آفت نقاط سیاه کلم (لکه فلفل) 

0

آفت نقاط سیاه کلم (لکه فلفل) با شدت های مختلفی بر روی برگ های خارجی قسمت head کلم رخ می‌دهد، اما اغلب به قسمت درونی هم کشیده می‌‌شود. علائم می تواند در مزرعه یا پس از برداشت ظاهر گردد.

عامل بیماری

علت دقیق ایجاد لکه فلفل مشخص نیست. با این حال، به احتمال زیاد ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی است. هیچ عامل بیماری زایی به طور مداوم در ارتباط با این اختلال شناسایی نشده است.

آفت نقاط سیاه کلم (لکه فلفل) 

علایم آفت نقاط سیاه کلم (لکه فلفل) 

ایجاد نقاط سیاه رنگ در قسمت تیغه کلم از علائم این عارضه است. میزان بالای استفاده از کودهای نیتروژن و فسفرممکن است نقش کلیدی در ایجاد این اختلال ایفا کند. میزان بالای کود نیتروژن ممکن است این اختلال را بدتر کند (تراکم بیشتر لکه ها با همان اندازه)، به ویژه هنگامی که از نیترات آمونیوم استفاده می شود.

نیترات در قسمت های میانی متمرکز شده و از آن برای سنتز اسید آمینه در تیغه برگ استفاده می شود. با این حال ، اگر نیترات به دلیل نیترات بیش از حد یا هوای ابری به اندازه کافی سریع به اسید آمینه تبدیل نشود. نیتریت به عنوان یک واسطه در قسمت های میانی تجمع می یابد، که منجر به رشد نقاط سیاه رنگ می شود.

اطراف رگبرگ میانی به نظر می‌رسد که فلفل سیاه پاشیده شده است به همین دلیل به آن Pepper spot گویند.

سایر مطالب:

آفت بید کلم یا پروانه پشت الماسی
بیماری زردشدن بوته کلم یا پژمردگی فوزاریومی
بیماری سفیدک داخلی گل کلم یا دروغین ،علایم و کنترل آن

شرایط گسترش آفت نقاط سیاه کلم (لکه فلفل) 

شرایطی که ممکن است بر بروز لکه فلفل تأثیر بگذارد شامل دمای هوا، سطح کم نور، سطح مواد مغذی خاک و شرایط برداشت است. همچنین pH بالای خاک (نزدیک به ۸) و همچنین ظهور لکه های سیاه در بافتهایی که حاوی سطوح بالای مس و سطوح پایین بوراست، مرتبط است. مشاهده شده است که علائم لکه فلفل در ۴۱ درجه فارنهایت سریعتر از ۳۲ یا۵۰ درجه فارنهایت ایجاد می‌شود.

شما می توانید انواع بذر کلم را از فروشگاه های اینترنتی شاپ ثمر و آفتاب خریداری کنید.

کنترل بیماری

  • استقاده از ارقام متحمل
  • کنترل شرایط انبار پس از برداشت محصول (مثل تنظیم دما . نتظیم غلظت CO2 )
  • اجتناب از مصرف بیش از حد کودها به ویژه نیتروژن به عنوان نیترات آمونیوم
  • حفظ pH خاک در محدوده ۶/۵-۶

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )