بیماری ویروس موزاییک کاهو

0

بیماری ویروس موزاییک کاهو در سالهای اخیر علائم بیماری ویروسی شامل موزاییک، زردی، بدشکلی و کوتولگی درسطح وسیعی ازمزارع کاهو شایع شده است. ویروس موزاییک کاهو (lettuce mosaic virus (LMV از بیماریهای مخرب و مهم اقتصادی است که متعلق به جنس Potyvirus و خانواده Potyviridea می باشد

بیماری ویروس موزاییک کاهو

روی گیاهان جوان ، برگها پیچ خورده و تا حدودی تا می شوند و رشدشان کند میشود. هنگامی که گیاهان بالغ آلوده می شوند ، لکه های زرد و سبزروی برگهای پیرتر رشد می کنند و برگهای بزرگ نزدیک سرکاهو ممکن است پیچ خورده شود. رشد جدید متوقف و یا کند میشود.

بیماری ویروس موزاییک کاهو

عامل بیماری

ویروس موزاییک کاهو lettuce mosaic virus (LMV) از بیماری های مخرب و مهم اقتصادی است که متعلق به جنس Potyvirus و خانواده Potyviridea می‌باشد. ویروس به صورت مکانیکی منتقل می شود. ویروس بذرزاد بوده و توسط شته به صورت ناپایا منتقل می شود.

علایم بیماری ویروس موزاییک کاهو

گیاهان جوان که از بذر آلوده تولید شده‌اند شدیدا کوتوله باقی می مانند. برگ‌های اولیه حقیقی، شکل نامنظم پیدا می کنند این علایم با حالت موزاییک شدید همراه می‌باشد. حاشیه برگ‌ها ناهموار شده و همزمان با رشد گیاه، برگها بد شکل می‌شوند.

در گیاهان مسن ممکن است لکه‌های سبز روشن تا زرد ظاهر شده و گاهی علایم بیماری محو گردند. برگ‌های خارجی به طرف پایین پیچیده می‌شوند. روی گیاهان جوان، برگ‌ها پیچ خورده و تا حدودی تا می شوند و رشدشان کند می‌شود. گیاهانی که در ابتدای دوره رشد آلوده می‌شوند، بذر تولید نمی‌کنند.

خسارت بیماری

مانند سایر ویروس های گیاهی ، ویروس موزائیک کاهو با سیگنال ژنتیکی در گیاه دخالت می کند. برگهای خسارت دیده توسط ویروس نمی توانند به طور عادی کار کنند

اگر الودگی در اخرین مراحل رشد کاهو صورت گیرد،علایم حاصل از الودگی ویروس در گیاه چندان بارز نیست و برگها به طور طبیعی رشد کرده و برگهای مرکزی کوچکتر می مانند.درجه حرارت محیط رویشی در آلودگی تاثیر می گذارد به طوری که گرمای بالاتر از ۳۰ درجه ی سانتیگراد ویروس را نهان و یا غیر فعال می سازدو علایم ویروسی نمایان نمی گردد.

سایر مطالب:

بیماری سوختگی انتهایی کاهو 

شرایط گسترش بیماری

اگر آلودگی در آخرین مراحل رشد کاهو صورت گیرد، علایم حاصل از آلودگی ویروس در گیاه چندان بارز نیست و برگ‌ها به طور طبیعی رشد کرده و برگ‌های مرکزی کوچک‌تر می ‌مانند. درجه حرارت محیط رویشی در آلودگی تاثیر می‌گذارد به طوری که گرمای بالاتر از ۳۰ درجه‌ی سانتیگراد ویروس را نهان و یا غیر فعال می‌سازد و علایم ویروسی نمایان نمی‌گردد.

راه‌های کنترل بیماری ویروس موزاییک کاهو

  • استفاده از بذر سالم
  • استفاده ازارقام مقاوم به ویروس
  • استفاده منظم از شته کش‌ها در اوایل دوره رشد کاهو
  • انهدام علفهای هرز در مجاورت خانه کاهو و اطراف مزرعه
  • شخم بلافاصله بعد از برداشت کاهو

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )