بیماری سفیدک پودری بادمجان (سفیدک سطحی)

0

بیماری سفیدک پودری بادمجان یکی از مهم ترین بیماری های قارچی در نواحی معتدل و نسبتا خشک محسوب می شود. سفیدک پودری از یک نقطه شروع و به تدریج به تمام قسمت های گیاه گسترش می یابد. 

بیماری سفیدک پودری بادمجان

بیماری سفیدک سطحی توسط گونه های مختلف خانواده Erysiphaceae ایجاد می شود.در ایران قارچ Leveillula solanacearum اولین بار در سال ۱۳۴۹ توسط ارشاد از منطقه قصرشیرین گزارش شده است. قارچ Leveillula taurica علاوه بر بادمجان روی گوجه فرنگی و سیب زمینی خسارت وارد می کند. 

بیماری سفیدک پودری بادمجان

علایم بیماری سفیدک پودری بادمجان

این بیماری در ابتدا به صورت پودرهای سفید رنگ و دایره‮ای در قسمت بالا و پایین برگ‌ها ظاهر می‌شود و با پیشرفت بیماری لکه‌ها به شکل زاویه‌دار مشاهده می‌شوند. در صورت شدت بیماری، میسیلیوم‌های قارچ ممکن است دمبرگ و در نهایت ساقه بادمجان را نیز آلوده کنند.

این بیماری در ابتدا برگ‌های مسن گیاه را آلوده می‌کند و سپس برگ‌های جوان نیز به این بیماری آلوده می‌شوند. در نهایت، برگ های آلوده زرد و سپس نکروزه و خشک می‌شوند.

در شرایط شدید بیماری، برگها ممکن است بریزد که این امر سبب کاهش عملکرد و همچنین خسارت آفتاب‮سوختگی به میوه‮ها گردد. این بیماری بر روی میوه‮ها و ریشه‮ها علائمی ندارد.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬

سایر مطالب:

بیماری آفتاب‌سوختگی بادمجان

آفت پروانه میوه خوار بادمجان یا EFSB بادمجان

عامل بیماری سفیدک سطحی بادمجان

بیماری سفیدک سطحی بادمجان توسط سه گونه قارچ Erysiphue polyphiagaHammarlund و Leveillula taurica(Lev.)Arnaudو Leveillula SolanacearumGolov ایجاد می شود که از خانواده Erysiphaceae می باشند.

شرایط گسترش بیماری

عامل این بیماری دامنه میزبانی گسترده‌ای دارد و می‌تواند روی علف های هرز اطراف مزرعه نیز فعالیت کند و در صورت وجود گیاه بادمجان به گیاه میزبان خسارت نیز می‌زند. باد و باران سبب گسترش عامل این بیماری می‮شوند.

هرچند بیماری های قارچی در شرایط رطوبت بالا سریعتر گسترش می‌یابند، ولی این بیماری در شرایط پایین بودن رطوبت نیز به راحتی توسعه می‌یابد. دمای بالا و شرایط سایه و یا نور کم باعث پیشرفت بیماری می‌شود.

کنترل بیماری سفیدک پودری بادمجان

  • استفاده از ارقام مقاوم
  • کنترل علف‌های هرز
  • تهویه مناسب در شرایط گلخانه
  • تراکم مناسب کشت
  • استفاده از مالچ برای پوشش سطح خاک (وجود مالچ از پخش شدن اسپورهای قارچ بیماری‮زا در اثر برخورد قطرات باران و یا آبیاری بارانی به خاک جلوگیری می‮کند)‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
  • اجتناب از آبیاری بارانی
  • اجتناب از مصرف زیاد از حد کودهای نیتروژنه
  • استفاده از قارچ کش های گوگردی قبل از توسعه بیماری

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )