آفتاب سوختگی فلفل

0

آفتاب سوختگی فلفل عارضه‌ای محیطی است که در آن قسمتی از میوه فلفل که در معرض آفتاب قرار می‌گیرد، علائم آفتاب سوختگی را از خود نشان می‌دهد.

آفتاب سوختگی فلفل چیست

هنگامی که یک فلف برای مدت طولانی در معرض نور زیاد و مستقیم خورشید قرار می‌گیرد بخش‌های نرم‌تر آن می‌توانند در اثر تابش شدید آفتاب آسیب ببیند. این باعث می‌شود لکه‌های قهوه‌ای خشک بر روی برگ، ساقه، و تنه جوان گیاه و فلفل هایی که پوسیدگی یا بیماری را دریافت می‌کند ظاهر شود.

آفتاب سوختگی فلفل

علایم آفتاب سوختگی فلفل

ناحیه آفتاب سوخته ابتدا به صورت نواحی چروکیده مشاهده شده، سپس این نواحی از رنگ روشن‌تری نسبت به قسمت‌های مختلف برخوردار می‌شود. در نهایت نواحی آفتاب سوخته به رنگ سفید در می‌آید. رنگیزه‌های این ناحیه از بافت میوه در برابر نور تجزیه شده و به رنگ سفید و یا زرد تبدیل می‌شود.

این نواحی به دلیل از دست دادن آب به بافت چرمی شکل تبدیل می‌گردد. نواحی آسیب دیده در اثر تابش آفتاب اغلب به دلیل تشکیل کلنی قارچ‌های ساپروفیت، سیاه رنگ می‌شود. میوه‌ها در مرحله نزدیک به بلوغ نسبت به میوه‌های رسیده حساسیت بیشتری به عارضه آفتاب سوختگی از خود نشان می‌دهند.

علائم آفتاب سوختگی شبیه به علائم سوختگی گلگاه می‌باشد، با این تفاوت که در آفتاب سوختگی بخش‌هایی از میوه که در معرض مستقیم تابش آفتاب هستند علائم را نشان می‌دهند.

سایر مطالب:

بیماری لکه باکتریای فلفل

دلایل ریزش گل و میوه در گیاه فلفل دلمه

علت آفتاب سوختگی فلفل چیست

این عارضه در اثر قرار گرفتن بافت میوه در معرض نور مستقیم خورشید می‌باشد. از طرف دیگر تابستان داغ و رطوبت پایین نیز این عارضه را تشدید می‌کند.

هر عاملی که بر پوشش برگی گیاه اثرگذار باشد نظیر هرس، شکسته‌شدن شاخه‌های جانبی، آفات و بیماری‮ها، عدم تغذیه مناسب و تنش‮های محیطی سبب کاهش تعداد برگ و پوشش برگی گیاه شده و این عارضه را تشدید می‌کند. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬

مدیریت

  • استفاده از ارقام با پوشش برگی مناسب
  • رعایت اصول تغذیه‌ای در طول دوره رشد به منظور افزایش رشد و تعداد برگ
  • کنترل آفات و بیماری‌ها
  • ایجاد سایه بر روی گیاهان در شرایط گلخانه‌ای

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما ( اینجا کلیک کنید )