی یا قهوه‌ای و لکه دار شدن بافت می‌شوند. برگ‌های قدیمی نزدیک به زمین معمولاً اولین برگ هایی هستند که علائم آن را نشان می‌دهند.

سایر مطالب:

آفات و بیماری های کاهو

بیماری ویروس موزاییک کاهو

عامل بیماری سفیدک پودری کاهو

عامل بیماری گیاهی سفیدک پودری کاهو، قارچ Golovinomyces Cichoracearum است.

گسترش بیماری

رطوبت بالا، شرایط خنک و رطوبت روی برگها لازم است تا عامل بیماری زا، کاهو را آلوده کند و باعث ایجاد علائم شود. هاگ در اثر وزش باد پراکنده است. کاهو کشت شده میزبان اصلی است، اما در گیاهان دیگر نیز مشاهده شده است. قارچ برای زنده ماندن باید بافت میزبان جدید را آلوده کند.

قارچ روی اپیدرم میزبان رشد می کند و به عمق بافت گیاهان نفوذ نمی کند. رشد به دلیل شرایط گرم و نسبتاً خشک است این حال، برای ایجاد بیماری مقداری رطوبت نسبی لازم است. در چنین شرایطی، قارچ می تواند میلیون‌ها هاگ در سطح برگ ایجاد کند.

کنترل بیماری بیماری سفیدک پودری کاهو

  • کاشت انواع مقاوم موثرترین و راهبرد پیشگیری از کپک کاهو است.
  • بلافاصله پس از برداشت محصول، بقایای محصول را از بین ببرید.
  • خرید بذر مقاوم و با کیفیت
  • کاهش رطوبت برگ با استفاده از آبیاری قطره‌ای، افزایش فاصله کاشت، جهت‌گیری ردیف‌ها به موازات جهت باد، کنترل علف‌های هرز و غیره
  • برای از بین بردن هوای مرطوب گلخانه‌ها

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )