آفت شپشک سن خوزه آلبالو

0

آفت شپشک سن خوزه آلبالو با نام Quadraspidiotus pernicious (Comstock) در سراسر دنیا شناخته میشود. خواستگاه ابتدایی این آفت کشور چین است. به علت تولید مثل بسیار زیاد، به سرعت در سراسر دنیا گسترش یافت. 

آفت شپشک سن خوزه آلبالو

این آفت در برابر اکثر آفت کش ها مقاومت نشان داده و مبارزه با آن در ابتدا غیر ممکن به نظر میرسید. به علت قرار گیری حشرات در زیر پوسته ی درخت، عملا دیدن و آگاهی از وجود شپشک سن خوزه بسیار دشوار بوده و پس از جدا کردن پوسته ی تنه درخت امکان پذیر میشد. آسیب این آفت به قدری زیاد است که تنها با گذشت ۲ تا ۳ سال از حمله ی آفت، درخت به طور کلی خشک میشود.

آفت شپشک سن خوزه آلبالو

تاریخچه آفت شپشک سن خوزه آلبالو

شپشک سن خوزه با نام Quadraspidiotus pernicious (Comstock) در سراسر دنیا شناخته میشود. خواستگاه ابتدایی این آفت کشور چین است.

به علت تولید مثل بسیار زیاد، به سرعت در سراسر دنیا گسترش یافت. برای اولین بار در سال ۱۸۷۰ در کشور آمریکا و ایالت کالیفرنیا و سن خوزه دیده شد. و توانست جایگاه اول در میزان اهمیت و خطر برای درختان را بدست آورد. 

شکل شناسی

این شپشک مانند شته ها عمل میکند. یعنی به جای تخم گذاشتن، بچه میزاید. شپشک های جوان در اوایل زندگی خود، بسیار کوچک و به رنگ زرد و پهن دیده میشوند.

این حشرات روی اندام های مختلف درخت حرکت میکنند. سپس با پاهای خود به داخل درخت نفوذ کرده و اجزای دهانی درازشان را به داخل آن وارد میکنند. این حشرات پس از سکونت دیگر حرکتی نمیکنند.

محل زندگی

شپشک سن خوزه طول زمستان های سرد را کاملا راکد در زیر پوسته درخت میگذراند. اگر منطقه دارای زمستان های نسبتا سرد باشد، این شپشک ها در طول زمستان زنده مانده و به فعالیت خود ادامه میدهند.

در فصل بهار و پس از دوره ی گلدهی درختان؛ حشرات ماده و نر جفتگیری کرده و پس از ۵ الی ۶ هفته موجودات کرمی شکل جدید دیده میشوند. هر شپشک ماده قادر است در هر دوره ۶ هفته ای، بین ۱۵۰ تا ۵۰۰ کرم جدید تولید کند.

پس از چند ساعت کرم ها روی درخت قرار گرفته و قطعه دهانیشان را به داخل پوست و اندامهای برگساره وارد میکنند. ۵ تا ۷ هفته طول میکشد تا کرمها بالغ شوند. تا بتوانند نسل دوم را تولید کنند. شپشک های سن خوزه قادرند بین ۲ تا ۵ نسل جدید را تولید کنند.

سایر مطالب:

آفت سنک گلابی
بیماری شانکر باکتریای گیلاس ،علایم و کنترل آن

نحوه خسارت آفت شپشک سن خوزه آلبالو

این کرم ها پس از وارد کردن اجزای دهانی خود به داخل گیاه، از شیره گیاه تغذیه میکنند.

این حشرات به صورت خاموش حرکت میکنند و در مواردی ممکن است قبل از آنکه از وجود آنها آگاه شوید، درخت را به طور کامل نابود کنند.

سرعت تکثیر آن بسیار بالاست.

یعنی از تعداد کمی والد، تا میلیون ها شپشک جوان زاده میشود. به این ترتیب شپشک سن خوزه در طی ۲ الی ۳ سال قادر است درخت را به طور کامل نابود کند.

با افزایش سن درختان آلبالو مقاومت نسبی آنها نسبت به این شپشک افزایش میابد. اما همچنان احتمال مرگ درختان در اثر شپشک سن خوزه در این درختان نیز وجود دارد.

این شپشک ها اغلب زیر و روی پوسته تنه درخت؛ برگ ها و میوه ها دیده میشود.

مبارزه آفت شپشک سن خوزه آلبالو

با چسباندن نوارهای چسبناک در دو طرف اندام های درخت میتوان از وجود این آفت آگاه شد. استفاده از تله فرمونی نیز برای نمایش فعالیت شپشک نر متداول است.
پس از آگاهی از وجود شپشک سن خوزه، میتوان از نفت و یا یک حشره کش فسفاته آلی استفاده نمود. بهترین زمان استفاده از حشره کش، از بیدار شدن جوانه ها تا دیده شدن بافت های سبز آن ها در فصل بهار است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )