بیماری پژمردگی ورتیسیلیوم بادمجان

0

بیماری پژمردگی ورتیسیلیوم بادمجان (Verticillium Wilt) توسط یک قارچ به وجود آمده از خاک به نام ورتیسیلیوم داهلیه (Verticillium dahliae)، ایجاد می‌شود.

بیماری پژمردگی ورتیسیلیوم بادمجان

این بیماری می‌تواند بیش از ۳۵۰ گونه گیاهی ازجمله درختان برگ‌ریز، سبزی‌ها، میوه‌ها و گل‌ها را تحت تأثیر قرار دهد. به‌محض اینکه گیاه دچار بیماری می‌شود، هیچ قارچ کشی وجود ندارد، به همین دلیل است که اقدامات پیشگیرانه بسیار مهم هستند.

تشخیص پژمردگی ورتیسیلیوم نیز مشکل است، زیرا علائم آن در هرگونه گیاهی متفاوت است و پژمردگی می‌تواند دلایل زیادی مانند پژمردگی فوزاریوم، پژمردگی باکتریایی، پوسیدگی ریشه یا تشنگی یا رطوبت بیش‌ازحد خاک داشته باشد. فقط یک تست آزمایشگاهی می‌تواند به‌طور قابل‌اعتمادی تشخیص دهد که آیا پژمردگی در اثر ورتیسیلیوم است یا خیر.

بیماری پژمردگی ورتیسیلیوم بادمجان

علایم بیماری پژمردگی ورتیسیلیوم بادمجان

این بیماری خاکزاد از طریق مسدود کردن آوندها در ناحیه طوقه باعث ضعیف شدن گیاه و در نهایت مرگ گیاه می‌گردد. اگرچه نشاها می‮توانند آلوده شوند ولی علایم این بیماری در اوایل دوره رشد گیاه کمتر دیده می‌شود و با افزایش سن گیاه علایم نمایان می‌شود. سرعت پیشرفت بیماری پژمردگی ورتیسیلیومی در بادمجان کم می‮باشد.

یکی از مشخصه‮ها در تشخیص این بیماری آن است که ابتدا در نوک برگ‌ها لکه‮های v شکل و زرد رنگ مشاهده می‮شود. نشانه های زردی برگ معمولا از برگ‌های پایینی یا مسن گیاه شروع می‌شود و در نهایت کل گیاه را در بر می‌گیرد.

در برش ساقه گیاه بادمجان آلوده، آوندها به رنگ قهوه‮ای تیره تغییر رنگ می‮دهند، که می‮تواند به مغز ساقه و شاخه‮های دیگر گسترش یابد. این امر از انتقال آب به بخش‮های بالایی گیاه جلوگیری می‮کند.

شرایط گسترش بیماری

عامل این بیماری دامنه میزبانی زیادی دارد و قادر به زنده ماندن در خاک و بقایای گیاهی برای مدت چندین سال می‌باشد. دمای مناسب برای گسترش این بیماری ۲۱ الی ۲۵ درجه سانتیگراد می‮باشد. عامل این بیماری می‮تواند از طریق زخم در زمان انتقال نشا، زخم‮های ایجاد شده بر روی ریشه در اثر کشت، تشکیل ریشه‮های ثانویه و زخم‮های ایجاد شده در اثر تغذیه وارد گیاه شود.

این بیماری در مزرعه می‌تواند به صورت نقطه ای ظاهر شود و در گلخانه نیز در صورت شدت آلودگی کل گلخانه را فرا می‌گیرد. این قارچ در خاک های سنگین نیز به راحتی انتقال می‌یابد. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬

سایر مطالب:

آفت پروانه میوه خوار بادمجان یا EFSB بادمجان

بیماری سوختگی یا بلایت فوموپسیس بادمجان

کنترل بیماری پژمردگی ورتیسیلیوم بادمجان

  • جلوگیری از ایجاد آسیب به نشا در زمان انتقال
  • بخاردهی و آفتاب‮دهی خاک‬‬‬‬‬
  • استفاده ار ارقام مقاوم
  • جمع آوری بقایای گیاهی
  • رعایت تناوب زراعی با گیاهان غیرمیزبان
  • ضدعفونی خاک با برخی از قارچ‌کش ها

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )