بیماری پوسیدگی نرم بادمجان

0

بیماری پوسیدگی نرم بادمجان روی ساقه و میوه گیاه سبب خسارت می شود. علایم این بیماری در ابتدا به صورت تغییر رنگ در ساقه بوده و در صورت توسعه بیماری ساقه گیاه قهوه ای و نرم می شود.

بیماری پوسیدگی نرم بادمجان

با توسعه بیماری، شاخه های آلوده گیاه به حالت رنگ پریده و نکروزه دیده می شوند و در نهایت شکسته می شوند.عامل بیماری سبب لهیدگی میوه می‌گردد و یا ممکن است سبب انقباض بافت دم میوه گردد.

بیماری پوسیدگی نرم بادمجان

علایم بیماری پوسیدگی نرم بادمجان

علایم این بیماری در ابتدا به صورت تغییر رنگ در ساقه بوده و در صورت توسعه بیماری ساقه گیاه قهوه ای و نرم می شود. با توسعه بیماری، شاخه های آلوده گیاه به حالت رنگ پریده و نکروزه دیده می شوند و در نهایت شکسته می شوند.

علایم پوسیدگی در روی میوه، از ناحیه اتصال میوه به کاسبرگ و دم میوه به صورت لکه های نرم و لهیده آغاز می شود و سپس تمام دم میوه، کاسبرگ و میوه را در بر می گیرد. عامل بیماری سبب لهیدگی میوه می گردد و یا ممکن است سبب انقباض بافت دم میوه گردد.

شرایط گسترش بیماری

عامل این بیماری در تمام مناطق بادمجان‮کاری جهان سبب خسارت می‌‌گردد. این باکتری در خاک وجود دارد و در شرایط گرم و مرطوب از طریق زخم هایی که در زمان نشا‮کاری روی ساقه گیاه بوجود می آید وارد بافت گیاه شده و در نهایت سبب آلودگی گیاه می گردد.

این بیماری همچنین ممکن است در زمان برداشت، از طریق زخم هایی که روی میوه ایجاد می‌شود وارد بافت میوه شود و در نهایت سبب ایجاد خسارت در بافت میوه شود. بارندگی و آبیاری، باکتری را بر روی برگها و میوه پخش می‮کند.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬

سایر مطالب:

بیماری سوختگی یا بلایت فوموپسیس بادمجان

آفت پروانه میوه خوار بادمجان یا EFSB بادمجان

کنترل بیماری پوسیدگی نرم بادمجان

  • تهویه مناسب و کاهش رطوبت نسبی محیط گلخانه
  • جلوگیری از آسیب به گیاه در طی فصل رشد و یا زمان برداشت
  • مراقبت‮های لازم در زمان برداشت و بسته بندی ‬‬‬‬‬
  • ضدعفونی کردن تمام تجهیزات برداشت و خط برداشت و سیستم بسته‮بندی
  • خشک کردن میوه های خیس قبل از بسته بندی به منظور کاهش رطوبت داخل بسته

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )