بیماری پوسیدگی گلگاه بادمجان

0

بیماری پوسیدگی گلگاه بادمجان یکی دیگر از بیماری‌های بادمجان است که گاهی اوقات پوسیدگی میوه رسیده نامیده می‌شود، تا زمانی که میوه رسیده و آماده برداشت نباشد، بدون علامت باقی می‌ماند.

بیماری پوسیدگی گلگاه بادمجان

این بیماری در ابتدا به صورت لکه‌های کوچک ظاهر می‌شود و در نهایت به لکه‌های بزرگتر تبدیل می‌شود.

از تماس میوه با خاک جلوگیری کرده و قبل از رسیدن بیش از حد، محصول را برداشت کنید. گیاهان آلوده را از باغ خارج کرده و دور ریخته و بذر عاری از بیماری بکارید.

بیماری پوسیدگی گلگاه بادمجان

علایم بیماری پوسیدگی گلگاه بادمجان

پوسیدگی گلگاه در ابتدا به صورت نقاط پژمرده در انتهای گلگاه میوه ظاهر می شود، ولی می تواند در مرحله ای که میوه سبز است و یا در طول رسیدگی میوه نیز رخ دهد، و درنهایت باعث بدشکلی میوه و چرمی و چروکیده شدن پوست در ناحیه انتهایی میوه می‌گردد.

این لکه ها ممکن است به صورت پوسیدگی در قسمت پایین میوه مشاهده شوند و یا کل نیمه پایینی میوه را فرا گیرد، و حتی به درون میوه نیز نفوذ کند. غالبا میوه‌هایی که با این عارضه مواجه هستند، احتمال آلودگی آنها به سایر عوامل بیماری‌زایی خارجی بیشتر می‌باشد و زودرس تر نیز هستند. عارضه سوختگی گلگاه در برداشت اول میوه بیشتر رخ می‌دهد.

سایر مطالب:

بیماری آفتاب‌سوختگی بادمجان

بیماری سفیدک پودری بادمجان (سفیدک سطحی)

علت بیماری پوسیدگی گلگاه بادمجان

این عارضه در اثر اختلالات فیزیولوژیکی گیاه می‌باشد که در اثر کمبود کلسیم و یا عدم جذب کلسیم کافی توسط ریشه گیاه صورت می‌گیرد.

گرمی هوا و کاهش تعرق، کمبود آب و نوسانات رطوبتی خاک و یا مصرف مقادیر بیش از حد کودهای نیتروژنه سبب تشدید این عارضه می‌گردد.

از طرف دیگر شوری آب و خاک نیز از دیگر عوامل تشدید کننده این عارضه می‌باشند.

کنترل و مدیریت

  • حفظ pH خاک در محدوده ۵/۶
  • استفاده از مالچ برای کاهش اختلالات رطوبتی خاک
  • مصرف کمتر کودهای آمونیومی
  • استفاده از کودهای نیترات کلسیم
  • محلول پاشی کودهای کلسیم در شرایط گلخانه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )